Gå til innhold

Dere som har født:

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke rutiner hadde dere på stell av episiotomi/sting fra rifter?

Gruer meg særlig til det der, tiden ETTER fødsel med vonde sting og sår som kan infiseres der nede.

Råd fra noen erfarne?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå fikk ikke jeg mange sting, men:

La det gro i fred. Tisse i dusjen da det svir mindre når man spyler med lunket vann. Tråden ble oppløst av seg selv etter hvert. Sviingen går over i løpet av få dager.

Normal hygiene er bra nok.

Skrevet

er ikke alle som får det heller da så det får du ta som det kommer, jeg revna ikke med noen av mine, fikk bare en liten rift som jormora klarte å lage med ctg greia dem festa på hodet til babyen, ett sting ble det og svei ikke i det hele tatt=)

Skrevet

Har ikke sydd mye, så vanlig renslighet var nok (spylte litt med vann etter toalettbesøk de første dagene). De som har sydd mye, sitter i grønnsåpebad et par ganger per dag.

Knask bringebærbladkapsler, så skal du se det blir lite søm på deg ;)

Skrevet

Ble klipt og sydde en del sting etter det. Men jeg stelte de ikke noe spesielt. Skylte med vann ved vært toalettbesøk den første uken, både fordi det sved litt når jeg tisset, og for å skylle bort blodrester.

Hadde en del vondt, så skylte med grønnsåpe(medisinsk) innimellom i tilfelle det var infeksjon på gang. Det var ikke det da, smertene skyldtes nok bare at det grodde, og at noen av stingen satt sånn til at de strammet.

Skrevet

Jeg ble klippet litt, og fikk noen sting (vet ikke hvor mange).

Fikk også et stort hematom (blodandsamling), som også skapte litt spenn i området. Skyldte med lunket vann på sykehuset, og brukte grønnsåpevann (vanlig grønnsåpe) de første dagene hjemme. Gikk fint det, dempet sviingen godt.

Jeg brukte både bringebærte og -kapsler, og smurte med olje, så jeg var litt skuffet over den klippingen, men barnet "hang litt fast", så da ville de ha h*n ut fort...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...