Gjest To små gull♥ Skrevet 7. februar 2011 #1 Skrevet 7. februar 2011 Mini er litt over 2,5 år og nå fortiden drøyer han så veldig, skal ikke kle seg og stelle seg. Når han skal legge seg, så skal han ditten og datten. Skal på do, gjerne flere ganger, ha vann, melk, ny truse (liker plutselig ikke den han har på) Ha på sokker, ta av sokker ect. Når vi skal noe, spesielt om vi skal ut av huset, er standard frasen "ikke enda, etterpå" Jeg må lokke og lure og være veldig tålmodig med alt, hvis jeg bare tvangskler han så blir det fullstendig raseri utbrudd. Jeg lar han gjøre mye selv, men jeg har ikke så mye tålmodighet igjen lenger. Han "lukker ørene" hele tiden, må si alt 40 ganger før han hører, og da har jeg som regel blitt sint.... Noen andre? What to do?
Mor Løvehjerte Skrevet 7. februar 2011 #2 Skrevet 7. februar 2011 Har det akkurat sånn her også med min 2,5 år gamle frøken. Har begynt å gi beskjed et par ganger, og så sier jeg at nå teller jeg til tre, og hvis du ikke kommer/legger deg ned/setter deg, så henter jeg deg. Som regel har det fungert fint, og hun gjør som hun får beskjed om (tross alt bedre å gjøre selv enn at mamma "tar" henne), men i går da jeg skulle ha henne til å legge seg i senga, så hun spøkfullt på meg og sa: "Mamma, si 1,2,3!" )
Cupcake! Skrevet 7. februar 2011 #3 Skrevet 7. februar 2011 Her har vi en 2,5 åring som ikke vil noe som helst! Ikke kle på klær, ikke kle av klær, ikke skifte bleie, ikke pusse tenner, ikke dra i barnehagen, ikke vaske seg osv osv...Frustrerende! Det er så mange ganger jeg bare må holde han fast med tvang for å få gjennomført noe :/ Han har verdens beste tid, må være herlig å ikke trenge å stresse sånn
3småtroll♥ Skrevet 7. februar 2011 #4 Skrevet 7. februar 2011 Samme her! Beste løsningen for oss er følgende; jeg passer på å hele tiden forbrede han på hva som skal skje- om 5 min skal vi kle på oss å gå i barnehagen feks... når han slår seg vrang og "vil ikke" sier jeg at jeg teller til 3, og hvis han ikke kommer, så bærer jeg/ henter jeg han. Som oftest så kommer han da, men om han ikke gjør det, så bærer jeg. Det fungerer faktisk utrolig bra! Jeg holder meg rolig, men er bestemt og gir meg ikke:) Dette gjør de også i barnehagen. Teller til 3, og gir han muligheten til å gjøre ting selv. Men om han da ikke hører så gjør de voksne det. Er helt tilfeldig at jeg gjorde det samme som de, men en gang vi snakket om det så fortalte de at de gjorde på samme måte der. Kanskje derfor det fungerer så bra:) Denne perioden er de jo alle innom så det er da opp til oss voksne å legge opp slik at de små får muligheten til å prøve seg litt selv tenker jeg. Samtidig som det selvfølgelig er like viktig å klare å være bestemt og "vise hvem som er sjefen"
jippijegharfødt Skrevet 7. februar 2011 #5 Skrevet 7. februar 2011 He, he, kjenner igjen noe av dette. F eks når pappan hennes skal kjøre henne i barnehagen kommer hun inn igjen til meg og lilliebroren sin og skal gi nuss mange ganger. Vet ikke hvor mange ganger jeg hører "jeg skal bare" og "HÆ?" daglig. Anbefaler som andre har nevnt å forberede barnet på hva som skal skje og det å telle til tre.
Fiolinen Skrevet 7. februar 2011 #6 Skrevet 7. februar 2011 Barn har ike begrep om hva fem minutter er. Og hvis bhg bruker 1-2-3 metoden, så taper jo kampen barnet uansett, det må jo gjøre noe det ikke vil. Nei, voksne må slutte å dille slik med barna, det er ikke rart ungene skriker, de får jo holde på akkurat sånn de vil.
Mamma'n til Thias Skrevet 7. februar 2011 #7 Skrevet 7. februar 2011 Vi har begynt å forklare litt om klokka til Thias (3 1/2). Så om morningen nå spør han om klokka er rett ned snart. (Da må vi gå ned og kle på oss uteklær) Og forbereder på : Nå skal vi gjøre det og det. Snart skal vi det og det. Fungerer ganske greit, noen dager bedre enn andre. Når det gjelder HÆ? etter en beskjed så foregår det på denne måten hjemme hos oss: Mamma: Du må rydde bilene dine. Thias: Hæ? Mamma: Hæ? Thias: Hæ? Mamma: Hæ. Thias går å rydder bilene sine...
*Lille Persille" Skrevet 7. februar 2011 #8 Skrevet 7. februar 2011 Akkurat samme hos oss, det er nok bare alderen og går sikkert over etterhvert. Jeg håper ihvertfall det gjør det ellers er det fare for at jeg dør i mellomtiden, det er ufattelig slitsomt!
3småtroll♥ Skrevet 7. februar 2011 #9 Skrevet 7. februar 2011 Filolinen; "taper kampen barnet uansett"?? Jeg er uenig med deg her- jeg ser på det som at barnet får en mulighet til å vise at han kan høre, uten å lage masse bråk og greier ut av det. Jeg er ikke en mor som diller og syr puter under armene på barna mine-tvært om! Men jeg er en mor som etter 8 års erfaring har insett at man må velge sine krangler! Hvis ikke skulle jeg ikke gjort annet enn å krangle hele dagen med 3 barn som alle har sine ting å krangle om;) Og ved å gi et barn en mulighet å forbrede seg på forandringer i situasjonen, feks at vi skal slå av barne-tv om 5 min, så er ikke det å la barnet holde på som det vil?! Det er at jeg har bestemt at barne-tv skal av om 5 min det!
Fru HottenTott♥♥ Skrevet 7. februar 2011 #10 Skrevet 7. februar 2011 Det gir seg ikke med alderen... ) Vi har en på snart 6 år, som også er mester i å drøye tid. Men hos oss har det startet nå i den siste tiden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå