Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en liten gutt på 11 mnd, som spiser så dårlig, kjenner jeg begynner å bli skrekkelig bekymret her. Prøver å oppmuntre, gi ham hva som helst, frukt, skiver, middag, grøt, melk, forskjellige middager, forskjellige pålegg på skiven, ALT! Men det er en skive til frokost så mister han interessen, greit nok, men hver gang vi skal ha i ham mat så virker han ikke så gira, kan bruke opptil en time på hvert måltid og fruktmos blir også bare ristet bort.

Hadde en periode med mye oppkast og gulp. Dette etter at vi begynte med fast føde, de har ikke funnet ut hva det kan være selv etter allergitester. Dette har nå gitt seg litt, men det kan av og til komme litt opp...

Prøver som sagt å oppmuntre, smiler og klapper hver gang han putter noe i munnen selv. Men det er ikke mye og skjer veldig sjeldent, vil ikke tvinge i ham mat, og tenker at han spiser jo hvis han blir sulten? Men kjenner at nå har det gått en uke og ja... Han viker ikke slapp, eller utenfor på noen måte, men spiser bare lite... Er det noen som har råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg tror du kan ta det helt med ro. Unger flest tar til seg det de trenger av næring dersom man tilbyr de sunn og variert kost. Det de ikke spiser i et måltid tar de som regel igjen i neste eller det etter der. Selv har jeg to barn, og den første var ei pingle i matfatet da hun var lita, mens den andre spiste godt stort sett. Begge er normalvektige og sunne unger i dag på 3,5 og snart 7. Tror du med fordel kan roe ned situasjonen rundt måltidene og ikke lag noe oppstyr enten han spiser eller ei. Ikke klapp og ros han om han spiser, og bli heller ikke skuffet om han ikke spiser og forsøke lure i han. Tilby mat når du tror han er sulten, og ta den bort igjen om han ikke spiser og prøv igjen senere.

Du sier selv at gutten ikke er slapp, og det er jo et godt tegn. Dersom du veier han en gang i uken og vekta ikke går nedover ville jeg ikke vært bekymret. Går den derimot nedoer i løpet av en 3-4 ukers periode ville jeg tatt kontakt med helsestasjonen og søkt råd.

Håper svaret mitt beroliger deg litt. Selv var jeg veldig bekymret for mitt første barn og matinntaket hennes, og brukte mye energi på det helt unødvendig.

Skrevet

Thias er småspist - har alltid vært det.

Han ble bedre når vi fikk astmamedisiner og nå i neste uke opereres han for mandlene. Han har nemlig hatt små infeksjoner i halsen med veldig jevne mellomrom, så vi håper han blir bedre.

Thias kan spise rundt 2 brødskiver, 1 yogurt og littegrann middagsmat på en dag + en flaske med velling. Det er en gjennomsnittsdag for han som er 3 1/2. Vi har kontakt med både helsestasjon, fastlege og spesialist på barn, og de har alle bedt oss ta tiden til hjelp. Nå får vi operasjonen og forhåpentligvis blir det bedre etter det.

Diagnoser på barn tar tid, så husk å nevn det for lege/helsesøster at du er bekymret for spisingen. Men hvis barnet er ved godt og friskt mot er det ikke noe galt med å være småspist. Det er 3 ting du ikke kan tvinge barn til: Sove, gå på do, og SPISE. Man kan ikke tvinge i barn mat. Hos oss har matsituasjonen også blitt bedre av at vi ikke drar ut måltidet med "du må spise opp maten din", serverer små porsjoner (så han får mestringsfølelsen og ros for å ha spist opp) og en stor porsjon tålmodighet :)

Alle barn er ulike - lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...