Gå til innhold

Hypokondri? - Livredd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Okei, rett på sak: Jeg er livredd for alvorlige psykiske lidelser, som psykoser, personlighetsforstyrrelser, schizofreni og sånt. Alt som gjør at enkelte kan miste kontrollen.

Jeg sliter med angst og depresjon for tiden, og mye tvangstanker.

Men jeg har søkt på hypokondri på nettet, og det står omtrent bare om frykt for fysiske sykdommer.

Er det andre som har det som meg, og er livredd for slike psykiske ting, og redd for å rett og slett bli gal? Skrekken for dette er bare helt pyton!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva slags hjelp får du for den sykdommen du allerede har?

Skrevet

Det får jeg vite denne uka, har vært på utredning og har blitt skreenet for disse diagnosene, samt dysmoforfobi og diverse andre fobier. Antakeligvis blir det kognitiv psykoterapi.

Skrevet

Håper du da får hjelp fortest mulig. Jeg måtte selv vente lenge på hjelp da jeg hadde angst.

Grunnen til at jeg spurte var at jeg hadde inntrykk av at du ikke gikk i samtaleterpai. Der kan man nemlig ta opp nettopp det du frykter. Er jo ofte slik at de behandler både med samtaleterapi og medisiner, så håper du får den hjelpen du trenger snarest.

Skrevet

Takk :) Glemte å si at jeg har startet behandling ja. Men jeg har ventet i 3 måneder da, og blitt verre og verre hele tiden. Vet ikke hvor lenge du måtte vente, men uansett tragisk at man må vente så lenge. Dersom sånt ikke behandles akutt kan jo lidelsene bli kroniske.

Denne helga har vært alt for ille med disse tankene, derfor ville jeg spørre her. Skal ringe psykologen i morgen og si at jeg trenger å få flyttet frem neste time.

Skrevet

Måtte dessverre vente mye lenger enn det, ble kasteball mellom ungdoms- og voksenpsykiatrien og ble mye verre i ventetida. Bittert med tanke på at jeg helt fra starten av ville bli frisk og oppsøkte hjelp tidlig. Er fremdeles syk nå selv etter en del år med terapi.

Synd å høre at du har hatt en dårlig helg, det har faktisk jeg også, og jeg fikk anbefalt å ringe legen på mandag for å fremskynde timen jeg har. Virker som du tenker i helt riktige baner hvis du også gjør det imorra :)

Angst er helt for jævlig, håper du får den hjelpen du trenger. Lykke til! Klem

Skrevet

Da ringer vi begge to i morgen og fremskynder timene :)

Vet at angst er helt for jævlig, og jeg synes tanken på å aldri bli bedre er forferdelig deprimerende. Men jeg vet jo at de fleste blir bedre så fort de får behandling. Er du fremdeles i terapi for angst, og har du flere lidelser slik som jeg?

Klem

Skrevet

Hypokondri betyr helseangst- så jeg vil tro at psykiske lidelser også faller inn under kategorien.

Kognitiv terapi skal være bra mot helseangst.

Prøv å vurdere om det du bekymrer deg for er noe du kan gjøre noe med, om det er en reell bekymring.

Er det det? - oppsøk løsningen og jobb konstruktivt med å bli kvitt problemet.

Dersom du finner ut at det ikke kan gjøre noe med bekymringen (den er irrasjonell eller rett og slett ikke kan løses) - prøv å se på det som en unødvendig bekymring, en bekymring som bare tilfører deg negativ energi. Forestill deg at du setter bekymringen på en sky og blåser den bort. Når/hvis den samme bekymringen kommer tilbake- sett den tilbake på skyen og blås den bort igjen;-)

Husk at tankens kraft er sterk!

PS! Les gjerne boken "Kongen befaler" av Ingvard Wilhelmsen, eller gå på et foredrag av han. Det gir mange gode og enkle tips til å mestre helseangst.

Ønsker deg alt godt, og håper du får den hjelpen du trenger. Klem

Skrevet

Takk for tipset om å sette tankene på en sky og blåse de bort. Skal prøve det :)

Jeg tror ikke det jeg bekymrer meg for er noe jeg kan gjøre noe med. Men jeg skal prøve å ikke lese mer om psykiske lidelser på nettet. Blir så utrolig skremt.

Det meste er nok tvangstanker som tenk om jeg blir gal og tar livet av meg, tenk om jeg blir gal og kaprer et fly, eller tenk om naboen blir gal og vi ta meg, eller tenk om noen som er forelsket i meg blir helt besatt og tar meg hvis jeg avslår han. Nå tør jeg omtrent ikke gå over broer, fordi jeg tenker "tenk om jeg mister besinnelsen og hopper uti". Jeg lager katastrofetanker som gjør meg redd, og gjør meg ukonsentrert, sliten, trøtt og vondt i hodet.

Jeg vet at sånne tanker er vanlig når man har tvangstanker, og det hjelper litt å vite det også. Er så slitsomt.

Skrevet

Signerer anbefaling om Wilhelmsen! Han er supergod, og vet fra nær familie at det funker. Så lenge du er bevisst problemet og ønsker hjelp er det håp! Lykke til!§

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...