Gruffalo:-) Skrevet 6. februar 2011 #1 Skrevet 6. februar 2011 Har vært så heldig å fått innvilget omskolering gjennom nav. Så får lov til å begynne på høgskole til høsten, regner med det blir sykepleie. Men, det er lenge til høsten og jeg kan jo ikke bare gå hjemme å slenge helt til da.. Så jeg spurte nav om det var noe jeg kunne gjøre.. De foreslo at jeg skulle skaffe meg en praksisplass, hvis jeg hadde lyst. Men de anså det ike som nødvendig siden det BARE er noen mnd til skolestart. Herregud, det er jo et halv år til skolestart! Men, hvordan går jeg frem? Noen som vet? Lønner det seg å ringe virksomhetsleder å spørre om et møte eller burde jeg bare trappe opp ved et kontor eller noe? Tips noen..(?)
jordbærsjokolade Skrevet 6. februar 2011 #2 Skrevet 6. februar 2011 Jeg aner virkelig ikke men vil tro at for eksempel et "gamlehjem" ville vært glad for to ekstra hender:) Er jo bare å ringe rundt på div institusjoner å spørre de? Lykke til:)
Tante Gustava Skrevet 6. februar 2011 #3 Skrevet 6. februar 2011 Hvis du vurderer sykepleie anbefaler jeg deg å ta kontakt med sykehjem eller hjemmesykepleien. Der er det ofte mangel på personell, og du vil på den måten også få muligheten til å jobbe tett innpå mennesker med behov for hjelp og sykepleie. Da får du litt tid til å kjenne etter om det vil være riktig yrkesvalg for deg. Ta kontakt med leder, type oversykepleier eller styrer.
1881 Skrevet 6. februar 2011 #4 Skrevet 6. februar 2011 Dersom du vurderer sykepleien og kommer inn, vil jeg si det er mer hensiktsmessig og få seg litt praksis på sykehus, det er det mye og se og lære før man evnt begynner på studiene! Sykehjem vil jeg si man lærer mest stell og pleie og muligens litt om liggesår og slikt. Er selv sykepleier og vil si at jeg nok muligens lærte minst i utdanningen da jeg hadde praksis på sykehjem.
Tante Gustava Skrevet 6. februar 2011 #5 Skrevet 6. februar 2011 Må si meg uenig med deg der 1881. Jeg er selv sykepleier, og mener at om man skal begynne på sykepleiestudiet så er det viktigst med kunnskap om de grunnleggende behov, og mellommenneskelig samspill. Å lære stell og pleie er så viktig, for ikke å snakke om kommunikasjon. Jeg er enig i at man under utdanningen lærer "mer" på et sykehus, men å kunne dra ordentlig nytte av læresituasjoner på et sykehus syns jeg det er viktig å ha grunnleggende kunnskap. Dessuten er det veldig sjelden man tar inn ufaglærte på sykehus, det må i så fall være som ekstravakter som jobber rundt på forskjellige avdelinger. Og da mener jeg bestemt at uten erfaring så har man mer utbytte av noen måneder på et sykehjem hvor man kan kanskje få jobbe mer sammenhengende på samme avdeling og med de samme pasientene over tid. Som ufaglært vil man ikke få utføre noen sykepleieoppgaver på et sykehus uansett, så man vil også der få arbeidsoppgaver som går ut på stell og pleie.
Mor Løvehjerte Skrevet 6. februar 2011 #6 Skrevet 6. februar 2011 Signerer Ketchupmamman! Jeg mener at man lærer best etter trappetrinnsmetoden. Et trinn av gangen, og til slutt er man på toppen. Selvfølgelig kan du ta heisen opp med én gang, men faren er stor for at du ikke får med deg viktige ting på veien. Se på sykehjemspraksisen som et viktig springbrett til videre karriere og større utfordringer i helsevesenet, det være seg sykehus, sykehjem eller andre steder du kunne tenke deg å jobbe. Spesielt vil jeg framheve viktigheten av å kunne handle selvstendig som en av de aller viktigste kvalitetene en sykepleier i sykehjem og hjemmetjenesten har. Den finner du ikke mange steder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå