Gå til innhold

Hvorfor kommer noen på barselhotell?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noe man kan bestille på forhånd? Koster det penger? Har det noe å gjøre med hva slags fødsel man har?

Forrige graviditet hadde jeg morkakesvikt, og fødselen ble igangsatt. Betyr dette noe for hva jeg har krav på denne gangen? (Så langt ser det ut til at alt går som det skal).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror alle de som ikke kan snakke norsk kommer der, pluss de som må ha oppfølging etter fødselen på en eller annen måte. Jeg var der fordi de regnet meg som ressurssvak førstegangsfødende(!) Det var rett nok fullt av innvandrere der, men det var også en del norske som jeg syns virket helt normale og friske, både barna og foreldrene.

Skrevet

Jeg var på barselhotell fordi jeg ville det. Klarer ikke tanken på å sove på rom med andre. Kosta ingenting for meg, men sambo måtte betale 300 kr døgnet. Jeg fikk lov å være der fordi jeg hadde hatt en ukomplisert fødsel, og ikke trengte noen spesiell oppfølgning.

Skrevet

Stort sett må man hatt en komplikasjonsfri fødsel og den fødende og barnet må være i fin form etterpå for å komme på barselhotell. Det er med andre ord vanskelig å bestille på forhånd, og det er vel i stor grad jordmødre/lege som bestemmer. Koster såvidt jeg vet ikke penger, men pappaen må muligens betale litt hvis han vil være der hele tiden.

Det er heller ikke alle sykehus som har barselhotell. Hvis de ikke har det har de ofte familierom, og det kan man mange steder ønske seg på forhånd(når man kommer inn for å føde)

Skrevet

17:49 igjen. Jeg misforstod spørsmålet (er jo ressurssvak!) og trodde du spurte om det motsatte, altså hvem som får komme på barselavdelingen. Det andre kaller vi for pasienthotell her.

Skrevet

Hæ? Har nå heller inntrykk av at det er motsatt...

Skrevet

På 'mitt' sykehus er det barselhotell og dette er for alle, såfremt fødsel forløp normalt og ingen komplikasjoner.

Man bestiller rom når man har født, men det er jo såklart ikke sikkert det er rom ledig. Ikke koster det noe heller.

Det har iallefall ingenting (!) med om du er innvandrer å gjøre eller om du på en eller annen måte er 'svak'.

Jeg tror jeg skal be om et slik rom da tiden kommer. :)

Skrevet

Her hos oss (stavanger) skal alle på barselhotellet om de har hatt en normal fødsel. De med ks osv kommer opp på barselen.

Gratis for mor og barn men far må betale.

Skrevet

Det som betyr noe er formen din etter fødsel. Jeg har to ganger havnet på barsel istedenfor hotell. Første gangen fordi jeg ikke klarte å tisse og andre gangen pga blodtap. I det første tilfellet kunne jeg ha flyttet etter et døgn, men var alene på rommet på barsel og valgte derfor å bli.Det er mao ikke noe man vet eller kan bestille på forhånd.

Men som en skriver, det kan vel være noen som vet de skal på barsel på forhånd pga ressurser og språk. Det er iallefall tolketjeneste på barsel og det vet jeg ikke om tilbys på hotellet.

Skrevet

Nå er det nedlagt i Bergen, men jeg har vært der to ganger.

Kriteriene var en komplikasjonsfri fødsel, at jeg ønsket det selv (og ville ta vare på barnet hele tiden selv), at det var ledig rom, og jeg måtte gå på do en gang før vi dro opp dit.

Det koster ingenting, og er bemannet med jordmødre og sykepleiere.

Skrevet

Da jeg kom inn på barselavdelingen i Stavanger trodde jeg ærlig talt at det var ekstremt mange utlendinger som fødte i forhold til norske, men fikk senere vite at de var samlet der fordi de ikke kunne snakke norsk. Og at de fleste norske befant seg på pasienthotellet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...