Gå til innhold

Når burde et barn kunne tørke seg selv bak?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I forhold til barna jeg jobber med i barnehagen, kan noen det når de er nesten 4 år, og andre ikke før de er nærmere 5 - 6 år. :)

Skrevet

Til de begynner på skolen bør de rutinene være 100% på plass. Min kar blir 4 senere i år, og han tørker seg selv ganske bra, men jeg kontrollerer og tørker over om nødvendig.

Skrevet

De bør i allefall kunne det til skolestart, og helst bør de vel ha kunnet det en stund da slik at de er trygge på det og klarer seg selvom de kanskje er litt løs i magen. Jeg har ei på 3,5 år og har begynt å kreve at hun prøver selv , så sjekker/tørker jeg tilslutt. Synes hun klarer det ganske bra.

Skrevet

I bhg der jeg jobbet, så begynte de med det når de gikk i skoleklubben. Slik at de skulle kunne det når de begynte på skolen. (Noen begynte kanskje litt før)

Skrevet

Når det slutter med bleie, dette med at vi voksne skal tørke barna bak må være en uting. (altså, vi sjekker selvsagt og hjelper om nødvendig) Jeg har en som blei tørr 16 mnd gammel og neste var 3,5 år, den største nektet å tørke seg selv bak for det var både ekkelt og lukta bæsj.

Skrevet

En på 16 mnd er da altfor liten til å tørke seg bak selv! Jeg har en som nå er 3,5 år og som prøver litt, men vi må alltid tørke over. Ikke sjans at han hadde klart dette godt nok selv når han sluttet med bleie som 2 åring. De eldste barna lærte dette når de var 4-4,5 år. Altså da måtte ikke vi gå over etterpå.

Synes barna bør, helst skal, kunne tørke seg bak selv i god tid innen skolestart. Jeg er lærer selv, og med mindre det er noe spesielt med barnet (og da har det antagelig egen assistent), så hadde jeg nektet å tørke en 1. klassing bak. Da hadde jeg heller vist og forklart hva som måtte gjøres, og deretter tatt en tlf hjem til foreldrene og gitt beskjed om at de burde øve på dette hjemme da det ikke er min jobb å tørke bæsj.

Skrevet

Før de begynner på skolen i alle fall.

Det samme synes jeg gjelder å kunne knyte skoene selv.

Skrevet

Før de begynner på skolen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...