Anonym bruker Skrevet 6. februar 2011 #1 Skrevet 6. februar 2011 Vår nydelige tispe på 1,5 år har over en tid slitt veldig med pelsen sin. Hun klør og klør og får store sår. Vi har vært inn og ut av dyreklinikken. Vi var der sist idag, og dyrlegen sa at hunden vår var en veldig syk hund Vi skal nå prøve å dryppe henne i nakken med noe parasittdrepende middel. Blir hun ikke bedre, skal vi bytte for(da skal hun gå over på spesialfor). Funker ingenting av dette, blir hun sendt til spesialist på allergier hos hunder. Finner de ikke ut en behandling for henne, så sa dyrlegen at vi bør vurdere avlivning Jeg er så lei meg nå vil ikke miste henne, men jeg forstår jo at vi ikke kan beholde en hund som har så store plager. Så det er mulig hun ikke rekker å bli 2 år engang Jeg håper virkelig at noen av disse tiltakene kan gjøre henne frisk, eller få sykdommen i sjakk.
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2011 #2 Skrevet 6. februar 2011 Har selv opplevd noe lignende,og jeg gikk over til å bruke vårfôr. Har både brukt Norwegian Polar og - nå sist - Pro Pet. Er utrolig fornøyd! Hunden eeeelsker selvfølgelig fôret,og har aldri vært så frisk og fin som nå! Er jo mye bedre (i mine øyne,iallefall) å fôre hunden med "naturlig mat" enn med tørfôr som er tilsatt både det ene og det andre... Men vi absolutt anbefale en allergitest i tillegg!
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2011 #3 Skrevet 6. februar 2011 Bad henne i hvetekimolje, og smør problemområdene med dette utenom. De ser litt oljete ut, men dette hjelper til hud og pels på alle dyr. Kan bruke babyolje uten parfyme, eller hvilken som helst annen matolje også. Hvetekimolje kan også med fordel brukes i foret. Litt hver dag. Jeg har hatt kaniner med midd i pelsen. Det klør og svir for dem med utslett og hudplager, men bad/dusj med olje(hvetekimolje) har hjulpet mye. Jeg klarte faktisk å få det til å forsvinne på ene kaninen min Katten har fått det i foret. En får også kjøpt shampo med kløedempende effekt på dyrebutikken. Dette hjelper litt i tillegg.
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2011 #4 Skrevet 6. februar 2011 Vi har også slitt mye med pelsen til hunden vår. I tillegg til kløe, røytet hun noe så forferdelig. Kunne støvsuge tre-fire ganger om dagen uten at det syntes. Vi forsøkte også mye forskjellig, men løsningen hos oss var faktisk ganske enkel. Vi byttet for... at jeg ikke tenkte på det tidligere!!! Bruker nå Eukanuba sitt for sensitiv hud, og bikkja er så god som ny. Stor forandring på bare noen dager. Så vil anbefale dere å prøve et nytt for så fort som mulig, da det faktisk kan hjelpe (og det er mye billigere enn alle tester som hunden skal igjennom). God bedring til vofsen!
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2011 #5 Skrevet 6. februar 2011 Har du prøvd med lakseolje som du har over maten til hunden?? dette gjorde ihvertfall underverker med min hund verd ett forsøk
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2011 #7 Skrevet 6. februar 2011 Oki. Men de sa at vi først nå skulle prøve disse medisinene før vi byttet for. Gjorde vi for mange tiltak på en gang så er det vanskelig å vite hvor problemet ligger. Hun har hele tiden siden hun var valp fått Royal Canin og raseforet som er for hennes rase. H.I
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2011 #8 Skrevet 6. februar 2011 Hvetekimolje, er dette noe man får kjøpt på vanlig matbutikk? Skal aboslutt prøve dette. Det er vanskelig å komme til alle problemområdene for pelsen er så tjukk. Et område er barbert så der kommer vi til. Men kan ikke barbere hele bikkja H.I
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2011 #9 Skrevet 6. februar 2011 Høres ut som mange av dere har hatt gode erfaringer med bytting av for. Hmmm dyrlegen sa vi skulle vente med det etter medisineringen, for å se om den hadde noe effekt. Litt usikker på om vi skal bytte for, eller vente slik som dyrlegen sa. Hun begynte med kløen rett etter at hun gikk over til voksenforet(hun brukte samme merke i valpeforet). Skulle nesten tro det var bedre å bytte for før hun fikk medisiner. H.I
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2011 #10 Skrevet 6. februar 2011 Hei. Dette snakket min samboer om tidligere idag, så dette vil vi prøve H.I
Lunapuna1985 Skrevet 6. februar 2011 #12 Skrevet 6. februar 2011 Tenker nok dere får hunden frisk igjen... Men jeg er ikke helt enig med dyrlegen din om å vente med å bytte fòret altså. Har selv hatt hund med allergier, og første endring er å bytte til hyperallergi fòr. Noen hunder vokser av seg allergien, mens andre må gå på spesialfòret resten av livet. Hadde også en katt som var full av eksemer, han hadde knapt pels igjen i ansiktet til slutt, for han klødde seg sånn. Heldigvis bor jeg såpass sentralt at jeg nok har Norges beste veterinærer i umiddelbar nærhet. En hudspesialist skar bort hud på 5 eller 7 steder på kroppen hans og sendte til analyse. Katten fikk spesialfòr og har aldri vært syk siden. Hill's z/d eller Royal Canin Hypoallergenic er kjempe bra fòr. Men de er selvsagt svindyre.. Men hva gjør man ikke for dyrene sine? Hva heter medisinen du har fått? Advocate??
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2011 #13 Skrevet 6. februar 2011 Hvor finnes Norges beste veterinærer?? Akkurat nå går hun på Royal Canin, rottweiler foret. Vi har fått to typer medisin. Den ene skal dryppes i nakken hennes hver 14.dag(tre ganger), den heter stronghold 240 mg(selamectin). Den er mot parasitter Og så har hun fått et antibiotikum. Det heter keflex 500 mg. cefalexin. Det er mot infeksjon.Da skal hun ta en pille morgen og en pille kveld. Tilsammen 40 piller, i 20 dager. H.I
Lunapuna1985 Skrevet 6. februar 2011 #14 Skrevet 6. februar 2011 Stronghold har jeg kun brukt mot lus, men Keflex har jeg fått noen ganger opp gjennom årene... Problemet er jo at for mye medisiner vil bryte ned immunforsvaret sånn at hunden lettere er utsatt for å bli dårlig igjen, og igjen. Jeg bor i Oslo, hvis du ikke bor langt unna og ønsker anbefalt en meget dyktig veterinær på hud så må du gjerne si i fra. Jeg fikk 2 veterinærer mot meg som ville avlive katten min, de ville melde meg til dyrevernet om jeg ikke gikk med på det. Jeg gikk til denne spesialisten, og katten har aldri vært syk siden, han blir nå 9 år gml, og dette er 5 år siden. Hun "ordnet" også den ene hunden min da han fikk Demodex (hårsekkmidd). Dette sleit vi med i nesten ett år, og mange sliter hele livet, men han ble heldigvis helt bra. Han gikk på allergifòr mens han sleit med parasitter, men et års tid etter han var helt kvitt de, så gikk jeg over til vanlig fòr igjen. Det har fungert siden. Dessverre finnes ingen blodprøve som gir 100% svar på allergier. Så når det gjelder allergifòr så skal man gi dyret det i minst 8 uker før man kan forvente å se forandring. Når hunden har gått på det over lengre tid, og virker bra kan man bytte over til vanlig fòr igjen. Reagerer da dyret så vet du hva som må til... Men de fleste tør selvsagt ikke bytte tilbake når de først har et fòr hunden fungerer bra på...
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2011 #15 Skrevet 6. februar 2011 Ja, det ville skjekke om hun hadde parasitter i pelsen, derfor fikk hun den medisinen. For de ville ikke at vi skulle styre med bytting av for før det var utelukket at hun hadde parasitter. Vi bor faktisk i Oslo så det passer bra hvilken dyreklinikk holder de veterinærene til da? Hadde vært interessant å vite. Vi vil jo det beste for hunden vår. Hunden vår har fått så mye antibiotika opp gjennom disse 18 mnd hun har levd, så jeg har liten tro på at det vil fungere. Hun har fått hvertfall 10 kurer tilsammen. Hun slet mye med UVI og mageinfeksjon det første året. Dessuten har hun hatt både øyeinfeksjon og øreinfeksjon..ja you name it. Den bikkja har vært gjennom mye. Dessuten ble hun også angrepet av en annen hund da hun var lite valp og måtte da gjennom en 10 dagers antibiotika kur for det også, siden det satte seg infeksjon i såret med en gang. H.I
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2011 #16 Skrevet 6. februar 2011 Det aller første jeg ville gjort var og bytte for! F.eks vom og hundemat. Og gjerne tilsette litt fiskeolje, lakseolje eller selolje, evt soyaolje! Dette hjalp på vår schæfer som var litt plaget med tørr hud og kløe.. Han får nå vom og hundemat og soyaolje hvert måltid, samt helt vanlig tørrfor som står fremme hele dagen..
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2011 #17 Skrevet 6. februar 2011 Du får kjøpt det på dyrebutikker hvertfall
Lunapuna1985 Skrevet 6. februar 2011 #18 Skrevet 6. februar 2011 Jeg skjønner helt ærlig ikke hvordan dyrlegen din tenker... Den veterinæren jeg har brukt ville nappet ut litt pels, skrapet vekk hud, for så å sjekke i mikroskopet om hun finner parasitter. Det er jo å gjøre hunden resistent mot produktene om de brukes uten at det er nødvendig. Er helt sikker på at hunden din drar til se flere og flere sykdommer pga gjentatte antibiotikakurer altså. Den rekker jo ikke å bygge opp immunforsvaret. Sleit akkurat med ørebetennelser, øyekatarr, parasitter med hannhunden min det første året hans. Det gjentok seg hele tiden, men fikk en stopp da han fikk byttet fòr. Uansett, Eva Egeberg hos Lørenskog dyreklinikk (ligger rett utenfor Oslo) er svært dyktig. Jeg vet de har en god en på veterinærhøgskolen også, men han kan jeg ikke navnet på, og har heller ikke vært hos selv. Har anbefalt henne for flere folk, og har kun fått gode tilbakemeldinger. Men spør i så fall spesielt etter henne om du drar dit, og ta gjerne med sykehistorien. Hun går grundig til verks.
Lunapuna1985 Skrevet 6. februar 2011 #19 Skrevet 6. februar 2011 Heisann! Det er endel typer fiskeolje som ikke er bra for hunder med hudproblemer også. Så man bør få veillednin før man kjøper noe...
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2011 #20 Skrevet 6. februar 2011 Jeg bare spekulerer: Hunden din har ikke et alvorlig soppproblem da, etter alle disse antibiotikakurene?
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2011 #21 Skrevet 6. februar 2011 Oki det kan gjøres sånn også ja. Helt ærlig så har jeg ikke så veldig mye peil på dyremedisin. Så jeg er en av de som stoler på dyrlegen uten å kanskje tenke så mye selv. Er derfor jeg laget et innlegg her, i håp om at flere hodet kunne tenke. Er så vanskelig å stå der som hundeeier å ha null kunnskap om sykdommer og slikt. Jeg skal notere meg navnet og snakke litt med samboer om hva vi skal gjøre. Jeg har så vondt av bikkja jeg blir vekt flere ganger hver natt over at hun kommer i senga vår og legger seg oppå meg, og så setter hun i gang med å klø, klø og klø. Hun kan holde på gjennom hele natten. Dette tærer på nattesøvnen til både oss og hunden. Også når vi går tur ute, stopper hun opp mange ganger og klør seg. Hun klør seg nesten hele tiden. Jeg håper virkelig at vi får gjort noe med dette. Medisinene idag kostet over 600 kr..huff.. håper de virkelig er verdt det, og at de fungerer. H.I
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2011 #22 Skrevet 6. februar 2011 Dyrlegen sa ikke noe om sopp hvertfall. Hun bare bare mange sår i pelsen som de først mente var våteksem. Hun klør og klør og det blir da åpne sår som det setter seg bakterier i. H.I
Lunapuna1985 Skrevet 6. februar 2011 #23 Skrevet 6. februar 2011 Du får all min støtte i at du stoler på veterinæren. Man har jo egentlig ikke så mange valg... Men jeg ville ikke gått dit en gang til i alle fall, ikke med akkurat hundproblemet hvertfall. Sette vaksiner og slikt kan hvilken som helst dyrlege gjøre så klart... Jeg er oppvokst med hund gjennom 25 år, og det har vært 11 hunder totalt. Man kan godt si jeg har lært en god del om sykdommer og behandling i alle fall Ønsker deg masse lykke til i alle fall.
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2011 #24 Skrevet 6. februar 2011 OKi. Takk for mange gode råd. Dette er min første hund så jeg har ikke så mange erfaringer på dette området. Min samboer har hatt hund hele livet, men det var jo foreldrenes hund så han kan ikke så mye om sykdommer o.l. også fordi hunden deres aldri var syk, bank i bordet. Igjen takk for mange gode råd. Nå tar jeg med meg den hårete pasienten vår og hopper i senga. God natt H.I
Makko med to små gutter Skrevet 7. februar 2011 #25 Skrevet 7. februar 2011 Snakk om å krisemaksimere! Man snakker da ikke om avliving i denne fasen, altså før man har funnet ut hva det er! -Jeg ville definitivt tenkt på å bytte veterinær! Dette er oppskriften fra min veterinær: - En runde med ivomec, dette tar parasitter. Han valgte dette spesielt på min hund fordi han hadde hatt en runde med lus (og behandling), og vet. fant tomme luse-egg i pelsen, og fryktet at det kunne være mer som "levde". - Vi skulle IKKE skifte for i denne fasen, for å kunne si hva som eventuelt virket. - Tilsette olje i maten hans. - Bytte for. - Om vanlig for bytte ikke fungerer (noe det dessverre ikke ser ut til å gjøre), skal vi over på et hyperallergi for. Her er det viktig å velge et for som har en annen proteinkilde enn det foret han står på. - Om vi ikke ser noen bedring med dette, skal vi inn for å ta blodprøver. Han tygger endel på labbene sine, men dette ble mye bedre når vi har på sokker ute, slik at han ikke får salt og annen møkk i dem når vi går på tur. Hvis hun klør sår på seg selv ville jeg satt på SOKKER!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå