Anonym bruker Skrevet 6. februar 2011 #1 Skrevet 6. februar 2011 Er du for eller i mot. Ferber metoden er en metode for å få barn til å sovne.
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2011 #2 Skrevet 6. februar 2011 Imot. Når Ferber himself sier at metoden ikke er bra, så tror jeg på han som oppfant den.
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2011 #4 Skrevet 6. februar 2011 Jeg er førskolelærer og jeg er for. Men hvis folk ikke vet hvordan metoden skal benyttes korekt er jeg i mot. Jeg brukte metodnen med mine barn. Jeg la barna, brukte en rolig og trygg stemme og sa natta nå skal du sove. Så gikk jeg ut av rommet, selv om barnet begynte å gråte. Jeg sto uten for rommet og så på klokken. Etter 1 min. Gikk jeg inn igjen. Det er fremdeles viktig å være helt rolig og trygg i stemmen. «Natta, nå skal du sove» Ikke bruk for lang tid. Hvis barnat er veldig vanskelig å roe, kan du ta barnet opp på armen og viske rolig til det, MEN ikke ta med deg barnet ut av rommet. Legg barnet ned i sengen igjen og gå ut. Vent 1 min igjen og gå inn igjen og ro ned barnet. De 6-10 første gangene går du inn hvert min. Så venter du 2. min. Dette er ingen lettvint løsning, sett av godt med tid, og smør deg godt med tolmodighet. Noen sier at du ettehvert skal vente 20 min før du går inn, det er jeg ikke enig i. Aldri la barnet gråte alene i 20 min. 5 min er max. Du må nok regne med å bruke 3-5 kvelder på dette. Det du signaliserer til barnet når du bruker denne metoden er: «Du klarer å sove her alene, men hvis du trenger meg er jeg aldri lang unna.» La aldri barnet se at du synes synd på dem. Det er å gi fra seg all din autoritet. Du må overbevise barnet om at mamma vet att dette går bra, du kan stole på meg. Noen mener at man skal sitt inne hos barnet til de sovner. Dette er jeg helt imot. Hvis du gjør dette lover du barnet på en måte at jeg er her hos deg. Men de våkner midt på natten å du er borte vil de føle seg veldig lurt, de kan bli ganske hysteriske. Dette kan resultere i at selv om du sitter inne