Sørland-snuppa Skrevet 6. februar 2011 #1 Skrevet 6. februar 2011 Liker deres barn fisk? klarer dere ellers å lure i de fisk? har flere veninner som ikke får i ungene noe fisk. heldigvis elsker mine to barn alt av fisk. kom på å tenke på det nå for min sønn kom just inn på kjøkkenet og ville ha sin 5 skive med makrell i tomat nå. jeg hadde ikke mere og han ble kjempe skuffet. han så opp og ned i kjøleskapet 3 ganger for og leite. hehe. han fikk ett glass melk i stede å fant ut at han igrunnen var mett.
Trollemor75 Skrevet 6. februar 2011 #2 Skrevet 6. februar 2011 Trollet liker fisk. Vi har ikke gjort noe spesielt for å få han til å spise det, bare gitt det helt siden han begynt med fastføde. Så langt har han likt alt han har fått av fisk og skalldyr. Han spiser både vanlig fersk fisk og ting som sardiner og makrell i tomat. Jeg tror at hvis de får det fra tidlig av, blir det en del av hverdagskosten som kylling og kjøttdeig. Hos oss har vi "motsatt" problem, vi spiser nesten aldri svinekjøtt (tenker aldri på å lage det), og gutten er ikke veldig begeistret for det heller. Dampet laks er veldig lett å like, smaker mildt og godt. I begynnelsen var jeg også veldig nøye med å bruke filet, det er lettere å spise enn skive, og det er mindre risiko for ben.
Gjest Kira ønsker seg en til ♥ Skrevet 6. februar 2011 #3 Skrevet 6. februar 2011 Frøkna her er bare 17 mnd, men hun spiser alt av fisk. Sannsynligvis fordi hun har fått det fra hun begynte med fast føde. Laks er foreløpig favoritten, men alt går ned på høykant. Når det kommer til makrell i tomat, så får hun stort sett bare det i barnehagen. Litt flaut å si det, men jeg takler virkelig ikke den lukten. Så de dagene hun har spist dette i bhg, så merker jeg det med en gang jeg henter henne;)
Hufsla Skrevet 6. februar 2011 #4 Skrevet 6. februar 2011 begge barna åt makrell i tomat som små, men har av en eller annen grunn sluttet med det. Ellers så er fisk en av favorittene til middag her i huset, samme hvilken....
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 6. februar 2011 #5 Skrevet 6. februar 2011 småen er ikke sånn fryktelig begeistret for fisk. men han vet han må, og argumentet "spiser man fisk så blir man smart" fungerer. noen ganger så får han farge fisken blå, grønn eller en annen farge han måtte ønske. det er litt stas. men her er det ikke noe som heter "liker ikke". så han må spise det han får uansett, så det er blir lite diskusjoner. men så er han bare 4 år da
♡ A & E ♡ Skrevet 6. februar 2011 #6 Skrevet 6. februar 2011 Av og til makrell i tomat, litt fiskepinner (om man kan kalle det fisk ) og som regel kun laks
lille sprelle Skrevet 6. februar 2011 #7 Skrevet 6. februar 2011 Ikke noe problem i det hele tatt! Tror bl.a. hun kunne spist en pakke røkelaks om hun fikk sjansen.
camilla^ Skrevet 6. februar 2011 #8 Skrevet 6. februar 2011 Alle ungene liker fisk, ikke alt de liker men de smaker om det er ny fisk. Vi fisker litt når vi er på hytta, og der får vi litt forskjellig fisk. De er ivrige smakere, og de prøver igjen selv om de ikke likte fiske forrige gang. Det er jo så spennende å fiske den selv. Har en mann som ikke spiser fisk, så det blir ikke så mye fisk hjemme. Blir mest i form av pålegg eller "hurtigmat" for oss. Fiskepinner og slike ting er gode som lunsj, på brødet er de også gode. Men de spiser masse fisk når vi er på hytta, da spiser min mann bare poteter og grønnsaker om min mor ikke er veldig grei og finner noe annet. Og de spiser mye fisk hos besteforeldre. Jeg hadde ikke orket å pressa ungene mine til å spise fisk. Jeg har aldri vært glad i kokt fisk, så det har jeg sluppet å spise. Når jeg ble litt større fant jeg ut at jeg kunne steke fisken så jeg fortet meg før mamma rakk å legge all fisken i vannet. Min søster spiste aldri fisk, jeg skremte henne når jeg var liten. Men hun fant seg en fiskeglad mann, så nå har hun begynt å smake og like litt.
TøffiTrynet☠ Skrevet 6. februar 2011 #9 Skrevet 6. februar 2011 Her er unga glad i fisk. Selv eldste, som er meget snever i matveien. Vi voksne er fryktelig glad i fisk også da, så tror nok mye på eksempelets makt der... I tillegg har jeg en svigermor som forsyner oss med verdens beste hjemmelagede fiskekaker og fiskeboller. Det skal hun ha! Fiskefavoritter ellers er laks, lettsaltet torsk, røkt torsk, spekesild (!), gammelsalta sei, kveite +++ Makrell i tomat er de derimot ikke så glad i... Hu mor, derimot..
___ Skrevet 6. februar 2011 #10 Skrevet 6. februar 2011 Ja, de liker fisk. Det har de bestandig gjort.
ღ Juksemaker pipelort +spire ღ Skrevet 6. februar 2011 #11 Skrevet 6. februar 2011 Fersk fisk er vel det eneste klatremus på snart 2 år alltid har nekta å smake på. Selv når han begynte med fast føde. Kommer alltid ut igjen. Han spiser derimot fiskekaker, fiskeboller og fiskepinner. Men ikke hjemmelagede fiskekaker gitt.. Nå skal det sies at vi ikke spiser så mye fisk selv, så er vel derfor... Vi prøver å bli flinkere nå til å iallefall ha fisk en gang i uka..
ana baroma Skrevet 7. februar 2011 #12 Skrevet 7. februar 2011 Jeg tror at det er enklere å få ungene til å spise fisk dersom foreldrene liker det og serverer det ofte. Snuppa vår eter både sushi og kokt torsk, fiskepinner (hjemmelagde, kjøper aldri ferdige) osv. I tillegg har vi en unge som elsker hummer, reker, og krabbe. I det hele tatt er det lite mat hun ikke spiser... Oliven og fetaost er dog ikke favoritten:)
Tommage♀♂ Skrevet 7. februar 2011 #13 Skrevet 7. februar 2011 Mine barn spiser omtrent alt, det være seg fisk, grønnsaker, salat, frukt, bær osv. Hender de plukker ut småting, men har aldri opplevd at de ikke har spist fisk. Eldste liker IKKE makrell i tomat da, hehe... Hun vil helst ikke at lillebror skal sitte ved samme bord om han spiser det, pga lukta! Minsten elsker det;)
labine Skrevet 7. februar 2011 #14 Skrevet 7. februar 2011 hos oss liker unga - og spesielt eldstemann - fisk. Eldstemann var sær i matveien da han var liten men fisk - i motsetning til reint kjøtt - har alltid gått ned. Om man skal få unga til å like noe så bør man servere det med jevne mellomrom helt fra de er små - og spise det selv også. Bør også lages sånn at det blir pent for øyet også tror jeg slik at man får lyst å spise det heldigvis er min eldste sånn at om han får velge middag så blir det laks og gratinerte poteter, selv omhan helelr ikke er fremmed for annen fisk
Mamma'n til Thias Skrevet 7. februar 2011 #15 Skrevet 7. februar 2011 Hos oss har fiskene kule navn: Skateboard-fisk Sjørøver-fisk Fotballstjerne-fisk osv... Det funker også Makrell i tomat er en favoritt - jeg kan lage det til han på matpakke til barnehagen (takk og lov for tube), men jeg får problemer om han vil spise det ved felles bespisning hjemme....
Nat27 Skrevet 7. februar 2011 #16 Skrevet 7. februar 2011 Så heldige dere er da... datteren min på 9 smaker omtrent ikke på fisk engang. Hun prøvde faktisk en liten bit fersk (kokt) torsk i går, men det resulterte bare i en rekke brekninger..så jeg har måttet gi opp for lenge siden... Jeg og samboeren min er veldig glade i fisk, så det skal ikke stå på at vi ikke er gode eksempler eller at hun ikke har blitt tilbudt ulike fiskeslag i ulike varianter ofte nok. Det eneste hun til nød kan spise er fiskepudding. Ikke hjelper det om fisken er selvfisket heller. Slik har hun vært siden hun var helt liten. De barnemat glassene med laks o.l. spiste hun heller ikke. Og det var lenge før hun visste hva fisk var... Jeg kan ikke tvinge henne mer. Det funker bare ikke. Så alternativet her er tran. DEN slipper hun ikke unna, så hun får i det minste litt omega i seg..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå