Gå til innhold

Permisjon ved fødsel, skjema, gradert uttak, etc

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Det er på tide for meg å søke om foreldrepenger. Er det kun nav sine skjema som skal fylles ut og sendes til nav eller er det noen skjema arbeidsgiver også skal ha?

Jeg skal ha lønn fra arbeidsgiver.

Jeg lurer litt på å ta gradert uttak denne gangen og ta permisjonen over ca 1.5år (kanskje) slik at jeg kan være litt hjemme første høsten storebror begynner på skolen. Jeg har en type jobb hvor jeg kan jobbe en del hjemmefra (, men bør være noe på jobben).

Noen som har gode eller dårlige erfaringer med gradert uttak som kan gi råd? Når kan det eventuelt være realistisk å begynne å arbeide igjen - og hvilken prosent?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har gradert uttak for andre gang nå og er kjempe fornøyd. Denne gangen har jeg satt arbeids start når gutten er 3 mnd, og da begynner jeg bare i 20 % stilling. Så øker jeg litt når jeg ser hvordan det går. Heldigvis så kan dette endres underveis.

Hvordan du ønsker det er jo litt avhengig av hvordan barnet ditt blir. Jeg har heldigvis hatt veldig snille barn og det har vært lett å jobbe litt. Men får du feks en med kolikk så er det kanskje vanskelig å kombinere.

Så ville jeg tenkt på om dette er første eller andre. Den første gir ofte en veldig stor overgang i begynnelsen og du trenger lengre tid til å komme deg såpass ovenpå at du er klar for å jobbe litt igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...