Gå til innhold

slutte å sove på dagen (når)?


ingridjhnsn

Anbefalte innlegg

Når er det normalt at barna slutter å sove på dagen. Har ei lita "tulle" på nesten 2 år som har problem med å sove om kvelden... ligger våken lenge.

 

I barnehagen sover hun 1,5-2 timer - er det på tide og slutte med dette? Hav er normalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1,5- 2 timer soving på dagen hørtes mye ut. Den trenger kanskje ikke kuttes helt, men å forkorte lengden på den kunne kanskje være verdt et forsøk.

 

Min som nylig er fylt 2, kuttet dagsovingen når han var 22-23 mnd. Men han er ikke i barnehage, så er ikke så tidlig oppe, og har vel en roligere dag enn en i barnehage.

Når han kuttet dagsovingen så var det også mye fordi han begynte å sove enda lenger på morgenen, og på en måte tok den søvnen han trengte per døgn da.

Det skjer at han våkner tidligere, og da bør han ha en liten dupp i løpet av dagen, men max en 1/2 time, og det må skje før kl 13-13.30 om vi skal få han i seng til 19.30.

Sover han senere enn kl 13 eller lenger enn 1/2 time holder han det gående lenge på kvelden.

 

Vi merket stor forbedring på leggingen når han sluttet å sove på dagen. Han gikk fra å styre på i sengen i 1-1 1/2 time før han sovnet til å legge legge seg ned uten tull, og sovne i løpet av 5-10 min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår eldste slutta då han var 18 mnd. Då sovna han ikkje om kvelden viss han sov på dagtid.

 

Lille slutta no ved 3 år og 2 mnd. Stor forskjell på ungar, sjølv søsken.

 

Du kan begynne med å korte ned duppen til f.eks. 1 time og sjå om det bedrar legginga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta her sluttet når ho var 2 år og 5-6 mnd ca

Da hadde ho hatt en times lur på dagen lenge, så vi måtte bare korte den ned for vi fikk ho ikke i seng på kvelden ;)

Men alle er forskjellige... Du finner det nok ut en dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville nok ha prøvd å kutte litt på dagsøvnen da ja, syntes det høres mye ut.. Her slutta hun å sove på dagen 1,5 år gammel, fordi hun plutselig begynte å bruke eeevigheter på å sovne om kvelden. Da vi kuttet, var det tilbake til de vanlige 5-10 min =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi måtte redusere sovinga på dagtid, så no søve han 1 - 1 1/2t, men om bhg er slappe, og lar han sove lenger, så merkar vi det med ein gong på kvelden.

Her er tanken å redusere/kutte ut når han verkar klar for det. Somme dagar søver han ikkje på dagtid, då prøvar vi å legge han tidlegare kvelden, for å unngå at han blir overtrøtt.

Lar han sove lengre på dagtid dersom vi skal vere lengre oppe.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min eldste sov på dagtid helt til hun fylte tre år. Da begynte hun på storebarnsavdelign og ingen sov på dagtid. Hun ba selv om å få lov til å få sove om dagen i helgene og ferier på slutten. Hun var trøtt. Og på kvelden var det ikke noe problem med legging, så da fikk hun sove.

 

Min minste er 22 mnd, og han sover ca 1,5-2 timer om dagen. Våkner av seg selv rundt kl. 6 hver dag og holder høyt tempo, så han trenger søvn. Går i barnehage, og er nok den på avdelingen som sover lengst hver dag, men er likevel lett å legge om kvelden.

 

Høres likevel ut som om du bør kutte ned på sovingen på dagtid, prøv å la ungen sove max 1 time f.eks så blir kanskje leggingen lettere. Ville ikke kuttet ut sovingen helt med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trollet ble 2 i dag, og er akkurat som din minste. Han trenger definitivt søvnen sin, og jeg lar han sove så lenge han trenger på dagtid. Det varierer fra 1-3 timer (!), og han er den eneste i gruppen sin om ikke har tidsbegrensning på luren.

 

Men han er tidlig oppe om morgenen og veldig aktiv, vi har ikke hatt problemer med å legge han om kvelden. Når den tiden kommer, vil jeg heller korte ned på luren enn kutten den helt, han trenger en pause midt på dagen! Heller 30 minutters lur midt på dagen og forskjøvet legging til 19.30 på kvelden enn en gretten og sliten gutt fra 16.00 og utover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter de andre forslagene om å kutte ned gradvis på duppelengden. se hvordan det går hvis dere kun lar henne sove 1 t.

 

Her er eldste snart 3, og har nylig gått ned fra 1 time til 1/2 soving i bhg - i helgene hjemme sover han ikke dupp. Vi regner med å kutte duppen helt senest i sommer.

 

(Vår gikk forresten fra å sove 1 1/2 time til 1 time rett etter at han rundet 2 år.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er på vei bort fra dagsoving. Hun har sluttet i barnehagen, men hjemme sover hun 1 times dupp (Vi er tydeligvis flinkere til å "slite henne ut" enn det barnehagen er.....)

Blir snart 3 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minstepjokken vår ble to år i januar. Fram til september sov han to til to og en halv time på dagtid. Da kutta vi ned til en time, fordi han våknet og var klar for dagen i femtida... Det hjalp noe, men ikke nok. Nå har vi kutta ned til en halvtime, og det ser ut til å gå greit for ei stund. Han går i barnehage, og er mye ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...