Anonym bruker Skrevet 5. februar 2011 #1 Skrevet 5. februar 2011 Jeg har termin i Mars, og har tatt 46 uker permisjon. Ut i fra min beregning, så må barnet vårt i bhg fra januar/ februar. Jeg synes det er alt for tidlig å sende barnet i bhg i 10 mnd alder. Men vi har jo ikke akkurat økonomi til at en av oss blir hjemmeværende heller. Hvor tidlig sender dere barnet i bhg? Og hvordan har noen evt. råd til å drøye med å sende barnet i bhg? (Da tenker jeg på de med normal inntekt og de som ikke tjener veldig mye)
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2011 #2 Skrevet 5. februar 2011 Jeg har fått mine barn slik at det kun er et par mnd før barnehagestart. Man kan f.eks ta ut ferie med feriepenger, mannen din kan gjøre det samme. Far har sine uker med permisjon. Vi tok ut ferie
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2011 #3 Skrevet 5. februar 2011 Her gikk jeg ned i stilling og begynte med 60 % passive nattevakter. Mannen tok ut 2 dager i uka og min mor passet en gang i mellom. Ettersom jeg stort sett fikk sove på nattevaktene (01-06) tok jeg over sønnen noen dager på morran og mannen dro på jobb. Hadde også friuker. jeg tjente ca 14-15000 i mnd og med kontantstøtten ble det bra. Dette gjorde vi til barnehagestart i aug. Han var da 20 mnd. Veldig glad for at vi drøya den. Søstra begynte da hun var 13 mnd. HUn var alt for lita. Angrer fortsatt på det.
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2011 #4 Skrevet 5. februar 2011 Min datter begynte da hun var 14 mnd. Har ikke angra ett sekund. Hun har det så flott i barnehagen, og de ansatte er utrolig flinke til å ta vare på barna. Nå er det ikke alle barnehager som er like. Men jeg er strålende fornøyd med den vi bruker. Men jeg ville ikke ha sendt henne i barnehagen før hun ble 1 år. Da tror jeg heller at jeg hadde blitt hjemme en stund til, prøvd å få hjemmekontor, tatt ut ferie osv.
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2011 #5 Skrevet 5. februar 2011 Vår startet i bhg når hun var 10,5 mnd, og det gikk kjempe bra. Det jeg gjorde var at jeg jobbet 50% det første halve året hun gikk der, slik at hun fikk korte dager. Tror det var greit for både henne og meg. Sliter selvsagt litt på økonomien, men så lenge man er innstilt på å bruke litt mindre penger går det ofte greit.
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2011 #6 Skrevet 5. februar 2011 Så fort jeg ble gravid begynte vi å spare, sparte feriepenger, skattepenger, fødselsdagspenger osv. Vi bestemte oss for at vi skulle ha 100% lønn i permisjonen, men leve av bare 80%, det klarer jo de som velger lengre permisjon. Så allerede fra positiv test begynte vi sette av ca 20% av min lønn til sparing. Vi satte ned avdraget på boliglånet i 2-3 år, betalte nesten bare renter og littegranne avdrag, det var helt greit for banken. Unnet oss ikke annen ferie enn den som er "gratis" ved besøke familie, låne en hytte osv i et par år. Har et januarbarn og ett februarbarn, begge gangene tok mannen min ut pappapermisjonen gradert, var hjemme 2 dager i uka. Jeg søkte om å jobbe redusert frem til hovedinntaket i barnehagen (august) og det var greit hos arbeidsgiver (de kan ikke nekte deg dette om det ikke er til vesentlig ulempe for bedriften). For å få kabalen til å gå helt opp passet mormor til ungene noen dager i ny og ne. På den måten klarte vi utsette barnehagestart til august og ungene var drøye 1,5 år da de begynte Vi har typiske lavtlønnsyrker begge to og både bil- og boliglån. Ingen overflod, men vil man så klarer man. Må bare senke kravene til materielle goder en periode av livet, det er det absolutt verdt.
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2011 #7 Skrevet 5. februar 2011 Minsten begynte i bhg 10 mnd gammel.. tidlig, men det gikk veldig bra. Han stortrivdes fra første dag
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2011 #8 Skrevet 5. februar 2011 Her var han 16 mnd. Gjør som meg lag et nytt barn og hopp deretter rett inn i en ny permisjon Du løser ikke problemet helt, men etter så mange år hjemme med barn syntes du det blir godt å komme deg i jobb og sende ungene i bhg =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå