Gå til innhold

Linn Skåbers "mammablogg"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun spøkte med det på Nytt på Nytt i går, at hun hadde startet mammablogg - om mammaen sin..

Det fikk meg til å tenke: dere som blogger om barnet/barna deres, kunne dere ha valgt ut en i vennekretsen, eller kjæresten deres, eller en tante, og blogget om denne (voksne) personen?

Ikke det? - Hvorfor er det liksom mer akseptert å legge ut personlig informasjon om og (potensielt pinlige) bilder av barnet sitt?

Barna våre er da også individer som har rett på integritet...!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel, det er rett inn i Knausgaard-diskusjonen. Hva kan man skrive om dersom en ikke skal skrive noe som barna potensielt kan bli flau over en eller annen gang og heller ikke skrive om andre ting som noen kan bli flau over? Tenåringer og store barn blir per definisjon flau over noe foreldrene har prestert eller ikke på et eller annet tidspunkt.

Hva er egentlig lovlige temaer?

Personlige blogger har jeg ikke noe imot, men det kan være smart å finne grensen personlig-privat.

Skrevet

Det handler strengt tatt ikke kun om valg av tema, da. En mamma kan lage album og fylle det med pinlige bilder og historier, og poden synes det er skrekkelig når hun drar det fram og viser det til vennene hans - men det er da vitterlig mye verre å legge ut slike ting på internett. Du står ikke på gata og tilbyr fremmede å se (og beholde) bilder av barna dine nakne på stranda, liksom. (Selv om det ville faktisk ha vært tryggere, for da hadde du hatt en viss kontroll på hvem som kom i besittelse av bildene.)

Angrer litt på at jeg brukte ordet pinlig, for det var egentlig ikke den diskusjonen jeg ønsket. Finnes ingen tvil om at tweens blir flaue over foreldrene sine; vi er jo skamløse!

Skrevet

Jeg mener at det handler om hvordan man framstiller ting, om man gjør ting privat og internt eller om en gjør det allmenngyldig. Selvsagt bør en tenke seg om før en publiserer bilder og tekst, men en har aldri noen garanti for hva slags reaksjoner som kan komme i ettertid.

Jeg håper virkelig at leserne mine sier ifra hvis de synes jeg går over en grense i valg av tekster til publisering.

Blogglesere bør kanskje bli flinkere til å gi tilbakemeldinger, og heller gjøre det direkte enn gjennom dib/bim, dersom de mener at noen opptrer uakseptabelt eller uetisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...