Gå til innhold

Arbeidsledig etter endt permisjon med baby...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg skal snart begynne på en jobb som er et vikariat, og vi planlegger barn. Jeg har til nå hatt fast stilling, men måtte si opp denne pga turnus. Denne stillingen er dagstilling og en god erfaring for meg videre i arbeidslivet. Men siden jeg, pga helsen min, ikke kan jobbe turnus, kan jeg ikke være 100% sikker på at jeg får jobb rett etter mammapermisjon. Er forresten sykepleier med videreutdanning innen den tid. Nå satt jeg og leste litt på dagpenger og slikt om jeg skal være så uheldig å ikke få jobb. Står noe om karantene der, på 8 uker. Betyr det at jeg ikke får dagpenger før 8 uker etter permisjonen er ferdig? Også står det at jeg må ta alt av jobber, og alt av jobber i hele Norge. Nå ble jeg utrolig skremt. Må jeg ta jobb som f.eks. vaskehjelp når jeg er utdannet sykepleier, og må jeg flytte på meg? Har jo da tre barn også. Jeg vet jeg får jobb etterhvert, men er bare ikke sikkert den kommer akkurat rett etter mammapermisjon. Noen som har opplevd lignende situasjoner?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det som står, og det som praktiseres er ikke helt det samme, det med karantene i 8 uker stemmer. Og ja, du må ta den jobben du kan få, enda det bare blir en mellom landing i jakten på jobb innen utdanning. Men det at du må være forberedt på å flytte stemmer ikke, ikke så lenge du har flere barn og er i et etablert forhold med bf.

Skrevet

Takk for svar, da SKAL jeg få jobb før endt permisjon ;)

Skrevet

Hvis den siste jobben du hadde før permisjonen var et vikariat (tidsbestemt) gjelder ikke karantenetiden. Da er det jo ikke du som har sagt opp jobben.