Gå til innhold

Arbeidsledig etter endt permisjon med baby...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg skal snart begynne på en jobb som er et vikariat, og vi planlegger barn. Jeg har til nå hatt fast stilling, men måtte si opp denne pga turnus. Denne stillingen er dagstilling og en god erfaring for meg videre i arbeidslivet. Men siden jeg, pga helsen min, ikke kan jobbe turnus, kan jeg ikke være 100% sikker på at jeg får jobb rett etter mammapermisjon. Er forresten sykepleier med videreutdanning innen den tid. Nå satt jeg og leste litt på dagpenger og slikt om jeg skal være så uheldig å ikke få jobb. Står noe om karantene der, på 8 uker. Betyr det at jeg ikke får dagpenger før 8 uker etter permisjonen er ferdig? Også står det at jeg må ta alt av jobber, og alt av jobber i hele Norge. Nå ble jeg utrolig skremt. Må jeg ta jobb som f.eks. vaskehjelp når jeg er utdannet sykepleier, og må jeg flytte på meg? Har jo da tre barn også. Jeg vet jeg får jobb etterhvert, men er bare ikke sikkert den kommer akkurat rett etter mammapermisjon. Noen som har opplevd lignende situasjoner?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det som står, og det som praktiseres er ikke helt det samme, det med karantene i 8 uker stemmer. Og ja, du må ta den jobben du kan få, enda det bare blir en mellom landing i jakten på jobb innen utdanning. Men det at du må være forberedt på å flytte stemmer ikke, ikke så lenge du har flere barn og er i et etablert forhold med bf.

Skrevet

Takk for svar, da SKAL jeg få jobb før endt permisjon ;)

Skrevet

Hvis den siste jobben du hadde før permisjonen var et vikariat (tidsbestemt) gjelder ikke karantenetiden. Da er det jo ikke du som har sagt opp jobben.

Jeg er i samme situasjon nå, har vært arbeidsledig siden permisjonen min gikk ut i oktober (hadde vikariat frem til august). Selv om nav "krever" at du skal være villig til å ta en hvilken som helst jobb/hvor som helst er det lite sannsynlig at du blir beordret til noen av disse tingene. Du vil uansett ikke bli bedt om å flytte så lenge det yngste barnet er under ett år.

Kravet for å få dagpenger er at du har barnepass, dvs barnehageplass eller tilsvarende. Vi løste det slik at pappan sparte opp noen uker ferie, i tillegg til å utsette pappapermen noen mnd. Hadde jeg fått tilbud/ordre om jobb fra nav, kunne han da ta ut ferie frem til egen permisjon. I tillegg har vi familie i nærheten som kan stille opp på kort varsel hvis det skulle bli nødvendig.

Skrevet

Som hun andre sier er det ikke 8 uker karantene når det er ett vikariat som går ut av seg selv. Det er kun når du sier opp stillingen.

Når yngste barnet er over 1 år kan de kreve at du må flytte for å ta en jobb.

De vil ikke kreve at du tar en vaskejobb når du er utdannet sykepleier.

Skrevet

Litt skremt av den lettvindte holdningen din til snylting..

Jeg er selv sykepleier, og ville mye heller jobbet med renhold enn å snylte på fellesskapet ved å motta trygd selv om jeg kunne forsørget meg og familien, selv om jobben ikke akkurat er noen drømmejobb. Så kunne jeg fortsatt å søke på jobber jeg ønsker meg.

Skrevet

Til 12:02. Min samvittighet er helt ren. Jeg kom bare med et spørsmål fordi jeg lurer. Som jeg skrev lengre opp så SKAL jeg ha meg jobb etter permisjon, men jeg bare lurte på hva som skjedde om jeg ikke fikk det rett etter permisjon. Jeg elsker å jobbe med mennesker og dømmer ingen ;) Heller ikke de som sitter her inne, siden jeg ikke kjenner de personlig. Det jeg var mest redd for var at jeg eventuelt måtte flytte for å ta jobb, og det er jo uaktuelt. Og nettopp å jobbe som noe annet enn det jeg er utdannet som. Dette lurte jeg på fordi jeg har hørt så mye forskjellig. Jeg har ingen hensikt med å "snylte" noen som helst. Jeg har alltid jobbet for pengene mine, og har aldri fått noe gratis. Men nå er jeg i den situasjonen at jeg kanskje blir uten jobb en periode. Og for å si det sånn så har jeg heller ulønnet "permisjon" enn å jobbe med noe jeg ikke har interesse for ;) Men takk for at du svarte på spørsmålet mitt ;)

Til alle dere andre: Tusen takk for utfyllende og forklarende svar. Er alltid greit å vite hva man går til ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...