Gå til innhold

barnas dialekt

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg vet at barna alltid snakker "omgivelsesdialekten", men jeg ble overrasket i barnehagen her en dag da jeg hørte noen 3-åringer snakke morens dialekt (vi bor på østlandet, og det var en "sogning" og en med skikkelig innlandsdialekt). Er ikke dette litt unormalt?

Hva er deres erfaring? Har barnet begynt med din dialekt og så gått over til den lokale, eller begynt rett på lokal dialekt. (gitt at dialekten er ulik selvsagt)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Thias er litt over 3 år, med østlandsmor og finnmarksfar :)

Han snakker stort sett som meg - med noen unntak: Bilan, skoan, osv.

Kan være det hadde vært annerledes om det var jeg som hadde dialektforskjellen... I don't know. Men det overrasker meg hver gang Thias sier noe med antydning til finnmarksdialekt.

Skrevet

Vi bor på vestlandet, og gutten min på snart 5 år snakker bokmål:-) Det gjør ingen andre i familien...

Skrevet

bor dere på østlandet eller finnmark da? ;)

Min treåring vokser opp med en dialekt hjemme (mor og far er fra samme plass) og en i bhg. Og hun blander også foreløpig, men mest østlending (men gramatisk litt vår dialekt: bilan, dukkan, guttan)

Skrevet

Jeg og mannen er fra forskjellig deler av landet og har fire barn sammen, vi bor på mannens hjemplass.

Ungene snakker faktisk forskjellig.

Har en med skarre-r og to med rulle-r.

De bruker stort sett ord og uttrykk fra den lokale dialekten, men med innslag fra min dialekt.

Eldstemann som nærmer seg 10 år begynner bli bevisst forskjellene, han skarrer på r-en som sin far, men kan også rulle på den som meg. 7 og 3 åringene har tatt mine r-er.

Skrevet

Jenta vår er snart 15 mnd, og jeg er veldig spent på hvilken dialekt hun kommer kommer til å snakke.

Vi bor i Sogn og Fjordane. Mannen er herfra og jeg er trønder.

Stakkars lille jente.. hehe..

Skrevet

Både jeg og mannen er fra østlandet og prater østlandsdialekt - det samme gjør familie og venner.

Da hun var drøye halvannet år flyttet vi til Bergen, og det tok ikke lange tiden i barnehage i Bergen før hun disset og seilet og i det hele tatt. Nå har det gått 1/2 år, og hun har skarre r'er, og prater mer eller mindre bergens-dialekt, med noen østlands- slengere innimellom ;-)

Skrevet

Jeg snakket "oslo-dialekt" til jeg begynte på skolen (bor på toten, men de hjemme "snakket"..)

Etter ett år på skolen så "tala je totning je og"

-gikk ikke i bhg. hadde jeg gjort det, så hadde jeg sikkert slått om til totning tidligere

Skrevet

Det er jo heller ikkje så uvanlig at barna snakkar ein dialekt med foreldre og ein annan med venner...

Skrevet

Kusina mi er, som meg, nordfra og fant seg en mann i Oslo. De fikk en datter sammen og da hun begynte å prate så snakket hun nord-norsk. Etter en stund snakket hun nord-norsk-østlandsk og da hun begynte i barnehage med kun trønder-damer så ble kaoset komplett og hun fikk en merksnodig dialekt.

Nå er hun 11 år og snakker kun østlandsk.

Hadde forresten ei i klassen på vgs. som snakket østlandsk enda hun hadde bodd hele sitt liv i Harstad.

Skrevet

ps. kusina mi og familien bor på østlandet og har bodd der hele tiden

Skrevet

Eg e fra vestlandet, og min mann fra østlandet, vi bur på vestlandet, og eldste jenta vår snakke ein lett blanding.

Når eg treffe nye mennesker, så lure alle på kor eg komme fra, for eg har ingen rein dialekt.. Eg snakke litt som de gjør der eg vokste opp, litt fra det stedet eg bor nå (mamma kommer fra) og litt fra sånn de snakke der pappa komme fra, altså en lett blanding.

Kusina mi flytta fra Bergen til østlandet som 4 åring tror eg(no er ho over 40), og ho snakker enda Bergensdialekt med foreldrene sine, og østlandsdialekt med venner og andre... Va litt rart å høre på egentlig..

Skrevet

Ungene her snakker bokmål, men alle har sine ting fra her og der. meg og min mann snakker vanligbokmål, men med litt forskjellige vrier. Han kommer fra oslo og jeg har litt breiere språk der jeg kommer fra.

Men vi har vestlandsialekter, sørlandsdialekt og nordlandsdialekter i familien. Ungene har plukket med seg noe fra noen av de. Ingen av de fire snakker helt likt. De legger også om på dialekta etter hvem de er sammen med. Hun ene snakker skikkelig vestlandsialekt når hun er sammen med farfaren, men snakker aldri slikt hjemme.

Skrevet

Jeg er amerikaner og alle kan høre det når jeg snakker norsk. Mannen min er nordlending, og vi bor på østlandet. Datteren vår snakker dialekten her (Drammen), men kan like godt snakke nordlending som faren eller min rare uttalelsen. Hun snakker forøvrig amerikansk som jeg gjør, ikke engelsk som faren sin gjør. (Men jeg har blitt fortalt av min familie at hun har norsk accent, noe jeg ikke hører, når hun snakker amerikansk.)

Min svigerfamilie flyttet fra Nordland til Østfold da barna var 9,6, og 3. Niåringen (min svigerinne) byttet med en gang dialekten til østlending. De andre gjorde ikke det. Nå (hun er over 50 år nå) snakker hun østlending med sin mann og barna og venner, men nordlending med foreldrene og søskene. Og hun har overrasket mange som ikke visste hun var nordfra når hun bytter om.

Skrevet

Vi bor på østlandet :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...