Anonym bruker Skrevet 4. februar 2011 #1 Skrevet 4. februar 2011 Ettersom det er så mange her som lurer på om de er ressurssvake, så bør vi veie opp dette litt med å se om det er noen som er ressurssterke her. I begynnelsen av 30-årene, gift, har en datter på 1 år (og en hund på 6 år*s*). Mannen jobber 100% og jeg jobber 80%. Eier enebolig, to biler og begge to har universitetsutdanning. Har god og stabil økonomi. Har aldri hatt noe med Nav å gjøre, bortsett fra at jeg fikk permisjonspengene mine derfra.
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2011 #2 Skrevet 4. februar 2011 Stusser litt på antall biler, men ellers bra. :-)
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2011 #3 Skrevet 4. februar 2011 Du sier lite om perosnlig netteverk og sosial intelligens så det er vanskelig å bedømme
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2011 #4 Skrevet 4. februar 2011 ja,vi har to fulle jobber, to hus, to barn, godt forhold til familie og ikke for mange venner, men gode venner. god råd. ja, vi er ressurssterke.
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2011 #5 Skrevet 4. februar 2011 Du kan fremdeles være ressurssvak på tross av alle tingene du nevner over. Hvordan håndterer du kriser? Hvordan ville du og mannen håndtert om hele deres liv ble snudd på hodet av en grunn? Hvem ville dere tydd til for hjelp og hvordan? Det er å være ressurssterk handler om veldig mange aspekter i livet, hvordan man håndterer ting og ikke minst hvem og hvordan man finner støtte gjennom det, og om man i det hele tatt trenger støtte!
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2011 #6 Skrevet 4. februar 2011 I utgangspunktet er dere det ja, men jeg setter ikke bare utdannelse og god økonomi lik ressurssterk. Mange med lavere utdannelse og dårlig økonomi kan være ressurssterke foreldre. De kan være sunne på masse andre områder, være aktiv med barna, sørge for at barna lærer seg gode verdier og holdninger, osv. På den måten er de ressurssterk som familie.
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2011 #7 Skrevet 4. februar 2011 Sant nok 21:58! Man skal ikke alltid dømme etter hva man ser, uten å vite hvordan ting er på innsiden. Men ja, vi har et godt nettverk med familie og venner. I tillegg til fantastiske naboer. Når det kommer til kriser, så vet jeg rett og slett ikke hvordan jeg ville håndtert dem. Vanskelig å si på forhånd, da jeg ikke har hatt noen store kriser i livet foreløpig. HI
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2011 #8 Skrevet 4. februar 2011 Da vi fikk datteren vår fikk vi en barselgave der det sto på kortet "Hun er heldig som får vokse opp i en så ressursterk familie" Må innrømme at vi fniste veldig av det tullete kortet. Hehe. (ikke hi)
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2011 #9 Skrevet 4. februar 2011 DU sier "Men ja, vi har et godt nettverk med familie og venner. I tillegg til fantastiske naboer. Når det kommer til kriser, så vet jeg rett og slett ikke hvordan jeg ville håndtert dem. Vanskelig å si på forhånd, da jeg ikke har hatt noen store kriser i livet foreløpig." Og nettopp derfor så er det umulig å kalle deg ressursterk, du trenger litt motgang i livet for å vite hva livet virkelig handler om! Men du tror tydeligvis at en datter, en hund. 2 biler, flott hus og utdannelse = ressursterk...vel kanskje i "noen kretser" men de ser jeg på som overfladiske...
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2011 #10 Skrevet 4. februar 2011 Men det blir jo også litt feil å si at du ser på de som overfladiske. Da er du jo like generaliserende selv. Som jeg skriver i et annet innlegg, så er det ikke lett å vite ved å bare se på overflaten. Ville du sagt det samme dersom du visste at jeg er leder i en frivillig organisasjon (ved siden av jobben), at mannen min er aktiv i Røde Kors sitt hjelpekorps og at vi er mye ute i naturen med barn og bikkje? HI
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2011 #11 Skrevet 4. februar 2011 Og ingen kan leve over 30 år uten noe form for motgang her i livet. Jeg har selvsagt opplevd mitt (fire besteforeldre som døde med kort mellomrom, en far som har hatt kreft og nå beskjeden om at jeg ikke kan få flere barn). Men ingen av disse tingene har vært krise, fordi vi har stått sammen for å takle dem på best mulig måte. HI - for n`te gang;)
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2011 #12 Skrevet 4. februar 2011 Jeg sier ikke at du er overfladisk, men jo mange som går igjennom livet uten særlige problemmer, som aldri vet noe annet enn det livet de lever, har fått alt i hendene osv..de er ofte overfladiske, men muligens uvitende var et bedre ord å bruke da kanske..en blanding kanskje... Jeg jobber som sekretær 50%, har hatt endel kamper i livet men heldigvis en fantastisk familie som har støttet meg så jeg ser på meg selv som passe ressursterk..altså at jeg klarer å leve å ha det greit..er ikke overlykkelig men har det bra.
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2011 #13 Skrevet 4. februar 2011 Nå tror jeg vi nærmer oss enige her... hehe.. ikke verst på en fredagskveld;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå