Gå til innhold

Er jeg ressurssvak da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 25 år og alenemor til et barn på 2 år. Faren er ikke med i bildet, han er rusavhengig. Fra før av har jeg to andre barn med en annen mann, men de bor ikke hos meg eller hos eksen min som også er rusmisbruker.

Jeg og barnet mitt leier en koselig leilighet. Jeg har ikke lappen, men vi bor så bra til at det går fint.

Jeg har vært hjemme med barnet mitt siden fødsel og skal være det til barnet blir tre år. Jeg har ikke jobb, og ingen utdannelse utover ungdomsskolen. Men tenker på å begynne på skole etterhvert for å kunne forsørge meg og barnet mitt.

Nettverket mitt er lite, jeg har ingen kontakt med familie og har få venner. Men de jeg har er gode som gull. Føler meg litt ensom av og til og sliter litt med psykiske vansker, men klarer meg stort sett greit. Gjennom barnevernet har barnet mitt et besøkshjem som blir benyttet annenhver helg.

Jeg føler meg ikke ressurssvak selv, men er det sånn andre oppfatter meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, og synes du i tillegg er ufattelig dum som ikke benytter deg av muligheten til å få sponset utdannelsen din mens du fortsatt får OS.

Skrevet

Jeg begynner ikke på skole før barnet mitt er 3 år, fordi jeg synes barn under 3 år er for unge til å være i barnehage.

Men hver dag, unntatt når jeg har barnefri, så er jeg 110% mamma for barnet mitt. Barnet får rene, pene klær, får mat i kroppen, og jeg og barnet bruker mye tid ute for å stimulere barnets lek og sinn.

Er ressursser kun målt i materielle goder? Er det at jeg er ung, alenemor uten verdier som gjør meg ressurssvak eller er det personen som jeg er som gjør meg ressurssvak?

Så lenge jeg er en god mor for barnet mitt (og det sier barnevernet at jeg er), så synes jeg ikke selv at jeg er ressurssvak.

HI

Skrevet

Ressurser ikke bare målt i materielle goder, men sannelig i evnen til å gi barnet ditt et liv etter 3 år også...

Skrevet

Jeg tenker på å oppsøke lege for psyken min og få en utredning. Kanskje jeg kan for forlenget OS, har hørt om andre som har fått utvidet OS pga sykdom.

HI

Skrevet

Null utdannelse, null ambisjoner og lite nettverk vil jeg helt klart påstå setter deg i båsen ressurssvak ja.

I tillegg har d 2 andre barn verken du eller faren har omsorgen for?

Du er ikke bare ressurssvak men kanskje definisjonen rett og slett.

Skrevet

Ja, å bygge fremtiden sin på OS er jo virkelig flott.

Gjest Balle Klorin
Skrevet

Ja. Benytt deg av OS til å ta deg en utdanning. Barnet ditt har antakelig godt av å komme seg o bhg. Ikke bruk barnet som en unnskyldning for å ikke gjøre noe. Det beste for barna dine er at du skaffer deg en utdanning og en jobb.

Skrevet

Nå handler ikke ressurser kun om økonomiske ressurser, er man definert som ressurssavk kan man fremdeles ha mye penger, men uten viten til å bruke de korrekt for å oppnå ting, man kan også være blakk som ei kirkerotte og fremdeles være ressurssterk.

I ditt tilfelle vil jeg tro det er en kombinasjon, du er til dels ressurssvak, på mange felt (nok til at totalt sett har du flere punkter på svak en sterk listen) i tillegg er du rimelig dum (altså ikke mindre intelligent, for det vet jeg lite om) og muligens litt lat, og for idealistisk for ditt og barnets beste i fremtiden.

Skrevet

Jeg forstår ikke at et menneske kan gi fra seg 2 barn og beholde det ene?

Så JA da er du ressursvak i mine øyne.

Ikke fordi du ikke har utdannelse eller psykisk lidelser!

Skrevet

Ja. Tror du har lavt evnenivå i tillegg. En psyk.utredning vil antagelig avdekke det.

Skrevet

Jeg synes ikke at dere er noe hyggelig og kommer ikke til å svare mer. Og grunnen til at det ene barnet bor hos meg og to i fosterhjem er fordi jeg var veldig ung da jeg fikk de to første og jeg og barnevernet ble enige om at det var best om barna flyttet dit. Også ble jeg gravid igjen noen år etterpå med ny mann og da tok jeg selv kontakt med barnevernet som gravid for å få hjelp til å være mamma. Og det synes jeg selv var ressurssterkt av meg. Jeg kunne fortsatt på samme måte, å leve på sosialen og drikke hver dag. Men jeg kutta ut alt og nå handler alt om barnet mitt.

HI

Skrevet

Du har samvittigheten i orden iallefall . Ja det var bra av deg og kontakte BV for å få hjelp ja.

Men det må da være utrolig trist at de 2 andre barna verken har en mamma eller pappa? For meg er jo det helt uforståelig...

Skrevet

Deh ar bodd sammen i samme fosterhjem siden de var små og det hadde vært hjerterått av meg å ta dem bort derfra. Der har de "mamma og pappa", venner, skole, leker. Hos meg hadde de måtte dele rom med minstebarnet. Ikke hatt penger til fine klær og leker. Jeg savner dem, men kan ikke ta dem bort derfra. De kjenner ikke noen annen hverdag enn den de har nå.

Skrevet

Folk er ærlige med deg og om du ikke takler det må du ikke spørre.

Du virker ikke ha noen som helst ambisjoner om å klare deg alene. At du har så pyskiske problemer at du mener du skal få til fortsette leve på OS tyder jo på at du fremdeles har problemer. Ser for meg at du kan ende opp uten noen barn i fremtiden, ihvertfall om du er så psykisk syk som du påstår.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...