Gå til innhold

Bedre Barnevern

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan skal barnevernet etter din mening fungere da?

Gjest Balle Klorin
Skrevet

Facebookversjonen av den famøse "Barnas Rett" siden?

Skrevet

Jeg vil også gjerne vite hvilken del av barnevernet som er dysfunksjonell - akkurat hva med barnevernet er det du kritiserer? Og hva skal gjøre det bedre? Vi kan jo begynne med å sterilisere foreldre som utsetter barn for grov omsorgssvikt, så slipper vi å tenke på at de skal utsette enda fler barn for det samme?

Jeg sier ikke at norsk barnevern aldri gjør feil, det gjør de sikkert, men etter å ha lest litt "historier fra virkeligheten" tenker jeg vel like gjerne og heller at noen foreldre faktisk ikke evner å se at de ikke strekker til. Virkelig ikke. Dersom man ikke selv ser at man gjør noe feil, hvordan kan man endre på det da? - og er det ikke mer synd i barna enn i foreldrene? Barn vil stort sett alltid være lojale mot foreldrene, selvfølgelig vil de fortelle barnevernet at mamma er snill. Så spytt ut, hva skal barnevernet heller gjøre når det kommer til foreldre som ikke innser sine egne begrensninger?

Skrevet

Jeg synes ikke Barnevernet er komplett, nei. Finnes noen ganske grusomme saker, inkludert den som ruller tabloidene nå om dagene. Det Barnevernet ikke har gjort jobben sin skikkelig.

Jeg meldte fra en sak til barnevernet for 1 år siden. Vet flere har meldt fra og. Har det skjedd noe, nei. Barnevernet ringte mor å sa ifra før de kom, dermed fikk de jo ikke se den nakne sannhet. Det er skjedd endel ting der ihjemmet som jeg ikke skal utdype men som virkelig ikke tåler dagens lys.

Skrevet

Når BLD minister har gått igang med en evaluering av hele bv som system, så sier det seg selv at systemet har flere områder der de ikke fungerer optimalt. Når bv kan sette diagnoser på foreldre som ikke engang psykologer vil sette, så har bv hevet seg langt over spes.helsetj. fagfolk, dette er absurd. Dere som tror og gjerne vil at bv fungerer, ta en ekstra titt på nyhetene og fortell meg så at bv fungerer!

Skrevet

Hva vil da være et godt barnevern, HI? Gidder ikke gå inn på linker, for jeg kjenner barnevernet slik det skal være.

Og hva er den opprinnelige hensikten med barnevernet? Foreldrevern?

Skrevet

HHAHAHAHA. barnevernet setter da ikke diagnoser på noen som helst. De bare uttaler seg, og henviser videre ;)

Skrevet

Det er veldig skadelig at Bv betaler oppdragene til sakkyndige psykologer. Disse skulle vært nøytrale. Og foreldrene skulle fått lengre tid til å tale sin sak i retten.

Skrevet

Det norske barnevern er nok ikke perfekt, som regel blir det for lite og for sent grunnet ressursmangel og tidspress desverre. Så hører man skrekkhistoriene i media, mens alle historiene hvor barnevernet har gjort en kjempejobb ikke er salgbart stoff for mediene.

Trenger vi egentlig flere Foreldrevernsider som denne Facebooksiden her?

Nei, tror ikke det....

Of foreldre som anker og anker og anker en omsorgsovertakelse... Eh, bør ikke de ta et hint??

Skrevet

Vet du hva? Du er stokk dum, og det er nok grunnen til ditt ståsted her, nn 22:57...

En blir faktisk vurdert av BV om en kommer i deres søkelys. Men selv jeg som har et barn som har havnet HELT på skråplanet i samfunnet, blir funnet som MEGET(og litt mer enn det) egnet forelder.

Hva mener du med lengre tid i retten? En får da snakke i retten, om en vil!

Forstår godt at du føler du ikke har nådd frem med din sak, men kanskje du ikke har noe å fare med?

Skrevet

Jeg er enig med HI at barnevernet må forandres, men dessverre fokuserer mange av "bedre barnevern" folkene på feil sted. Det kan være jeg tar helt feil av dem, men i mine øyne virker det mer som de kjemper for ett foreldrevern.

Barnevernet skal jobbe for barnas beste, men det virker dessverre ikke alltid som det er slik. Det har vært litt for mange saker oppe i media der barnevernet har gjort vedtak som absolutt ikke er til barnas beste. Eksempel på saker kan være Alvdal saken, Kristoffer saken, han pedofile i gambia og kan nok nevne mange andre saker. Felles for disse sakene er nå at folk har visst hva som har skjedd, men ingen har gjort noe. Det har også vært oppe saker der barnevernet har gjort altfor mye, feks den saken på nrk om den familien som rømte til hjembyen til mora fordi barnevernet ville ta den ene datteren som hadde en eller annen diagnose (husker ikke hele saken). Det finnes nok mange andre saker der barnevernet har gjort litt for mye, jeg sier ikke at alle sakene på nettet er korrekte. Uansett burde det skje en forandring, sånn at slike feil ikke kan skje. Feks ett uavhengig kontrollorgan eller at en måtte gjennom en rettsak med en uavhengig part, for å forhindre feilbehandling.

En annen ting som må forandres er livsstandarden til barna som er tatt av barnevernet, måten ting er gjort på til idag fungerer ikke særlig bra. Heldigvis har man fått opp øynene for dette temaet iallefall, så kanskje man kan gjøre denne delen bedre.

Skrevet

--- og den såkalte "Alvdal-mora" ble vurdert som en god mor fordi hun tok imot hjelpetiltak.

Skrevet

Tror nok du må utdype deg litt i hva du mener bør erstatte det nåværende barnevernet?

Forklare hvorfor du vil gjøre disse endringene?

Er endringene til gode for barnet eller biologiske foreldre?

I de aller fleste tilfeller tar det altfor lang tid før barnevernet får hjulpet barna, biologiske foreldre har så utrolig mange rettigheter. Barnevernet har vi for å sørge for at BARNA har det greit.

Hilsen fostermor

Skrevet

hahaha... jada, sikkert.

Jeg har hatt tett(frivillig, og av eget ønske) kontakt med BV i snart 10 år, og når de fortsatt står på at jeg er over egnet forelder, så........

Mitt barn har til og med trukket "anklagene" om omsorgssvikt, uten at jeg har noe med det å gjøre. Hn vet at det bare er tull.

Skrevet

Problemet er at HI her ikke vil at barnevernet skal blande seg i slike saker i det hele tatt. HI her er sikkert en som har mistet barnet sitt gjennom barnevernet og mener det er fullstendig feil og at hun er en kjempegod mor.

Det vil alltid være en gråsone og i barnevernsaker er ingenting svart/hvitt. I de aller fleste tilfellene så kommer barnevernet på banen for sent og barna sliter med skader resten av livet pga omsorgsvikt eller lignende. Så skylder biologiske foreldre på at det er barnevernet som har ødelagt barna pga de tok dem ut av hjemmet. De ser desverre ikke at det er de (kanskje 10-15) årene barnet bodde hjemme som har lagt grunnlaget og ødelagt barns følelser, tilknytning, trygghet, empati, konsentrasjon, moral osv.

Gjest sug lut
Skrevet

Og det, 2114, ble jo en grensesprengende meningsløs kommentar siden MM (meningsløse moderatormenneske) fjerna innlegget mitt. Så da får vi ta det igjen:

Det var jo bare å forvente at de udugelige og ressurssvake starta støttegruppe - men som før sagt, rull dere en røyk til, pust gjennom nesa og innse at dere fixa ikke denne barnegreia - og gjør heller et ærlig forsøk på å se at det i det minste gavna ungen å komme unna.

Skrevet

He he, den berennpunktsaken har også to sider, og den baenevernfaglige syns visst ikke brennpunkt det var så viktig å få frem. Altså, ambulansepersonell kommer inn i familien og det de observerer er så spesiellt at de melder barnevernet. Tror ambulansepersonell har vært i mange hjem som er i krise og vet hva som er krisereaksjoner og hva som rett og slett er for spesielt og bekymringsfult. Det er ikke mange bekymringsmeldinger i Norge som kommer fra ambulansepersonell. Ellers så er jeg vel egentlig enig i innlegget ditt, barnevernet gjør for lite og puser for mye med foreldrene for lenge, og barna må lide for det.

Skrevet

Det er jo der disse aktivistene går så feil - de klager fordi barnevernet ikke beskyttet de voksne framfor barna.

Skrevet

Ja, er ikke lett å se barnas behov foran sine egne når de mister barna. Jeg forstår at de som mister barna blir frustrerte og ikke klarer se hva som er best for barna. Det er jo ofte pga dømmekraften til foreldrene at barna blir tvangsfjernet.

Selvfølgelig er ikke barnevernet perfekt på noen måte, men de gjør en fantastisk jobb og har reddet utrolig mange barn fra en ulykkelig og farlig oppvekst.

Skrevet

Hadde du ingen gode argumenter HI?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...