Frk Marge Skrevet 4. februar 2011 #1 Skrevet 4. februar 2011 http://www.underskrift.no/underskrifter.asp?kampanje=3219&side=1 Legger inn denne her siden det er her det er flest brukere innom Dette er en rasering av tilbudet til døve barn og unge. Diskusjonen kan dere gjerne ta, men skriv under. Vær så snill! Barnet mitt ER CI-operert, men trenger allikevel døveskole. Det er ikke slik at CI gjør at døve fungerer som hørende og bare kan gå på vanlig skole.
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2011 #3 Skrevet 4. februar 2011 Uff da... er vel en del av "alle har det bra i vanlig skole"- tankegangen.
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2011 #6 Skrevet 4. februar 2011 Må jo skjønne at alle barn er like og det er sikkert stigmatisering og ha en døveskole! Snart blir det sikkert så ukult å være døv/tunghørt at det blir forbudt med en eller annen lov..Jihuuu elsker regjeringen vår... Har signert
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2011 #7 Skrevet 4. februar 2011 mulig jeg er rar, men jeg syns faktisk at tegnspråk kunne vært et alternativ til nynorsk =) At man kunne velge selv og jeg har signert forresten =)
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2011 #8 Skrevet 4. februar 2011 Helt enig!!!! Tegnspråk burde absolutt vært alternativ til nynorsk, tenk så flott for alle som bruker tegnspråk (og det er ikke få) hvis de kunne kommunisere skikkelig med de fleste istedenfor det motsatte. Ei nær venninne har ei datter som er døv som går på døveskole. Det er et helt fantastisk tilbud, godt miljø, dyktige lærere, likesinnede som man kan kommunisere skikkelig med og ha god lek med.
Frk Marge Skrevet 4. februar 2011 Forfatter #9 Skrevet 4. februar 2011 Tusen takk til dere som har signert Dytter denne opp igjen jeg så flere som kanskje brenner for saken får sett den også
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2011 #10 Skrevet 4. februar 2011 Tror du skriker litt ulv ulv her. Kan du legge ut link som bekrefter det du påstår? Alt jeg finner ut av å google er at 3 døveskoler skal med tiden legges ned. Det finnes da mye mer enn totalt 4 døveskoler i hele landet. Bare her jeg bor finnes 2 døveskoler, ingen av dem skal legges ned.
Frk Marge Skrevet 4. februar 2011 Forfatter #11 Skrevet 4. februar 2011 Du er ikke den første jeg har hørt som har sagt det...
Frk Marge Skrevet 4. februar 2011 Forfatter #12 Skrevet 4. februar 2011 Det er pr i dag 4 statlige døveskoler: Nedre Gausen i Holmestrand Møller i Trondheim Hunstad i Bergen Skådalen i Oslo Fra og med skoleåret 2014/2015 vil bare Møller i Trondheim bestå. http://www.facebook.com/search.php?q=olav%20eide&init=quick&tas=0.2448217256195322#!/pages/NEI-til-nedleggelse-av-doveskolene-i-Norge/107860892623403 På denne facebooksiden ligger alle linkene til nyhetsoppslag bl.a. Her:http://www.udir.no/Artikler/_Tjenester/Statped---direktoratets-spesialpedagogiske-verktoy/Inntaksstopp-ved-tre-statlige-grunnskoler-for-horselshemmede/ ligger siden fra kunnskapsdepartementet. Dette har vært slått opp nå i flere aviser og var på nyhetene i kveld. Det var også en demonstrasjon i Oslo i dag.
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2011 #13 Skrevet 4. februar 2011 OK, da finnes det en del private skoler da....siden det er 2 her.....
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2011 #14 Skrevet 4. februar 2011 Signert! Har selv jobbet i en barnehage for hørende,tunghørte og døve barn deriblant noen med CI. Det er ikke alltid så mye som skal til for å tilrettelegge for dem men slik som det er i skolen idag kan jeg ikke se at lærerne har den tiden og de ressursene som skal til.
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2011 #15 Skrevet 4. februar 2011 rettelse.. hunstad er ikke bestemt nedlagt, men foreslått nedlagt. Da vil elevene der bli flyttet over på tveiterås skole..
Frk Marge Skrevet 4. februar 2011 Forfatter #16 Skrevet 4. februar 2011 Det var meningen de skulle til Nattland skole i utgangspunktet, men nå får ikke kommunen støtte fra staten til dette lenger, så de "har ikke råd"... http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Legger-ned-Hunstad-skole-1244802.html
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2011 #17 Skrevet 4. februar 2011 Klippet fra siden til Utdanningsdirektoratet: "Fra 1. februar innfører Kunnskapsdepartementet inntaksstopp ved Skådalen skole i Oslo, Hunstad skole i Bergen og Nedre Gausen skole i Holmestrand. Fra samme dato vil A.C. Møller skole i Trondheim ha landsdekkende inntak til statlig tilbud om heltids grunnskoleopplæring i og på tegnspråk."
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2011 #19 Skrevet 4. februar 2011 oki.. ser det har skjedd litt i saken, etter eg kastet meg inn i kampen for "La løvåsen leve" , da nå både skolen og bhg til ungene mine står i fare
Frk Marge Skrevet 4. februar 2011 Forfatter #20 Skrevet 4. februar 2011 Og skulle stått; Skulle lol Litt frustrert og ivrig her i dag
Frk Marge Skrevet 5. februar 2011 Forfatter #21 Skrevet 5. februar 2011 Dytter igjen i tilfelle noen fler bør se den...
Gjest Skrevet 5. februar 2011 #22 Skrevet 5. februar 2011 Yes, har signert. Jeg for flere spesialskoler, ikke ferre!
Gjest Skrevet 5. februar 2011 #23 Skrevet 5. februar 2011 Jeg tok like gjerne og sendte en epost til kunnskapsdepartementet i tillegg. Det skader sikkert ikke. Vi skal søke plass til sønnen vår på spesialskole. Hvis døveskolene ryker står "hans" også i faresonen :-(
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2011 #24 Skrevet 5. februar 2011 Døveskolene legges jo ned på sikt fordi foreldre flest ønsker barna skal få et tilrettelagt tilbud på sin nærskole. Det blir ingen god skole for døve når elevtallet kommer ned i rundt 10 elever spredt på hele grunnskolen. Deltidstilbudet styrkes også- dvs at døve barn får komme på et kompetansesenter, være sammen med andre døve og få praktisert tegnspråk inntil 12 uker hvert år. Andre spesialskoler for andre vansker er jo for lengst lagt ned. Det er f eks flere tiår siden blinde gikk på egne skoler. De er integrert i den vanlige grunnskolen. Dette er gode nyheter fakrisk. De fleste døve ( de finnes faktisk ikke så mange døve unge i landet) får allerede undervisning der de bor. Denne skal styrkes ved hjelp av økt kompetanse i skolene, deltidsopphold, live-undervisning via PC med lærere som er gode i tegnspråk etc. Det å gå på en bitte liten døveskole er stigmatiserende for veien videre. I dag tar døve universitetsutdanning ved vanlige universitet! Må også minne om at norges døveforbund i høringen til forslaget bifallet forslaget om nedtrapping av spesialskoler og styrking av tilbudet der de døve elevene bor!
Frk Marge Skrevet 5. februar 2011 Forfatter #25 Skrevet 5. februar 2011 Det har allerede vært tilbud om deltidsundervisning inntil 12 uker pr år for alle døve eølever som søker om det på disse døveskolene i veldig mange år... det er IKKE noe nytt. Det som er så tragisk oppi dette er at CI som er et veldig godt hjelpemiddel sannsynligvis har blitt en indirekte årsak til at det har kommet så langt som dette Datteren min har CI på begge ørene. Hun er allikevel helt avhengig av tegnspråk og/eller munnavlesning når hun skal forstå hva andre sier. Derimot snakker hun flytende norsk, så ingen har problemer med å forstå henne og ingen merker at hun er døv før de prøver å få svar på et litt høyere plan enn typiske høfflighetsfraser. Det som ofte skjer, etter min erfaring, og som også desverre skjedde oss, er at foreldre med CI-barn håper at ting skal gå bra litt lenger enn dem som har døve barn uten CI... derfor begynner de ofte på hjemmeskolen og går der ut småskoletrinnet. Men et eller annet sted i løpet av mellomtrinnet innser de fleste at det ikke fungerer; vennene forsvinner, skolearbeidet er umulig fordi de mangler helt grunnleggende basiskunnskap så de ikke klarer å tilegne ny som skal bygge på det de "lærte" på småskoletrinnet. De blir hengende etter i alle fag vanligvis, også gym siden de ikke kan "ropes til" og akustikk i et rom gjør alt så uendelig mye vanskeligere. Det er også et poeng at et CI apparat kun er et teknisk hjelpemiddel. Det fungerer kun på lyder som er ganske nær, dvs komunikasjon mellom 2-3 i en samtale rundt et bord fx. ved mange sammen, for god akustikk eller lang avstand vil den ønskede lyden bli for dårlig diskriminert og bare blande seg med alt annen som en grøt. (omtrent sånn som det høres ut på musikk-kassett-opptak fra radio type 10-i-skuddet o.l for oss som er gamle nok til å huske det....) Og det er mange situasjoner apparatet rett og slett ikke er på; i dusjen, på stranda, i senga, i basseng... Uten særlig samspill med andre faller ungene også ut når det gjelder sosiale regler og det blir etterhvert desverre ofte tydelig at de ikke kan alle samfunnets uskrevne regler... passiv læring skjer jo omtrent ikke, og det er få som klarer å tenke på alt man bør lære noen for at de skal fungere. Disse ungene blir eksperter på å kamuflere handicapet sitt, de blir eksperter i på å gjemme seg bort, svare på en slik måte at det nesten alltid stemmer med spørsmålet (som de ikke har forstått), jentene blir ofte "guttete" for å kompensere for at de faller ut i komunikasjonsbasert lek, og mange blir veldi "tøffe" eller "klovnete" for å ikke vise hvor lei seg, såret og utafor de føler seg, og for å kamuflere at de ikke forstår hva som blir sagt til dem. Dette slipper de unna med i barnehagen og på småskolen, men ikke lenger. Fortsetter de blir de ofte stemplet som vanskelige eller blir mistenkt for å ha ADHD... Jeg vet konkret om tilfeller med døve barn i hjemmeskole/hjemmebarnehage i dag der: -barnehagebarn har blitt straffet fordi de ikke "hørte på beskjeder" -skolebarn ikke har fått lov å leke bare med én venn fordi "alle skal inkluderes" (det er ofte umulig for den døve/hørselshemmede å kommunsere med mer enn én av gangen) -1. klasse-elevens eneste gjevngamle venn som kan litt tegnspråk har fungert som tolk i undervisningen med både lærer og rektors velsignelse. -Assistenter som er annsatt pga tegnspråklige elever som ikke kan et eneste tegn og ikke vet at eleven skal opp i eksamen og har identisk pensum i grunnskolen som alle de hørende elevene... Listen er laaaang... og tragisk! Dette er skolens såkalte integrering! Da kommer døveskolene inn i bildet... og overtar unger som henger etter ofte flere år i mange fag, har masse traumatisk baggasje i form av mobbing/erting, stigmatisering, urettferdig behandling og følelsen av å være utenfor... mange har større eller mindre psykiske problemer når de kommer så langt. De har ofte små oaser noen uker i året der de er sammen med foreldrene på tegnspråkkurs og er sammen med andre døve unger og voksne, men ellers må de innfinne seg i den såkalte integreringen som på ingen måte er inkludering i nærskolen. Mitt barn har gått heltid på hjemmeskole og på deltid på døveskole siden 1 klasse, og vi har gradvis økt anndelen på døveskolen til hun aldså fikk fulltid uten tid på hjemmeskolen når hun begynnte i 7 kl. Jeg er fortsatt lei meg for at vi ikke lot henne gå der fulltid fra første klasse... Men man ønsker så mye når man får barn, man har drømmer og tanker og planer... Og alle disse drømmene og planen inbefatter ofte plassen man bor på, huset man har bygget, tomta man kjøpte fordi det var tilrettelagt for barn der, besteforeldre og venner som bor i nærheten... Vi som har CI-barn lever bare i den boblen litt lenger enn foreldre med døve barn uten CI - de innser heldigvis problematikken litt tidligere og flytter oftere til døveskolen. Dette er selvfølgelig bare min erfaring, min datter, hennes venner og basert på de andre barna og voksne jeg har snakket med...,men det er et betydelig anntall mennesker etterhvert. Om denne nedleggingen blir et faktum er jeg styggelig redd for at vi vil se en drastisk økning av uføre døve i årene fremmover Det nytter lite om de har rett på tolk om de ikke lærer hverken Norsk eller tegnspråk bra nok til å nyttiggjøre seg av dem. Det vil bli veldig vanskelig for døve å ta høyere utdanning uten en skikkelig språkbakgrunn. Det vil bli vanskelig nok å gjennomføre videregående. Mulig dere synes jeg svartmaler nå, men utifra hva jeg har erfart og lært at andre har erfart er det ikke usannsynlig desverre...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå