Gå til innhold

hva syns dere om å ha termin i september med tanke på barnehage?


miepia30

Anbefalte innlegg

 

Vi prøvde ikke å bli gravide. Men vi er glade nå for at det ble som det ble. Men må jo innrømme at det er ekstremt dårlig timing å få termin i midten av september og ikke 1 mnd før. Man har krav på barnehageplass i hovedopptaket august det året barnet har fylt 1 år. Og våre vil jo bare være 11 mnd i august neste år og derfor ikke ha rett. De har ikke rett på plass før neste hovedopptak høsten 2013! Da er jo den lille blitt 23 mnd. Det er så blodig urettferdig. Her vi bor er det veldig vanskelig å få barnehageplass utenom hovedopptaket så da må vi belage oss på dagmamma ett år før det blir barnehage.

 

Håper jeg klarer å trykke ut junior et par uker før termin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men det er veldig trygt og godt med en dagmamma det første året da! Hvis man har muligheten til det :) Men den regelen burde ikke eksistert for man har jo ikke betalt permisjon fram til barnet er 23 mnd! Så jeg skjønner hva du mener. Her hvor jeg bor er det heldigvis bra dekkning og krysser fingrene for at det går bra! Kanskje det er noen i barsel gruppen din som skal være ekstra lenge hjemme med barnet og vil være dagmamma for barnet ditt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har termin 1 september.. Og håper inderlig på at jeg føder FØR termin. For om du føder 1 septemver, så er jo barnet egentlig født en dag for sent. men nå har vi ei lita i barnehage fra før av, så vi håper på å få plass til mini i samme barnehage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er det vi håper på også, at mini kan få komme inn pga søsken prioritet, men de har egentlig ikke krav på det ettersom de ikke er fylt 1. Men lov å håpe. Ettåringen min fikk jeg inn i studentbarnehage, veldig flaks ettersom jeg ikke er student.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor er det kjempevanskelig å få barnehageplass dersom man er født etter August. Vi lurte på om vi skulle slutte å prøve noen måneder, men hvem vet når vi hadde fått det til? Så vi tar det heller som det kommer. For oss er det veldig viktig å få barnehageplass så det får bare stå til... Vi har en fra før da, så kanskje søskenprioritering kan forekomme selv om h*n er født i September? Eller så kanskje jeg trøkkern ut i August da.:D Who knows? Det beste er uansett å prøve å ikke bekymre seg.:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk barn i oktober 2008 - og søkte om barnehageplass fra august. Det gikk helt fint. Fikk en lang tilvenningsperiode - men barnehageplass fikk vi. Kanskje det ordner seg. Men du må søke barnet inn til august - når nytt barnehageår starter.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har en gutt født i desember, og han har ikke fått barnehageplass i kommunen ennå. Han kommer ikke til å få før denne august når han er 1 år og 8 mnd. Det er ikke god nok barnehagedekning i Bærum, bare de som har lovfestet rett får plass. Og ikke engang alle de får. Det er synd det skal være slik at man må planlegge fødsel etter barnehageåret og opptaksregler. Denne gangen skulle vi virkelig planlegge bedre, men vips, der var vi gravide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Høres veldig kijpt ut for oss karriere beviste kvinner:(

Kommer fra Bærum, men bor i Stavanger men innen nurket skal i barnehage neste år så har vi flyttet til en kommune som garanterer alle barn inn uansett. En mindre kommune.

Så veldig forskjellige fra kommune til kommne.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terminen min ble flyttet fra 27.august til 29.august og nå 1. september.. Håper virkelig at det lille knøttet vårt har tenkt å komme ut før den tid! Vet det er vanskelig å få barnehageplass her..

 

Men, uansett når knøttet kommer - så skal det være velkommen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må vel se oss som heldige som har så god barnehagedekning i det hele tatt. Sammenlignet med andre land har vi jo en drømmesituasjon, som i praksis er garantert barnehageplass innen barnet fyller to år. Men jeg er enig i at det er krøkkete når man får barn i alle andre måneder enn juli og august.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi satser hardt på at søskenprioriteten skal redde oss. Og så har jeg et ørlite håp om at vi kan ende med augustbarn. Jeg skal ha planlagt snitt 1-2 uker før termin, så hvis termin flyttes med bare noen dager på UL, og jeg får ks to uker før, kan vi i teorien ende i august. Når det er sgt, kan man være heldig selv om man ikke faller innenfor garantien. Med minstemann her søkte jeg utenom hovedopptak, og fikk plass fra den datoen jeg ønsket - riktignok ikke i den barnehagen som ligger nærmest, men.

 

Dagmamma er jeg kjempeskeptisk til. Jeg har hatt det til to av mine andre barn (før full barnehagedekning), men da var det folk vi kjente godt, som bare passet vårt barn sammen med sitt eget som de uansett hadde valgt å være hjemme med ut over vanlig permisjon. Fremmed dagmamma overlater jeg ikke barnet mitt til. Da får jeg heller være hjemme og være dagmamma selv, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Hei

 

Jeg fikk sønnen min i September, og det var ingen problem for oss å få plass i barnehagen fra august.

Vi tenkte faktisk ikke over at det ikke skulle gå engang :)

Det er flere i barnehagen vår som begynte før fylt 1 år.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I bærum går det ikke, de klarer så vidt å oppfylle den lovbestemte retten for de som er over 1 år. Så har ikke store forhåpninger om å få inn lille på 11 mnd. Har ennå ikke fått inn vår sønn på nå 14 mnd, han har vi rett på å få inn i august når han da er 1 år og 8 mnd, så vi venter i spenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...