Anonym bruker Skrevet 4. februar 2011 #1 Skrevet 4. februar 2011 noen ganger er det jo litt artig at barn blir kalt opp etter familie medlemmer. men nå fant jeg ut at tipp oldemor het Jacobia....herregud, høres ut som en sykdom jo *fliring*
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2011 #2 Skrevet 4. februar 2011 Tipper hun var første barn og at faren eller farfaren hennes het Jacob:-)
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2011 #4 Skrevet 4. februar 2011 Hehe, er det nordnorske aner? Har det selv, og det er jammen mange morsomme navn bakover i slekta. Stor kreativitet :-) Det verste jeg har hørt er vel Analius. Ellers har det vært et søskenpar som het Henning og Henningea, vet også om Indianna og Absalom, blant annet...
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2011 #5 Skrevet 4. februar 2011 Petra Jensine så jeg nettopp i avisen. Gøy med gamle navn:)
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2011 #6 Skrevet 4. februar 2011 Haralda og Olava ble også brukt i sin tid. Håper de aldri kommer tilbake.
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2011 #7 Skrevet 4. februar 2011 Bestemora mi heter Olevine som mellomnavn... Faren het ole... Ellers så het oldefaren min Julius
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2011 #9 Skrevet 4. februar 2011 Olava synes jeg er fint. Jeg jobber på sykehjem (har jobbet på flere) Og der har det vært en Arnolda, Ludolf, Jacobine (som jeg egentli liker). Flere gamle navn som er veldig fine når man hører litt på dem noen ganger. Othilie er jo et sånt gammelt et som er kommet tilbake for fullt. Men er enig i at det er mye rart i Nord-Norge Er herfra selv, og har en oldemor som het Adelus...
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2011 #10 Skrevet 4. februar 2011 Oldemor het Orkana og bestemor heter Storma. De var glade i ruskevær i min familie. Venninnene til bestemor heter Nilsine, Jensine, Petrine og Hansine;)
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2011 #11 Skrevet 4. februar 2011 Indian(n) a var ganske vanlig navn før http://vinterverket.wordpress.com/2011/02/01/indiana/
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2011 #12 Skrevet 4. februar 2011 Jeg syns også Olava er fint. Mange av de gamle navnene er litt tøff egentlig.
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2011 #13 Skrevet 4. februar 2011 Gamletanta mi het Hulda og mannen hennes het Fearnley
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2011 #14 Skrevet 4. februar 2011 Jo lengre bakover i tid man går jo penere blir navnene synes jeg. I vikingtiden feks. MYE fine navn der:-) Synes de halvgamle navnene (til mine besteforeldre og oldeforeldre) er de styggeste Asta, Åsta, Borgny, Severin, Torstein, Ingebret, Oleane, Gunda, Rakel, Randi, Joveig, Petra, Pernille, Petronelle osv... Vikingtidens Gudrun, Synnøve, Gyda, Arn, Solvei, Olav, Illiana, Ilona, Trym osv er mer å foretrekke. Har oppklat mine barn etter familie og de heter, Lilli, Emelie, Elvine og Steffen.
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2011 #15 Skrevet 4. februar 2011 Ganske merkelig egentlig at navnet mitt dukker opp i lister over styggeste navn innimellom på nett, mens jeg i det virkelige liv veldig ofte får spontane kommentarer på hvor nydelig navn jeg har og har til og med opplevd at bekjente har "oppkalt" jenta si etter meg rett og slett fordi de synes navnet er så nydelig. Men egentlig synes jeg det er greit at det ikke slår an for fullt for jeg liker å ha et uvanlig navn, selv om det er et godt gammeldags norsk navn.
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2011 #16 Skrevet 4. februar 2011 Du er tydeligvis ikke klar over at flere av de du her kaller halvgamle navn faktisk er fra tilbake i vikingetiden....
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2011 #17 Skrevet 4. februar 2011 Ingrid Olava ble jo født i 1981. Vil ikke akkurat si at det er så lenge siden...
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2011 #18 Skrevet 4. februar 2011 Søstra mi jobber på sykehuset og møter i den forbindelse på en del eldre folk med spesielle navn. Synes Høybertine og Hyberta var rimelig spesielle!
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2011 #19 Skrevet 4. februar 2011 Hva synes dere om Ingebret Ingebretsen eller Gunleiv Gunleivsen? Eller hva med Retsius Torvaldsen? En av mine forfedre het Ånund Geirmundson, og sønnen Gjermund Ånundson. Slik går det i noen ledd til, før de er litt oppfinnsomme og slår til med Arnbjørn Gjermundson. Sønnen hans igjen het Morten Arnbjørnson. Noen i slekta het Osvald Olafsen og Gustav Gunleivsen.
Tante Blås Squaw Skrevet 4. februar 2011 #20 Skrevet 4. februar 2011 Har nevnt det før, men likevel; Reguline Håvarda Iverise Jensenette
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå