Gå til innhold

trenger litt råd og hjelp.. Helsefagarbeide vs Sjukepleier?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lyst på en utdanning, har barne og ungdomsarbeider skole, men ikke læretid, fordi jeg gikk gravid i lære tiden, og var så mye dårlig, og ville ikke tilbake etter permisjon, fordi det var langt vekke og jeg var alenemamma uten lappen og bil..! Men nok om det..

Jobber fortiden som vikar i bhg, men er lysten på å prøve noe nytt.. Jeg skal begynne å jobbe litt som vikar på et sjukehjem for å se om det er noe for meg, og da tenker jeg utdannelse innen dette..

Har tenkt på helsefagarbeider, 1 år på skole og 2 år i lære med litt lønn..; men når jeg var å snakket med avdelings lederen på sjukheimen i dag, så spurte ho meg hvorfor jeg heller ikke vil ta sjukepleier?

Er det veldig stor forskjell? er det noen som har erfaring med begge deler??

jeg har ei jente på 5år og samboer, vi bor på søre sunnmøre, og det vil si at skal jeg ta sjukepleien må jeg pendle til ålesund med hutigbåt og buss eller ferje og bil ......

Så trenger litt råd.... ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For å bli sykepleier trenger du studiekompetanse.

Det er en høyskoleutdanning og på et sykehjem vil du antagelig etterhvert få avdelingslederstilling.

Lønna er selvsagt bedre og ansvaret større.

Gjennom begge utdanningene kan du både jobbe i hjemmetjeneste og på sykehjem eller sykehus.

Du kan som sykepleier videreutdanne deg til jordmor eller helsesøster f.eks. Mulighetene innenfor helsefagarbeider er mindre, men det er jo også spesialiseringer der.

Du må nesten velge om du vil ha deg høyere utdanning eller ikke. Jeg vil anta at sykepleierutdanningen er mindre fysisk krevende når du kommer i jobb.

Det går an å ta sykepleien på deltid. Får du en liten stillingsprosent på sykehjemmet så har du jo en fin måte å bli kjent med arbeidet på under utdanningen.

Skrevet

Enig med hun som sier at du må bestemme deg for om du vil ta høyere utdanning eller ikke.

Hvor mye ansvar vil du ha?

Hvilke utviklingsmuligheter vil du ha etter endt utdanning?

Hvor lenge vil du gå på skole?

Per i dag har en sykepleier med full ansiennitet dårlig betalt i forhold til en helsefagarbeider med full ansiennitet. Dvs at sykepleieren tjener litt mer, men ikke veldig mye.

Sykepleierutdanningen er 3år heltid på høyskole. Dvs at du må ha generell studiekompetanse først. Hvis du ikke har det, må du først ta opp de fagene du trenger for å kunne søke deg inn på høyskolen. I tillegg må du ha gode nok karakterer til å komme inn.

Mange steder i landet tilbyr de voksenopplæring som helsefagarbeider. Det er som regel 2 år på deltid. Da vil du ha mulighet til å jobbe ved siden av.

Du vil i forkant ha en realkompetansevurdering, og da vil nok du slippe en del fag siden du har mange av de fagene fra før i barne og ungdomsarbeiderfaget.

Lykke til med valget!

Skrevet

Ville valgt sykepleier, enklere å få fast stilling. Også enklere å få større stilling. Helsefagarbeidere strever ofte med å få annet enn små helgestillinger.... på 13-20%.

Skrevet

Helsefagarbeider er noe dritt å begynne med hvis du ikke har noe praksis i bakhånd - da kan du holde på en evighet med å ta vakter for å få nok timer til fagbrev. Jeg tok teorien for snart 3 år siden, har jobbet 4 år som tilkallingsvikar. Da jeg begynte på helsefag fikk vi beskjed om at vi måtte ha 3000 timer praksis - før jul var jeg så fornøyd, hadde nesten 3500 - så da jeg søkte om å få tatt fagprøven fikk jeg beskjed at jeg enda måtte jobbe 12 mnd til i 100% stilling, noe som ikke er mulig for meg da det er en sånn kamp om vaktene. Jeg tenker å ta sykepleien her i 2012 (går ikke noe kurs før) - Grunnen til dette er at da kan du jo nesten velge å vrake i stillinger - og en har mange muligheter for videreutdanning! Lykke til :-)

Skrevet

Jeg skrev et langt svar men det visst ikke lagret. Kort oppsummert vil jeg bare si at jeg gikk helsefagarbeider og ble veldig skuffet over utdanningen. Lærerne som pleide å utdanne hjelpepleiere på skolen jeg gikk på var også veldig skuffet over denne nye utdanningen som har tatt over. Helsefagarbeider mangler mye av humanbiologien som hjelpepleierutdanningen hadde. Dvs utdanningen som helsefagarbeider er mye svakere enn hjelpepleier. Det vil da bli vanskelig å få jobb andre steder enn på sykehjem.

Som spl har du mye mer muligheter til å jobbe forskjellige steder, og mange spennende videreutdanninger.

Jeg går nå på sykepleier og utfordringene er mye større. Så jeg ville helt klart valgt sykepleier.

Skrevet

Jeg tok hjelpepleier på voksenopplæring.

Deltid to år, inkludert praksis.Skolen ordna praksisplass.

Her jeg bor lyses det ut stillinger om helsefagarbeidere flere ganger i uka. Jeg kjenner ikke en eneste hjelpepleier som jobber midre stillingsprosent enn hun ønsker. I begge jobbene jeg har hatt som hjelpepleier, og jeg har jobba 50% fordi jeg ønsker det, har jeg blitt tilbudt 100% stilling.

Så da varierer det tydeligvis fra sted til sted.

Skrevet

Desverre er ikke helsefagarbeider lagt opp på samme måte som hjelpepleier. Først må en gå 2 år teori på skolen og 2 år som lærling.

Men H.I hadde vel gått 1 år på helse og sosial så da har hun 3 år igjen for å bli helsefagarbeider. Da ville jeg i grunn likegodt begynte på sykepleier(eventuelt tatt opp de fagene som mangler først)

Skrevet

takk for svar, ser ut som det kanskje blir sykepleier etter hvert, men tror jeg vil vente 1 år,slik at jeg begynner det året jenta mi begynner på skolen, fordi da har jeg fri samtidig som ho har i ferier...

Jeg har snart studikompetanse, mangler 2 eksamner som jeg skal ta nå, men leste på høyskolen i ålesund at jeg kan også søke på realkompetanse..

Skrevet

Høyskoler har ikke vinterferie eller høstferie. Men uansett så har SFO åpent i skolens ferier så det trenger du ikke å bekymre deg for.

Hadde jeg vært deg så hadde jeg søkt nå, jo før jo bedre :)

Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...