Gå til innhold

Sitte på fanget eller i bilstol på fly?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal reise til Thailand til våren med vår da 9 måneder gamle gutt, og jeg og samboer er uenige i om vi skal ha ham på fanget eller booke et sete slik at han kan sitte i bilstolen sin på flyet...

Samboer mener det går fint å ha ham på fanget, da vi har gjort dette flere ganger før (note: innenlandsreiser og i Europa), mens jeg vil ha ham i bilstol. Dette koster jo mer pga ekstra flysete, men jeg mener dette er tryggest (mht bl.a. turbulens), og mer behagelig for både foreldre og barn fordi man har mer kontroll og alle sannsynligvis får sovet bedre.

Dere som har reist på slike lange flyturer med barn under 2 år, hva har dere gjort? Hva var fordeler og ulemper med begge alternativene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har reist MYE, og bestiller alltid eget sete, så lenge det ikke dreier seg om korte innenlandsflygninger.

Det er såå kjekt med bilstol om bord. Vi har hjul til bilstolen slik at vi kan bruke den som trille på flyplassen, og om bord sover de alltid hele veien frem på nattflyvninger/kvelden.

Vi forsøkte oss en gang på en 6 timers flytur uten eget sete og det ble et sant mareritt...aldri mer. Det er vel verdt pengene med eget sete, både for dere og medpassasjerenes del!

Skrevet

Vi har reist mye med jenta vår fra hun var liten baby og har reist både med og uten eget sete og med/uten bassinet (babyseng på veggen). Vi har aldri bestilt eget sete til jenta vår, men forrige gang vi fløy til Thailand så var hun nettopp fylt 2 år så da hadde hun eget sete. Og selvom de andre turene har gått helt greit så var det så klart deilig å ha henne i et eget sete. Hun sov godt i barnesetet siden hodet ble støttet godt. Det var spesielt deilig når vi skulle spise.

Så hvis dere har råd til det/synes det er verdt å bruke pengene på det så ville jeg betalt for eget sete til minsten. Men hvis ikke så går det også rimelig greit uten. Pass på å få støttet opp med puter under armen når ungen sovner på armen din og bytt på å holde han/vandre litt rundt med han så går det bra.

Hva med bassinet? Det hadde vi da vår var baby, og selvom hun ikke sov noe særlig i den så var den jo grei å ha. Hun satt i den og lekte osv. Kan hende 9 mnd er for stor for å få bassinet, reglene varierer litt fra selskap til selskap, men dere kan jo undersøke?

• 1 måned senere...
Skrevet

Vi fløy nettopp t/r Thailand med vår lille på 5-6 mnd, og på tilbakeveien, da hun akkurat hadde passert 6 mnd., måtte vi krangle oss til bassinet, da flyvertinnene mente hun var for stor. Og hun er 68 cm lang og veier knappe 8 kg. På den annen side var det et barn som må ha vært nærmere to år som hadde fått bassinet da vi fløy TIL Thailand. Med Thai air, forresten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...