Anonym bruker Skrevet 3. februar 2011 #1 Skrevet 3. februar 2011 Jeg sitter og ser på videreutdanninger. Har lyst til å ta flere, men må vel velge en i løpet av våren. Men så står det, blandt annet på siden til jordmorutdanningen, at man bør ha minst et års relevant yrkeserfaring. Hvor skal man få det? Barselavdelingene tar jo som regel ikke inn sykepleiere. Selv har jeg jobbet tre år på sengepost for gastromedisin, men ønsker likevel å ta videreutdanning innen et annet felt. Er jeg sjanseløs da?
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2011 #2 Skrevet 3. februar 2011 Er det virkelig sånn ennå? Jeg har en venninne som er jordmor og hun jobbet ikke med verken barn eller på fødeavdelingen før hun begynte på videreutdanningen.(hun jobbet på et senter for reisemedisin osv)
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2011 #3 Skrevet 3. februar 2011 Men altså, relevant yrkeserfaring kan jo være så mangt...tror nok mer det handler om å kontrollere at de som søker har noen år på baken som sykepleiere, og ikke kommer direkte fra skolebenken (Som meg hehe). Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2011 #4 Skrevet 3. februar 2011 Forresten, hvor finner man oversikt over videreutdanninger?
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2011 #5 Skrevet 3. februar 2011 Ja, og så har vel karakterene fra spl studiet noe å si også? Hilsen anonym lenger oppe
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2011 #6 Skrevet 3. februar 2011 Ja, så du har ikke nubbekjangs dersom du har middels eller dårlige karakterer fra grunnutdanningen. I tillegg går eldre søker foran yngre, og man får tilleggspoeng etter hvor mange år relevant erfaring man har.
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2011 #7 Skrevet 3. februar 2011 Tar de alle karakterene du har fått på eksamen og regner ut gjennomsnittet? altså fra alle tre årene?
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2011 #8 Skrevet 3. februar 2011 Ja, det gjør de. Du kan få tilleggspoeng hvis du har annen utdanning på høyere nivå i tillegg. Anestesi, intensiv, operasjon og jordmor krever veldig høyt snitt, nettopp fordi det er mange søkere og kremen av kremen som kommer inn.
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2011 #9 Skrevet 3. februar 2011 Oki. Er på første året nå og har ikke fått så veldig gode karakterer(hatt to eksamener og fikk C på begge) Var litt høy på pæra for gikk ut med bare 5 og 6 ere fra vgs, men høyskolen var nok vanskeligere enn jeg trodde. Så har blitt jekket ned noen hakk for å si det sånn.
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2011 #10 Skrevet 3. februar 2011 Heh, tja kremen av kremen kan jo diskuteres...enkelte av de med høye karakterer veit jo ikke hvordan bein de skal stå på når de står foran en pasient...og da teller det jo litt mindre at de kunne alle riktige på anatomien liksom...Og hadde de vært så himla flinke jordmødre, hadde det vel ikke vært så mange skrekkhistorier....takk og lov for gode karakterer, høyt faglig nivå og alt det der, men når de står på fødestua og lirer av seg " det GJØR vondt å føde!", eller "jah det skulle du tenkt på før!" så må de bare pakke de gode karakterene sine en viss plass, og heller gi meg ei med litt dårligere karakterer, men større hjerte, omtanke, respekt og sosial intelligens! Men igjen, hvor er oversikten over videreutdanninger?
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2011 #11 Skrevet 3. februar 2011 Du må kanskje gå inn på hver enkelt skole sin hjemmeside. Høyskolen jeg går på tilbyr noen videreutdanninger, men ikke alle.
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2011 #12 Skrevet 3. februar 2011 Jeg googlet litt for å finne info jeg.. Men om du må ha skikkelig gode karakterer så kan vel bare jeg glemme hele greia før jeg har søkt. Gikk litt trutt første året med 2 D'er, mens resten er B og C..
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2011 #13 Skrevet 3. februar 2011 Sånn må du jo ikke tenke! Det går an å ta opp eksamener...og du får flere poeng jo eldre du blir...og det er ikke alle videreutdanninger/skoler som krever så høye karakterer. Aldri si aldri!
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2011 #14 Skrevet 3. februar 2011 Ettersom jeg hører er det vanskelig å komme inn på enkelte ting, som for eks jordmor. Da teller vel karakterene? Må vel bare ta de to opp igjen da.. Jeg vil veldig komme inn på jordmor.
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2011 #15 Skrevet 3. februar 2011 Jepp, jordmorstudiet er som regel veldig populært! Så det kan jo også lønne seg å sjekke arbeidsmarkedet også...slik at du faktisk får jobb. Men om det er noe du virkelig brenner for, synes jeg ikke noen dårlige karakterer skal stoppe deg. Dette er jo noe du skal leve med resten av yrkeslivet. Så da er det bare å ta opp eksamener!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå