Gå til innhold

Noen som er eksperter på terminberegning?


♥ Mammaen til lillegutt ♥

Anbefalte innlegg

Jeg testet positivt for noen dager siden, og melder på nå inn i denne klubben!:)

 

Dette er første barnet og vi har prøvd siden i sommer, så jeg er overlykkelig over at det endelig klaffet. Samtidig klarer jeg ikke helt å begynne å glede meg for tidlig. Jeg er ikke generelt pessimist av natur, men jeg kjenner så mange som har spontanabortert at jeg klarer ikke å slutte å tenkte på at det samme kan skje med meg. Er det noen andre som har det sånn? Vil så inderlig gjerne at den lille spiren skal klamre seg fast inni der.

 

Jeg har et spørsmål som jeg ikke helt hvordan jeg skal formulere, men jeg setter pris på det om noen tar seg bryet med å forsøke å gi meg et svar. Det jeg ikke skjønner helt er hvordan man regner på antall uker. Første dag i min siste menstruasjon var 30. desember, derfor er jeg i følge kalkulatoren 5 uker på vei i dag. Men tar man ikke mer hensyn til når befruktningen skjedde? Min syklus er ganske regelmessig, 31 dager i stedet for 28. Derfor skjedde befruktningen ca 16. januar, for 2 uker og 4 dager siden. I mine øyne ville det da vært mer logisk om jeg hadde vært 4+4 uker.

Med andre ord: en person som hadde hatt en syklus på 28 dager og som fikk mensen 2. januar og eggløsning 16. januar, vil ha samme termindato som meg, men regnes bare som 4+4 i stedet for 5+0 som jeg er. Synes det er litt rart at vi ikke er like langt i svangerskaper dersom befrukting skjedde samme dag og termin er samme dato. Litt komplisert, vet ikke om dere skjønner hva jeg mener?

 

Det spiller vel strengt tatt ingen rolle heller så lenge jeg har en termin å forholde meg til, men jeg hadde likevel likt å vite om jeg virkelig er 5 uker på vei eller «bare» 4+4!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest isimagen

Hei!

 

Legen din og jordmor tar utgangspunkt i første dag for siste menstruasjon når de beregner termin. Man tar utgangspunktet i denne dagen for å gjøre det enkelt, ofte vet man ikke nøyaktig når barnet ble unnfanget. Terminen flyttes ofte noen dager etter man har vært på ultralyd rundt uke 18.

 

Jeg synes ofte det er greit å bruke http://www.terminkalkulator.com/

Her kan man beregne termin ut i fra både unnfangelse og første dag i siste mens.

 

Lykke til i svangerskapet! Selv er jeg 6+1 i dag og håper det varer denne gang. Jeg har allerede mistet to ganger de siste 6 månedene, og håper alle gode ting er tre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...