Anonym bruker Skrevet 3. februar 2011 #1 Skrevet 3. februar 2011 Jeg er nyskjerrig. Vi eier nemlig et hus hvor vi leier ut en leilighet. Vi bor fint til med havet men i en mindre by. Jeg ser i den andre tråden at dere betaler mye mer enn vi gjør med å eie. Vi betaler 4000 i mnd i renter og avdrag, men vi leier ut for 5000 så vi bor da gratis. Vi har hatt mange leieboere og vært både heldige og uheldige. Noen leieboere har kostet oss en del penger og vi har tapt på å leie ut så da bor vi jo ikke gratis. De tre siste årene har vi hatt samme leieboer og er strålende forøyd med det. Hvorfor leier dere? Er det langtids eller korttids?
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2011 #2 Skrevet 3. februar 2011 Fordi det er dyrere å kjøpe her. I lang tid også fordi vi ikke fikk lån.
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2011 #3 Skrevet 3. februar 2011 Leier fordi jeg ikke har fast jobb, har kun midlertidige vikariater, og tør ikke sette meg i gjeld før jeg har fast og stabil inntekt. Vet heller ikke om vi skal bosette oss her når permisjonen er over så da er det greit å leie.
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2011 #4 Skrevet 3. februar 2011 Fordi man ikke får lån. Enkelt og greit. Hehe, banken mener at man skal betale 10 000 i leie, men å ta opp lån for å betale 10 000 går virkelig ikke! Vi leier huset vi skal kjøpe. Men vi betaler på lånet til de som eier huset, og så tar vi bare over hele lånet:) Leilighet lager vi i kjelleren hvor vi skal ta 6000 eks. strøm.
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2011 #5 Skrevet 3. februar 2011 Fordi vi er studenter og får ikke lån da. Blir nok hus /leilighet på oss når vi har fått oss jobb.
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2011 #6 Skrevet 3. februar 2011 Vi leier fordi mannen er under gjeldsanering og får derfor ikke lån før 5år etter at gjeldsaneringen er over. Vi har begge god, fast jobb, men alene får jeg ikke nok lån til å kjøpe oss hus. Derfor blir det dessverre å leie de neste 8 årene..
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2011 #7 Skrevet 3. februar 2011 Jeg har hverken fast inntekt eller god nok kredittverdighet. Hvis jeg fikk sjansen, ville jeg kjøpt meg noe eget, bare tull å kaste penger ut i lufta, slik man gjør som leietager.
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2011 #8 Skrevet 3. februar 2011 Fordi jeg er student, derfor leier vi nå, når jeg blir ferdig utdannet så håper jeg at vi får mer lån enn vi kan ha mulighet for å få idag, så vi venter med å kjøpe til jeg er ferdig med skolen.
3 nøtter til Askepott Skrevet 3. februar 2011 #9 Skrevet 3. februar 2011 Leier for jeg vil leie. Kunne sikkert fått 2,5 mill i lån av banken, men synes det er greit å leie. Betaler 11000 i mnd her vi leier, men må se oss om etter en annen plass om 2-3 for her vi bor er det ikke egnet for småbarn.
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2011 #10 Skrevet 3. februar 2011 Vi leier fordi vi ikke har råd til å eie. Eller vi har vell råd til å eie. Men vi tørr ikke sette oss i gjeld akkurat nå. Jeg har "valgt" å gå hjemme et år ekstra da vi ikke fikk bhg plass. Jobber i kommunen, innen helse. Og har kun 23% fast stilling - lite å ta opp lån på. Her vi bor ligger husene på 2.5 mill og opp, ikke masse sier mange. Men for oss slik som livet er nå - mye.
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2011 #12 Skrevet 3. februar 2011 fordi alt gikk veeeeldig fort i svinga etter at jeg var ferdig student Slet med å finne jobb i studieområdet mitt (mettet med lærere i hamar gitt!), så da kasta jeg meg over tlf og ringte i hjembygda, og fikk jobb omgående, men det ble jo kort frist da. Hadde 1 mnd på å flytte, instalere oss, ordne BHG og alt annet før jeg begynte å jobbe, ikke tid til å snoke etter hus å kjøpe da! Men nå skal vi kjøpe, etter 6 mndr i leiligheta vår ^^ Må bare finne huset med stor H
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2011 #13 Skrevet 3. februar 2011 Jeg eide bolig da jeg bodde i en mindre by, men solgte og flyttet til hovedstaden fordi hjembyen min hadde ingen jobber til meg og barnet mitt fikk heller ingen barnehageplass. Her fikk jeg både jobb og barnehageplass i løpet av noen uker Men jeg hadde ikke råd til å kjøpe bolig i Oslo som alenemor. Har leid nå i 3 år og har fått samboer(bodd sammen i 1 år nå). Og jeg har også startet på en etterlengtet utdannelsen. Så når jeg er ferdig utdannet og har fast jobb skal vi kjøpe oss bolig. I hjembyen min fikk en stor tomannsbolig for 1,4 mill og klarte å betjene det lånet alene. Men her i Oslo må vi opp i rundt 3 mill for å få noe som passer oss, og da må vi nesten ha to inntekter for at banken skal gi oss et så høyt lån.(vi fikk lån på 2 mill nå men det er ikke nok til å kjøpe noe)
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2011 #14 Skrevet 3. februar 2011 Vi leier fordi det er dyrt å kjøpe (bor sentralt i Oslo) og banken vil ikke låne oss nok til å kjøpe noe som er stort nok. De mener vi ikke kan håndtere mer enn 6000 kr i boutgifter i mnd. Vi betaler nå over 11000 kr i mnd i leie + at vi sparer penger, så vi er ikke helt enige med banken der;)
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2011 #15 Skrevet 3. februar 2011 Fordi vi skal flytte til en annen komune om ca 2 år..
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2011 #16 Skrevet 3. februar 2011 Må bare spørre: hvor lenge søkte du etter lærerjobber i Hamar uten å få?
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2011 #17 Skrevet 3. februar 2011 6 mndr :/ Søkte og søkte, men det er jo så stappa med lærere at det er stor rift om stillingene.... De med annsinitet trer foran nyutdannede småjenter
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå