Anonym bruker Skrevet 3. februar 2011 #1 Skrevet 3. februar 2011 og jobber 50`%? Hvor mye kan man tjene utenom 50% trygd? =)
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2011 #2 Skrevet 3. februar 2011 I vedtaket mitt om 50 % trygd, står det at jeg kan tjene ca 200 000kr pr år. Etter ett år med trygd fikk jeg i tillegg et fribeløp på 1 G, ca 70000kr pr år. Disse tallene er fra da jeg hadde tidsbegrensa uførestønad i en 3-årsperiode. Nå er trygden permanent, og stønadsbeløpet kraftig redusert. Derfor har jeg nå et høyere samla fribeløp (finner ikke papirene).
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2011 #3 Skrevet 3. februar 2011 Okey, så man kan leve godt på det egentlig da
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2011 #4 Skrevet 3. februar 2011 Det kommer helt ann på hva du hadde i intekt før du ble syk. ved 50% stønad kan du tjene 50% av opptjeningsgrunnlaget ditt, dvs 50% av lønna du hadde året før du ble syk (eller et gjennomsnitt av de 3 siste år). Etter ett år som ufør får du i tillegg et fribeløp på 1G
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2011 #5 Skrevet 3. februar 2011 Så lenge du er i 50% stilling og ikke jobber mere enn 50% så tjener du halvparten av årslønna i den stillingen tror jeg. Jeg har uførepensjon på 50% og går i halv stilling, tror ikke jeg kan jobbe mer enn det, men dette vet jeg egentlig ikke, da min årslønn er halvparten av 350 kommer jeg ikke over noen grense, men det høres fornuftig ut det som blir sagt her ovenfor og er sikkert mere korrekt. Jeg hadde null i opptjeningsgrunnlag.
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2011 #6 Skrevet 3. februar 2011 Det kommer ikke BARE an på hva du hadde i inntekt før sykdom/skade/lyte ettersom øvre grense for trygd uansett er 6G, ca 420000kr. I utregning av trygdebeløp, hjelper det altså ingenting å ha et opptjeningsgrunnlag på en mill. 19:53
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2011 #7 Skrevet 3. februar 2011 Nettopp. derfor skrev jeg også OPPTJENINGSGRUNNLAGET (men kunne sikkert vært mer presis altså)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå