Gå til innhold

Kan dette være ADHD?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten vår på 5 år har hatt svært utagerende oppførsel i barnehagen i det siste. Han kan fort bli sint, og det er ikke over med det samme. Han blir irettesatt og blir sint, skriker, kaster ting, og har også spent og slått de voksne der.

Utenom å være veldig sint i perioder så har han problemer med å konsentrere seg. Han klarer ikke å holde oppmerksomheten rettet mot førskoleaktivitetene lenge om gangen, og er vanskelig å hente inn igjen. Når han er hjemme kan han plutselig glemme ut hele leken og sitte og stirre på TV'en hvis vi har den på. Ellers så har han vel oppmerksomhet som en mygg generellt og det sliter på ham også...

 

Dette var vel kanskje veldig vagt beskrevet, men jeg prøver bare å korte det ned så godt jeg kan.

Kan dette være ADHD?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei tror ikke det er adhd.

 

Symptomene ved ADHD kan deles i to hovedtyper: uoppmerksomhet og hyperaktiv-impulsiv atferd. Vanligvis sier vi at et barn har ADHD når de har seks eller flere symptomer innenfor hver kategori i minst 6 måneder. Disse symptomene må påvirke barnets funksjonsevne i høy grad i minst to sosiale miljøer - vanligvis hjemme og på skolen. Dette skal beskytte mot feildiagnostisering, problemet kan jo skyldes en spesiell lærer eller at det er vanskeligheter i forhold til foreldrene eller i familien.

 

Uoppmerksomhet

•Klarer ofte ikke å være fokusert på detaljer eller gjør uforsiktige feil i skolearbeidet eller i andre aktiviteter

•Har ofte vansker med å holde oppmerksomheten når det utfører oppgaver eller leker

•Ser ofte ikke ut til å høre når de blir snakket til

•Følger ofte ikke instruksjoner fullt ut og klarer ikke å avslutte skolearbeidet, fullføre rutinearbeid eller andre oppgaver

•Har ofte vansker med å organisere oppgaver eller aktiviteter

•Unngår ofte eller misliker oppgaver som krever vedvarende tankevirksomhet, slik som skolearbeid eller hjemmelekser

•Mister ofte ting som behøves for å utføre aktiviteter, som for eksempel bøker, blyanter, leker eller verktøy

•Lar seg ofte lett distrahere

•Glemmer ofte

Hyperaktivitet

•Fikler ofte med hendene og føttene eller vrir seg i stolen

•Forlater ofte pulten sin i klasserommet eller i andre situasjoner der man forventer at de sitter ved pulten

•Løper eller klatrer når det ikke er nødvendig. Ungdommer gjør kanskje ikke det, men de kan føle seg konstant urolige

•Har ofte problemer med å leke stille og rolig

•Er som regel på farten eller opptrer som om de ble drevet av en motor

•Er ofte svært snakkesalige

•Buser ofte ut med svarene før spørsmålene er blitt fullstendig stilt

•Har ofte vansker med å vente på sin tur

•Avbryter eller blander seg ofte inn i andres samtaler eller spill

 

De fleste friske barn viser mange av disse atferdstrekkene noen ganger. Foreldre kan f.eks. bekymre seg over at en 3-åring kan ha ADHD når han eller hun ikke kan lytte til en historie fra begynnelsen til slutten eller gjøre ferdig en tegning. Men førskolebarn har normalt kortere oppmerksomhetsspenn enn eldre barn og kan ikke holde seg til en aktivitet så lenge i gangen. Det betyr ikke at de er uoppmerksomme - det betyr bare at de er normale førskolebarn

 

hentet fra http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/sykdommer/adhd-symptomer-og-tegn-11747.html ellers sjekk ut www.adhd-norge.no

Skrevet

IKKE adhd!

Jeg har selv adhd, og de syptomene som du beskriver stemmer ikke

Skrevet

For noe sludder, oppmerksomhetssvikt, hyperaktivitet og aggresjon kan alle tre fint være en del av an ADHD. Det trenger derimot ikke være det.

 

Utover det bør HI høre med barnehagen om det er en ide å involvere PPT.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...