Anonym bruker Skrevet 3. februar 2011 #1 Skrevet 3. februar 2011 bruker du hansker ved venøs prøvetaking, og hvor lenge siden er det siden du var ferdig uttdannet?
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2011 #2 Skrevet 3. februar 2011 Ferdig utdannet til sommeren i fjor. Bruker ikke hansker med mindre det er fare for blodsmitte.
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2011 #4 Skrevet 3. februar 2011 Utdannet sykepleier 2004. Bruker kun hansker viss det er fare for smitte. Skal jeg gjøre noe spesielt med prøven etterpå, bruker jeg som regel hansker. Større fare for søl da.
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2011 #5 Skrevet 3. februar 2011 Bruker kun hansker når jeg vet pasienten er smittet av noe "skummelt", og selvfølgelig når det er påkrevd i forhold til pasienter i f.eks karantene. Egentlig skal man ikke "trenge" å bruke hansker selv om man vet at pasienten har f.eks Hepatitt C, fordi man skal behandle alle pasienter likeverdig og fordi man rett og slett ikke skal stikke seg Var ferdig utdannet for tre år siden.
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2011 #6 Skrevet 3. februar 2011 Hvorfor bruke hansker på kjent smitte når man ikke bruker på ukjent smitte? Ferdig utdannet i 2005, jobbet ikke med prøvetaking annet enn under studiet, da følger man prosedyrene, som sier bruk hansker ved kjent smitte. Var sånn da i allefall. Men de som jobbet med dette daglig brukte ikke hansker ved slike tilfeller. Man blir sløv av sånt sa en til meg, full skjerpings skal man alltid ha! Og gjør man ting riktig, skal man ikke utsette seg for smitte. (Blir noe annet om man tar prøver på sykiatrisk etc). Jeg jobbet kun på lab, og brukte alltid hansker, fordi man ikke vet hva som er i blodet. Men man er vel mere utsatt når man jobber med blodet enn når man tar prøvene og i teorien ikke skal være i kontakt med blodet.
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2011 #7 Skrevet 4. februar 2011 Takker for tilbakemeldingene :-) Jeg jobber selv på lab og har ofte med meg studenter som alle blir like sjokkskadet over at jeg tar blodprøver uten hansker. bruker det etter blodet er tappet, lokalprøver og avpippetsering og kapilærprøver. tror de fleste som har jobbet med dette lenge er vant til å jobbe uten hansker venøst. alt går jo i lukket system og jeg har aldri hatt noe søl. stikker man seg på kanyla beskytter ikke hansken alikevell... HI
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2011 #8 Skrevet 4. februar 2011 Ferdig utdannet medisinsk sekretær des 2009, bruker ikke handsker, gjorde heller ikke det på skolen.
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2011 #9 Skrevet 4. februar 2011 Ferdig utdannet legesekretær i 1998. Har arbeidet på legekontor hele tiden. Mye blodprøvetaking. Bruker aldri hansker ved venøs prøvetaking, stikker jeg meg - hjelper ikke hansker (har aldri stukket meg da....) bruker hansker ved kapillær prøvetaking, særlig på barn - da det kan bli mer søl der (trekker vekk hånden osv) Bruker alltid hansker ved urin og avføringsanalyser. Vi har også endel studenter, noen er sjokkerte over at vi ikke bruker hansker, mens andre synes det er bedre uten (vanskeligere å kjenne årer med hansker....)
Frøken Tredjegangs Skrevet 4. februar 2011 #10 Skrevet 4. februar 2011 Sykepleier siden 2000, bruker ikke handsker. De beskytter ikke mot stikk allikevel og det blir svært lite blodsøl under ordinær prøvetaking. Bruker handsker ved håndtering av blodet etterpå. Alltid.
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2011 #11 Skrevet 4. februar 2011 Gjør som dere over. Bruker hansker ved håndtering av blodet etterpå.. Vi lærte at vi skulle bruke hansker, men hvem huleste har samme "feelingen" med utstyret og når de er i åra med hansker på??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå