Anonym bruker Skrevet 3. februar 2011 #1 Skrevet 3. februar 2011 Jeg sitter vel midt oppi et samlivsbrudd nå (har vel ikke helt gått opp for meg) og lurer på litt i forbindelse med det. Regner med at jeg ikke er alene om å havne i denne situasjonen:( Vi er veldig enige om mini og delingen av omsorgen. Vi ønsker begge to at det skal være en 50-50 ordning (skulle gjerne hatt all tiden selv, men det er urealistisk og egoistisk når jeg ser hvor glad mini er i pappan sin og omvendt). Er det noen som vet om man har krav på overgansstønad og evt dobbel barnetrygd når man deler omsorgen likt? Vet jo at jeg får denne informasjonen hvis jeg ringer NAV, men orker ikke helt ta den telefonen ennå. Hadde egentlig ikke tenkt noe slikt på sånne stønader før sambo nevnte de. Noen som vet?
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2011 #2 Skrevet 3. februar 2011 Jeg aner ikke og burde ikke uttale meg, men jeg tenker at dere sikkert få enkel barnetrygd begge to. Os blir utbetalt etter inntekt. Og jeg tenker du kanskje får 1/2 av det du ville fått med hovedomsorgen... Om ikke det er reglene, slik at du har krav på fullt opp... Da har vi et feil system...
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2011 #3 Skrevet 3. februar 2011 Så lenge dere velger 50/50 får dere bare én barnetrygd hver. Pappaen kan velge at du får dobbel, men reglene er en til hver. Du må ha mer enn 60% av omsorgen for å motta ytelser fra nav som aleneforsørger
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2011 #4 Skrevet 3. februar 2011 Stemmer det 13.26 sier. I tilegg får dere annethvert år med skatteklasse 2. Om faren tjener mer enn deg kan du kreve bidrag, og motsatt.
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2011 #5 Skrevet 3. februar 2011 Dere får i utgangspunktet bare halve barnetrygden hver, men så kan dere søke utvidet barnetrygd, da blir den jo hel allikevel. men OS får bare den personen som har klart mest omsorg for barnet, så ved delt omsorg får ingen av dere annet enn skatteklasse 2 annethvert år og evnt utvidet bt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå