Gå til innhold

Jordskokknytt

Anbefalte innlegg

Gjest amandine
Skrevet

1,5 L jordskokker

1 ts salt pr liter kokevann

Jordskokkene bør være like store og glatte på skallet og ikke det minste frosne. De skrelles under rennende vann og legges straks for ikke å bli mørke i koldt vann, tilsatt til hver liter 3 dl grovt rugmel. Jordskokkene skylles og settes over i kokende lettsaltet vann og koker sakte under lokk til de er aldeles bløte, men ikke gått i stykker. Det er vanskelig å si noen bestemt koketid. Om høsten, når de er ferske, kokes de på 25-30 min., men ut på vinteren må man beregne 1.5 -2 timer.

De ferdigkokte jordskokker siles godt ogserveres i sammenlagt serviett, overstrødd med hakket trøffel ellr forvellede hakkede morkler. Serveres som mellomrett med rørt smør tilsatt noen dråper citronsaft.

Anm: Jordskokker er meget fine i smaken og anvendelige, og burde forekomme i husholdningen oftere enn de gjør. De kan anvendes i supper, som grateng, i sufflé, skjæres i skiver, blandes i stuing osv.

Så sier Jenny Åkerstrøm i Prinsessenes kokebok fra 1937;-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hm, prinsessejordskokk med trøffel servert i seviett? Vel, får vel notere til neste røys av prinsessebursdager venter meg da...

Gjest sug lut
Skrevet

Har Jenny sett en jordskokk? Glatt skall har i alle fall ikke vært i salg her i bygda. Og halvannen times koking - den gangen jeg glemte dem litt lenge ble de jo mos, og da snakker vi max 40 minutter. Kanskje de hadde helt andre skokker enn de som selges nå?

Men klart, ethvert hus med respekt for seg selv har jo morkler og trøfler på varastyret til enhver tid.

Hvordan kan man servere noe i serviett?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...