Gå til innhold

Fluor tabletter, når startet barnet ditt med det?

Anbefalte innlegg

Gjest Kira ønsker seg en til ♥
Skrevet

Har fått to forskjellige opplysninger her, så er usikker på når vesla burde starte.

Helsesøster sa på forrige kontroll at nå er det viktig å starte med fluor. Skulle selv til tannlegen neste dag, og spurte henne når det var vanlig å begynne. Hun mente at jeg måtte vente til barnet klarte å spytte ut selv etter tannpussen, slik at jeg hadde kontroll på hvor mye flour hun fikk i seg. Men tror det er ganske så lenge til å hun klarer å spytte ut når vi ber om det (er bare 16 mnd).

Hva har dere fått høre om dette, og når startet dere med flour til barna?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn i utgangsunktet så ville jeg jo ha stolt på tannlegen som jobber med dette da...

Regner med at du allerede bruker fluortannkrem, og et det er snakk om andre fluorpreparater i tillegg? Helsedirektoratet anbefaler ikke lenger alle barn å begynne med det. Tannpuss med fluorholdig tannkrem 2 ganger for dagen er tilstrekkelig så sant ikke barnet av en eller annen grunn har en forhøyet kariesrisiko. Da børman få en individuell vurdering av tannhelsetjenesten.

Selv startet vi med fluortabletter til vesla så tidlig det gikk (husker ikke helt lenger når) etter annbefaling fra tannlegen da hun har medfødte emaljesvakheter.

Skrevet

Her startet begge jentene med fluortablett så snart de klarte å tygge eller suge den, rundt 16-18mnd alder..

Skrevet

Her får eldste vår fluortablett hver kveld. Begynte vel med det to-tre mnd før hun fylte to år. Hun får også tannkrem på tannbørsten, men det er bare bittelite. Kan jo også få tak i tannkrem uten fluor, og heller ta fluortablett.

Fikk litt hetta da en tannlege fortalte at å borre i tenner som ikke har fått fluor, var som å borre i smør. Satt litt på spissen så klart, men han fikk frem poenget sitt.

Skrevet

Fra sikre kilder:

fluortablett fra de får tenner.

tannkremen skal være bare på størrelse med lillefingerneglent til barnet - så det er ikke stort.

Er jo kun svakeste dose på kveld i starten. Ved 3 år skal det være 2 om dagen av den dosen.

Skrevet

Varierer når de får tenner da. Min første var 10 uker. Men han fikk ikke fluortablett da altså. De svakeste tablettene står det fra 6 mnd på!

Skrevet

På fluorpakka til guttungen, står det klart fra 3års alder....

Skrevet

Det finnes fluortabletter i flere styrker. 0,5 mg og 0,25 mg. 0,25 mg-tablettene kan brukes til små barn.

Sakset fra Apotek1.no:

Fluortabletter kan brukes hvis man ikke klarer å få til grundig tannpuss to ganger daglig eller hvis barnet spiser ofte mellom måltidene eller spiser og drikker mye søtt. Vanlig dosering:

Under 3 år: 0,25mg daglig

3-12 år: 0,25mg morgen og kveld

12år og oppover: 0,5mg morgen og kveld eller 0,25mg fire ganger daglig

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...