Gå til innhold

Hva skal vaskes og hvordan?


M-M-M-mamma

Anbefalte innlegg

Jeg vet at alle babyklær skal vaskes før de tas i bruk, men så har jeg hørt noen si at de må vaskes to ganger. Må de virkelig det? Jeg tenker å vaske alt på 95°C (har et program på vaskemaskinen som heter babybomull), men det holder kanskje å vaske sengetøy, laken, kluter og håndklær på 60°C? Jeg tenker å tørke alt i tørketrommel så det blir mykt og godt :)

 

Når jeg kjøpte dyne + pute til seng sa hun at det burde vaskes og tørkes i tørketrommel, mens da jeg kjøpte dyne + pute til vogn sa de at det måtte luftes litt før bruk (altså pakkes ut av emballasje). Hva gjør dere andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vasker klær gang en på 40 gr. Henger de opp til tørk.

Ser ikke for meg at klærne blir særlig fine av å vaskes på 95 gr, og så tørkes i tørketrommel. Ville kjøpt det et par str for stort da hvertfall.

 

Og jeg hadde tenkt motsatt av deg, heller vasket håndklær og sengetøy på 95 gr og vanlige klær på 60 gr.

De er jo ikke direkte skitne(eller fulle av bakterier). Man vasker de for å vaske ut overskuddsfarge/kjemikalier og støv fra produksjon.

 

Sengetøy er anbefalt å vaske 2 ganger. Er vel med tanke på kjemikalier og fordi de oppholder seg i det i lengre perioder av gangen, og har det nært inntil munn og nese.

 

Dyner og puter vasker jeg ikke før bruk(når det er nytt), bare lufter det. Denne gangen vasker jeg det siden det har vært brukt fra før(jeg venter nr 2)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å forebygge allergi, bør du lufte nye dyner og puter ute i frisk luft et par døgn...

 

Alt av klær, sengetøy, kluter, håndduker, tepper osv av nye ting du har kjøpt inn til baby bør du vaske mange mange ganger før du tar det i bruk - her er ikke tempen på vannet det viktigste, men det å få vasket gjennom mange mange ganger med vaskepulver, for å få ut kjemikalier som kan gi allergi og hud"plager" (eksem, kløe osv)

Jeg anbefaler vakepulver - neutrena el - og oppmot 10 vasker på 30 - 40 grader. Ikke nødvendig å tørke tøyet hver gang, bare vask og vask, i siste vask, den 10'ende - tar du i litt skyllemiddel, og tørker det som kan i trommel og resten på snor.

 

Det sunneste - i følge astma og allegiforbundet - er faktisk å kle de aller minste i arvetøy - for dette er alltid "utvasket" mht at det er vasket rent for kjemikalier...

 

Lykke til !

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...