chill+enda en til Skrevet 2. februar 2011 #1 Skrevet 2. februar 2011 Jeg har lest litt i Arbeidsmiljøloven, men kommer ikke helt frem til om dette stemmer eller ei; min mann har fått beskjed av arbeidsgiver om at dersom jeg blir syk, så må jeg ha sykmelding fra første dag fra min lege dersom han skal kunne ta ut sykt barne/barnepass-dag. Jeg er i fødselspermisjon med yngstebarnet. Dersom man er ute i arbeidslivet har man jo egenmelding man kan bruke ved egen sykdom, og man trenger heller ikke sykmelding fra lege ved barnas sykdom. Kan hans arbeidsgiver da kreve sykmelding for meg dersom han må være hjemme ved min sykdom?
Gjest Sekretøsa Skrevet 3. februar 2011 #2 Skrevet 3. februar 2011 Nei, 3dagers-regelen gjelder der også. Etter 3 dager må han ha erklæring fra lege, som regel.
Gjest Skrevet 3. februar 2011 #3 Skrevet 3. februar 2011 De KAN kreve det, ja. Det samme som at man ikke kan kreve at man kan benytte egenmelding, det er noe arbeidsgiver kan trekke vekk (feks ved misstanke om mislighold). Arb.giver kan også kreve erklæring fra lege ved barns sykdom. Vanlig er det derimot ikke.
Gjest Sekretøsa Skrevet 3. februar 2011 #4 Skrevet 3. februar 2011 Nei, 3dagers-regelen gjelder der også. Etter 3 dager må han ha erklæring fra lege, som regel.
Gjest Sekretøsa Skrevet 3. februar 2011 #5 Skrevet 3. februar 2011 Bare for å ha det helt klart, jeg har ikke posta den 2 ganger....
ellen-propellen Skrevet 3. februar 2011 #6 Skrevet 3. februar 2011 Hvilken 3 dagers regel? Det er da ingen 3 dagers regel ved barnepassers sykdom?
temine Skrevet 3. februar 2011 #7 Skrevet 3. februar 2011 Mannen din har da uansett 10 dager sykt barn/barnepasser uansett om du er i permisjon eller ei. Og jobben hans kan ikke kreve sykmelding fra deg, nei. Og om du er syk i 10 dager i strekk kan de fremdeles ikke kreve sykmelding, men så er alle dagene oppbrukte, og da må man ordne seg på anna vis.
Gjest Sekretøsa Skrevet 3. februar 2011 #8 Skrevet 3. februar 2011 At arbeidsgiver etter 3 dager kan be om legeerklæring ved barns/barnepassers sykdom. Iflg kommunelegen er det en regel
chill+enda en til Skrevet 3. februar 2011 Forfatter #9 Skrevet 3. februar 2011 Her hadde det kommet inn noen svar ja, takk Noen tekst man kan henvise til med tanke på at man kan bruke sykt barn/barnepasser uten sykmelding, event hvor det står at arbeidsgiver kan kreve sykmelding? Jeg har i utgangspunktet ingenting imot at man må ha sykmelding. Likevel har de fleste av oss rimelig høy terskel for å bli hjemme ved sykdom, og da blir det litt ekstra tungvint dersom man må fremskaffe sykmelding f.eks ved influensa eller omgangssyken. De har forresten også fått beskjed om at dersom de må gå fra jobb pga sykt barn som må hentes i bhg, så må de føre av en hel sykt barn-dag, om det så kun er 1 time igjen av arbeidsdagen..?
Gjest Sekretøsa Skrevet 3. februar 2011 #10 Skrevet 3. februar 2011 At arbeidsgiver etter 3 dager kan be om legeerklæring ved barns/barnepassers sykdom. Iflg kommunelegen er det en regel
ellen-propellen Skrevet 3. februar 2011 #11 Skrevet 3. februar 2011 http://www.nav.no/Helse/Sykt+barn+eller+familie/Omsorgspenger
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå