Sizzy Skrevet 2. februar 2011 #1 Skrevet 2. februar 2011 Eg såg på Jordmødrene i stad og der snakka dei om hodet var festet eller ikkje... er dette noko som kun kan sees på ultralyd? Fekk beskjed av jordmor sist at ungen låg med hodet ned. Men om hodet er festet eller ikkje veit eg ikkje... men om hodet ikkje er festet før fødsel, hva da? Og er det vanlig å ta en ny ultralyd før termin? Eg er no i veke 36. Er passe trøtt i hodet, så håper ikkje dette blei for rotete
2 søte Skrevet 2. februar 2011 #2 Skrevet 2. februar 2011 barnet kan snu seg helt frem mot fødslen, er ikke farlig det. er ikke vanlig med ul dersom alt er normalt. er kun 1 vanlig ul, og det er i uke 18.
Solstråle_76 Skrevet 2. februar 2011 #3 Skrevet 2. februar 2011 Er førstegangs selv, men sist jeg var hos jordmor i forrige (i uke 35) sa hun at om de ikke klarer avgjøre hvilken vei babyen ligger neste kontroll, blir det UL for å avgjøre. Så ikke en vanlig prosedyre, men skjer av og til. Hun sa og at det er helt individuelt om hodet fester seg el ikke før riene tar til. Så ikke bekymre deg for om det gjør el ikke gjør det:-)
Trollmor til 2 Skrevet 3. februar 2011 #4 Skrevet 3. februar 2011 Jordmor/lege kjenner om hodet er festet eller ikke. Det trengs ikke UL for å finne ut av det. Det er heller ikke farlig eller uvanlig at babyens hodet ikke er festet før fødsel, men man får som regel en lettere fødsel dersom hodet er festet og det står langt nede i bekkenet. Så lenge babyen ligger med hodet ned er sjansen stor for at den ikke vil snu seg nå når det nærmer seg termin. Men om den skulle gjøre det, eller du mistenker at den kan ha snudd seg, er det viktig at du tar kontakt med føden eller jordmor/lege.
Snøfnugg75 Skrevet 3. februar 2011 #5 Skrevet 3. februar 2011 JM/lege kjenner utvendig om hovudet er festa. Då står det HF på helsekortet ditt. Om hovudet er festa, sit det som regel slik på førstegangsfødande. For fleiregangsfødande turnar babyen ofte lenger, og hos mange festar ikkje babyen seg, utan at det har noko å seie for kor vidt fødselen vert lang/hard.Det er kun 4% som har baby i sete.
jeanette1986*-* Skrevet 3. februar 2011 #6 Skrevet 3. februar 2011 Hei :-) Jeg er og førstegangsfødende, og har fått beskjed fra jordmor at som regel når babyen ligger med hodet ned så vil babyen ligge sånt ( ikke turne opp og ned :-P) mn vis den gjør det så sent i svangerskapet så merker du dette godt .. Merker hver jordmor sier forskjellige ting .. ;-) Han i magen min er HKF (hode knapt festet) jeg er i 38+3, fikk beskjed fra legen at vis vannet gikk måtte eg ta det med ro helst ligge i tilfelle navlestrengen skulle komme ut :-/ det var vist ikke bra.. Håper dette var til nytte ;-)
Sizzy Skrevet 3. februar 2011 Forfatter #7 Skrevet 3. februar 2011 Takk for mange gode svar!! Ho ligg vertfall med hodet "nedi der", kjennes nesten ut som ho skal komme ut til tider, hehe! Og lyger visst på meg to veker og eg, er "bare" i veke 34....jaja Då tenker eg ikkje meir på det! Skal til jordmor om ei veke, så får høyre om hodet er festa då
Mia29 Skrevet 4. februar 2011 #8 Skrevet 4. februar 2011 Jeg så også denne episoden av jordmødrene og stusset litt. Men etterhvert så virket det som det kom en forklaring. Du trenger ikke ul. for å sjekke om leie og om hodet er festet. ( I alle fall ikke vanligvis.) Sist lå tulla med hodet ned, men bevegelig. Slik var det frem til fødsel. Jeg leste meg da frem til slik noen skrev her at man da skulle være forsiktig når riene startet slilk at navlestrengen ikke kom i klem, men legen min mente dette var gammeldags, og ikke var noe å stresse med. Vet ikke hva dere andre har hørt? Slik jeg forsto "jordmødrene" ble Ester sjekke med ul for å se helt sikkert at det ikke var festet og dermed kunne vurdere om hun var kandidat til å føde ved den lokale fødeavdelingen. Siden hun uansett av andre årsaker ikke skulle føde der så gjorde de ikke videre undersøkelser når hodet ikke var festet. Hadde annet vært tilfelle ville de sjekket bekkenmålet hennes for å se om at grunnen til at hodet ikke festet hadde med bekkenets størrelse og gjøre og om det ville gjøre at hun måtte føde ved en større fødeavdeling pga risiko for keisersnitt. Som legen i programmet sa så er dette undersøkelser som man aldri gjør ved de større sykehusene, da det der ikke er nødvendig, ettersom de har beredskapen om problemer skulle oppstå. Jeg fødte ved et stort sykehus sist og sjekket derfor aldri noe ekstra selv om hodet ikke var festet. Det som var interessant som de sa var at når hodet ikke er festet så ser man ofte at det blir en lengre og tyngre fødsel. For meg stemte dette godt, så er spent på hvordan det blir med nr. 2. Ved kontroll i uke 34 lå lillevennen med hodet ned, men ikke festet. Noen som har erfaring med at hodet ikke har festet, men hvor fødselen likevel har gått raskt?
Sizzy Skrevet 4. februar 2011 Forfatter #9 Skrevet 4. februar 2011 Takk for utfyllende svar, Mia29. Eg skal også føde ved fødeavd. og ikkje fødestue, så noko slikt blir ikkje aktuelt for meg heller Men er spent på om hodet fester seg før fødselen da.
NostraStoria Skrevet 4. februar 2011 #10 Skrevet 4. februar 2011 Sniker meg inn fra 2. semester Jm kan kjenne om hodet er festet eller ei, er det ikke det før fødsel så gjør de heller ikke noe med det. Noe annet hvis de ikke er sikre på om det er hodet eller rumpa de kjenner, altså hvis de lurer på om babyen er i seteleie. Da vil de ta en UL for å få bekreftet/avkreftet dette. Min festet seg aldri, og ble tatt med vakuum. Det var og snakk om haste KS en stund siden han begynte å bli svak etter nesten 14 timer.
Februarmamma 2011 og 14? Skrevet 4. februar 2011 #11 Skrevet 4. februar 2011 Det stemmer at jordmor avgjør dette ved å ta tak utvendig og prøver å bevege hodet. Der jeg går til kontroll privat så tar de ultralyd hver gang, og det viste seg at selv om hodet var festet ved utvendig kontroll, så drev babyen og vridde på hodet en god del (han var mye i bevegelse akkurat da.) Så det ble korrigert til bevegelig allikevel. Men hun sa han var så godt nedi der at han ikke ville komme opp igjen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå