sibre Skrevet 2. februar 2011 #1 Skrevet 2. februar 2011 Vår førstefødte skal døpes nå i slutten av februar. Jeg har strikket dåpskjole selv fordi jeg ikke klarte å velge mellom min eller hans slekts kjole. Underkjolen tilhører min slekts kjole og dåpsskoene tilhører hans. Vi mente dette måtte være en fin sammensetning. Samboeren er fra gård og der har de ganske strenge tradisjoner på alt, nå er dette første barnebarn på den siden som ikke skal ha denne kjolen. Men vi har blitt enige om at vi ikke vil velge bort noe til fordel for noe annet i slike tilfeller. På min side er dette første barnebarnet i det hele tatt så vi har ikke noen "fasit" å rette oss etter på den siden. Nå er svigerfar i vinkel fordi vi har valgt bort denne kjolen som har vært i bruk i x antall år. I tillegg har vi funnet ut at den ene gudfaren skal få bære dåpsbarnet inn i kirken når vi kommer inn, og den andre skal få bære han opp til døpefonten. Dette er en tradisjon vi har tatt fra min side fordi samboeren og jeg vet at svigerfar er litt skrøpelig til beins og ikke helt 100% helsemessig. Han holder ikke barnebarnet uten at han sitter til "hverdags" Også dette er svigerfar i vinkel for, for på deres side er det barnets farfar som bærer. Er det så urimelig av oss å ønske/starte egne tradisjoner?
pusugle Skrevet 3. februar 2011 #2 Skrevet 3. februar 2011 Nei. Alle må velge sine egne tradisjoner. Gamle tradisjoner kan argumenteres for utra symbolikk. Jeg er sterk motstander av å gjøre noe bare fordi det er gjort noen ganger før. Skrem dem litt med moen helt ville ideer, så kanskje de blir drit takknemmelige bare for at det blir dåp og at de får lov til å komme... Vi skal stelle i stand navnefest, og har tenkt å bestemme alt sjøl!
plass'n Skrevet 5. februar 2011 #3 Skrevet 5. februar 2011 Hvis det skulle skjære seg helt med farfar, så syns jeg dere måtte kunne si at far bærer barnet selv og at det kommer til å bli den tradisjon dere vil følge, slik er det nemlig blitt for veldig mange dåpsfamilier de senere årene, at det er far som bærer barnet., ikke en av besteforeldrene
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå