Anonym bruker Skrevet 2. februar 2011 #1 Skrevet 2. februar 2011 Kan man studere selv om man er sykmeldt? Langtidssykmeldt, og evt permisjon etter det. Blir borte i allefall ett år. Sikkert ett dumt spørsmål, tenker i forhold til evt stippend (vet ikke om jeg en gang får det da...)
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2011 #3 Skrevet 3. februar 2011 Nei, man mister retten på sykepenger hvis man studerer mens man er syk. Er du ikke syk ettersom du kan studere? Du har ikke krav på stipend uansett hvis du tjener penger utover et minstebeløp. Du har ikke krav på penger fra lånekassen i form av lån hvis du tjener for mye heller. Studenter som mottar sykepenger av studielånet kan heller ikke studere mens de mottar sykepenger av lånekassen.
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2011 #4 Skrevet 3. februar 2011 Derimot er det ingen som kan nekte deg å studere hjemmefra, dvs lese og ellers være aktiv via internett.
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2011 #5 Skrevet 3. februar 2011 Men kan man avlegge eksamen mens man er sykemeldt? Uansett synes jeg det lukter snylting hvis man blir sykemeldt, men er frisk nok til å studere. Man er sykemeldt for en grunn.
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2011 #6 Skrevet 3. februar 2011 HI her. Takk for svar. Jeg er sykmeldt fra jobb i barnehage, pga helsa, har problemer med rygg og bekken, og klarer ikke å være aktiv. Men å sitte hjemme å studere er ikke noe problem, og det kan jeg ta i mitt eget tempo, kjenner jo på kroppen at jeg ikke kan ha en slik aktiv jobb, men heller en mer stillesittende en (tåler å sitte lenge uten å få så vondt, så lenge jeg ikke sitter på gulvet).
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2011 #7 Skrevet 3. februar 2011 Man skal lide av en svært sjelden sykdom om man ikke skulle være i stand til å lese bøker.
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2011 #8 Skrevet 3. februar 2011 Du er pliktig til å si fra til nav om du begynner å studere. Du ar desverre ikke rett på sykepenger om du studerer (dvs går opp til eksamen). Du kan risikere at du får beskjed om å tilbakebetale sykepengene om du blir tatt
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2011 #9 Skrevet 3. februar 2011 Her tror jeg dere som svarer gjetter vilt! Jeg er langtidssykemeldt, og studerer på NKI. Får ikke stipend, men lån, da jeg tjener for mye i sykepenger, NAV vet godt at jeg studerer og er fornøyd med det!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå