Gå til innhold

Ekstravakter og fravær...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min er sykepleier, og hadde planlagt for ganske lenge siden en ektravakt til i dag... men gutten vår har ligget på sykehuset, der han jobber, pga svineinfluensa... Han har vært der sammen med han, vi har vært der en halv dag hver, og han var der i natt, skulle ha jobbet i dag. Sa i fra at denne ekstravakten kunne han ikke ta. Pga barns sykdom og opphold på sykehuset. Da fikk han beskjed om at den ikke ville bli betalt... Jeg har jobbet som sykepleier før og etter det jeg husker hvis jeg er borte en dag jeg hadde en planlagt vakt fikk jeg betalt for den allikevel... Er dette feil? Noen som kan informere meg litt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om man er sykemeldt så skal man ha betalt, men når han bare sier ifra seg vakten så tviler jeg på at han har krav på betaling.

Skrevet

Samboeren min har det likt. Jobber ikke innen helse, men i kommunen, med turnus. Hvis han tar ekstravakter og blir syk så får han ikke betalt for dem. Det er kun turnusvaktene han får sykepenger for.

Skrevet

MEN.. Du blir jo ikke sykemeldt når det er pga barns sykdom...

Skrevet

Det finnes vel et arbeidsreglement for sykehuset som klargjør hvilke rettigheter han har ved avtalte vakter.

I kommunen jeg jobber er all avtalt arbeidstid utbetalt, dvs vi kan bruke egenmelding på avtalte ekstravakter.

Skrevet

Ja det var det jeg trodde... men så har jeg jobbet i kommunen også da... kanskje det er annerledes på sykehus?

Skrevet

Jeg har vært syk på en ekstravakt en gang, da fikk jeg betalt... Men det var egen sykdom da, ikke sykt-barn. Kanskje det er andre regler ved sånt fravær?

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Jeg jobber i kommunen, på et sykehjem. Jeg hadde tatt en ekstravakt, men ble syk med omgangssyken. Fikk betalt likevel

Skrevet

Men sykehus er vel ikke kommunalt!? Og jeg får heller ikke betalt hvis jeg sier fra meg ekstravakter - altså jeg ikke kan jobbe allikevel. Får betalt ved egen sykdom (i kommunen).

Skrevet

i kommunen jeg jobbet i fjor var det slik at om vakten var avtalt 14 dager før sykdom, og en i tillegg hadde jobbet noe annet i dette tidsrommet, fikk en betalt. Jeg tok kun ekstravakter, og fikk 1 vakt betalt pga at jeg var syk. Usikker på sykt-barn dag.

Skrevet

Om arbeidsgiver er kommunal, fylkeskommunal eller statlig, skal ikke spille noen rolle her (ikke om den er privat heller). Dette styres av lovverket, ikke av den enkelte arbeidsgiver. Har man avtalt et jobbtidspunkt på forhånd, og man blir forhindret pga sykdom, så har man krav på lønn.

Skrevet

Han fikk ikke betalt for den, selv om den var planlagt for lenge siden... :( Hvor er loven? Hvor kan vi se regelverket?

Skrevet

Hvis den ble avtalt for mer enn to uker siden, så tror jeg han har krav på å få lønn for vakten.

Ta en telefon til fagforbundet, de kan nok svare på dette.

Skrevet

Ja den var nok det... Skal be han ringe på mandag... Takk for svar!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...