Gå til innhold

Noen som kan litt om, eller har leddgikt her???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nervøs for at jeg kan ha det...noen i familien min har det, jeg merker ofte at jeg har smerter i ledd i hender, føtter, av og til knær, og øverst i ryggen...i dag kjenner jeg det veldig etter en spinningtime, men kun i den ene foten, og den ene hånden....Kan man ha leddgikt om man ikke har symmetriske plager???

Jeg skal til lege i morgen, er det noe spesielt jeg må vite, eller spørre om?

Takker for svar:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

De kan finne ut som du har revmatisme, det vises ofte på blodprøver de tar. De fleste har ikke vondt i ledd slik som du beskriver. Ja, man trenger ikke ha symmetriske plager.

Håper du ikke har det, lykke til på legetimen i morgen :)

Skrevet

Hei.

Det vises ikke alltid på blodprøver nei, ofte er de faktisk negative.. Hvertfall i begynnelsen er det vanskelig å få blodprøver og div bilder til å påvise leddgikt.

Det legen ofte ser på er sykdomsbildet og hvordan smertene arter seg. Man kan bli sendt til en revamtisk spesialist og ultralyd kan kanskje påvise noe på et tidlig stadie.

Det er foskjellige typer leddgikt og ofte så følger det hovne poser på leddene.

Det finnes masse info på nett og legen din kan sikkert svare deg bra

Lykke til! :)

Skrevet

Diagnosen stilles både på grunn av blodprøver og på symptombilde. Det er jo også mange forskjellige revmatiske lidelser.

Leddgikt kjennetegnese ved smerter i leddene, og ofte kan man se betennelsestilstander i leddene ved hjelp av ultralyd og MR. betennelsestilstandene kan oppstå akutt, slik at man kan våkne om morgenen og oppleve å ikke kunne komme ut av senga:(

Man må ikke ha symmertriske plager. Men de smertene du beskriver høres ikke ut som leddgikt. det er ganske normalt å ha litt merter i ledd etter en hard treningsøkt......

Skrevet

Ofte kommer smertene i håndledd og fingerledd om morgenen, også noen ganger om kveldene, har akkurat vært på ferie der det var rått og vått, frøs hele natten, hele neste dag haddde jeg skikkelig vondter..i hender, fingre, håndledd, føtter, tær, knær og t.o.m skuldre og nakke......den gangen var det veldig mye, men som regel er det hender og føtter jeg kjenner det godt i....selv når jeg skriver nå begynner det verke i hånda...

HI

Skrevet

Å nei, postet det lange svaret til deg, så ble jeg logget av. Har ikke tid nå med dettte er hovedpungtene i innlegget mitt.

-Be om legen kan teste revmatisk faktor og anti ccp. Er begge disse positive har du en RA diagnose.

-Nei, leddgikt trenger ikke å gi symmetriske smerter. Jeg hadde usymetriske smerter ved utbruddet mitt.Jeg hadde heller ikke hovne varme ledd. Men de klassiske symtomene kom etterhvert.

-Ca 25 % av de med leddgikt har negative blodprøver.

Skrevet

Jeg fikk diagnosen fibromyalgi med de symptomene du beskriver. har vært hos spesialist og som han sa, det har ingen ting med at det er psykisk å gjøre, det er en myte. (aldri hatt psykiske problemer heller) Jeg verker som en gal i leddene nå som det er værskifte. Fant også ut at jeg har slitasjegikt i korsryggen.

Skrevet

RA, er det det samme som leddgikt? Forstår at det er flere former for dette....?

Skrevet

Jeg sover dårlig om nettene, og ofte våkner jeg med hendene liggende på brystetvendt nedover og noe knyttet..håper jeg blir noe klokere i morgen etter legetimen...

Skrevet

RA= revmatisk artritt= leddgikt

Dette er den vanligste formen for revmatisk sykdom.

Be om anti ccp og revmatisk faktor (RF)

Skrevet

Jeg har nettopp vært hos legen pga verkende ledd i fingrene. Jeg trodde han skulle si at det går over snart, men det gjorde han ikke! Leddene mine har vært vonde hver dag i tre-fire uker nå. Mest den ene hånden, men litt i den andre også. Det blir verre når jeg bruker hånda, men det er stive ledd hele tiden. Jeg føler meg svakere også, er ikke like sterk i nypene lenger.

Legen min sa at det er revmatismeleddene jeg har smerter i, også tok jeg en blodprøve. Den får jeg svar på imorgen, men selvom han tror det kan være revmatisme så tror han den er negativ. Jeg har blitt satt på Ibux x 3 daglig, men aner ikke hvordan videre oppfølging blir..

Skrevet

Jeg også har vært hos legen, tok blodprøver og det viste seg at jeg hadde positiv anti ccp, den var ikke veldig høy, men høy nok til å være over grensen. Jeg ble da hensist til revmatolog, og tok mange prøver, røntgen og ultralyd. Det ble konkludert med at jeg hadde giktsmerter, men i og med jeg ikke hadde noe særlig hevelse ble det ikke diagnotiset som RA. Fastlegen min har fortalt meg at han har flere pasienter som går slik som meg, nærmest på vent, og med leddsmerter. Noen utvikler RA andre slipper unna med kun leddsmerter. Jeg bruker voltaren og paracett, som egentlig fungerer helt ok, men jeg føler meg som en tikkende bombe som kan utløses når som helst.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...