Gå til innhold

Svangerskapsdiabetes


Lucy2011

Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg fikk påvist svangerskapsdiabetes i dag etter glukosebelastningstest. Jeg fikk henvisning til en diabetessykepleier. Men er det noen andre her i terminklubben som har fått samme diagnose og fått gode kostråd?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei. Jeg hører til i mars klubben. Har svangerskapsdiabetes.Fikk påvist dette i uke 23. Måtte ta glukosebelastning da pga veldig forhøyet BMI.

Jeg har regulert disbetesen gjennom kosthold. Tipset er å kutte søtsaker, frukt, juice, brødmat dersom en spiser mye av det. Ellers er et tips og spise nøtter dersom en blir godtesyk.

 

Hos diabetes sykepleier/diabeteslege vil du få utlevert blodsukker apparat slik at du kan måle sukkeret selv. Blodsukkeret skal måles 2 t før mat og 2 t etter mat.

Første blodsukker en måler om morgenen skal være mellom 4-6 mol, senere på dagen skal blodsukkeret ligge på 4-7 mol. Man skal ikke ha mer en 3 målinger i uken som ligger over 7,5 mol. Du må også notere ned alle målinger du foretar. Legen vil også kontrollsjekke blodsukkeret ditt gjennom å ta blodprøver der langtidssukkeret måles.

 

Ellers får man veldig god oppfølging også fra fødepol, jordmor og lignende når man har svangerskapsdiabetes.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde svangerskapsdiabetes i forrige svangerskap. Det ble oppdaget sent, for min BMI er i utgangspunktet under 20, og jeg ligger således ikke i risikogruppen. Likevel fikk jeg det, og fikk blodsukkermåleapparat med meg hjem. Jeg skulle måle rett før måltid og to timer etter. (Hvordan klarer man å måle blodsukkeret to timer før måltid? Da må man jo vite akkurat når man skal spise, og det er jo ikke så lett...)

 

For mitt vedkommende ble det oppdaget så sent at jeg omtrent akkurat klarte å finne ut hva slags matvarer som ga meg høyt blodsukker, og hvor mye jeg kunne spise av hver type, før gutten ble tatt ut med keisersnitt. Det som var rart var at samme type måltid kunne gi fine verdier på kvelden og alt for høye verdier om jeg spiste det samme til frokost. Men generelt kjøpte jeg så grovt brød som mulig, spiste en del egg, hadde sukkerfrie pålegg (som røkt laks f.eks.) og drakk mye te og vann eller sukkerfri brus. Salat sammen med middagen fungerte også bra.

 

Jeg fikk med meg en brosjyre med oversikt over sukkerinnholdet i en del matvarer, og det brukte jeg som utgangspunkt for å sette sammen et måltid. Men det var vanskelig. Problemet er jo ikke å holde seg unna sukker, men å holde seg unna stivelse som er i brød, potet, ris og pasta. Men et generelt råd er å spise så grovt som mulig. I dette svangerskapet har jeg ikke utviklet svangerskapsdiabetes ennå, men skal tilbake på ny glukosebelastning om en måneds tid.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for kjempe råd og tips. Jeg tenker at jeg fikk svangerskapsdiabetes fordi det er noe som ligger latent i slekten. Jeg har også hatt problemer med blodsukkeret som barn.

 

Jeg har kjøpt meg en sånn lavkarbobok med oppskrifter. Tenkte å bruke noen av dem. Men jeg skal til diabetessykepleier i morgen tidlig. De var veldig raske på tråden og jeg fikk time dagen etter jeg fikk det bekreftet.

 

Jeg tar det hele som en god grunn til en livstilsendring. Det er på tide å abdisere som ostekakedronning.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...