Honningmelon Skrevet 2. februar 2011 #1 Skrevet 2. februar 2011 Skulle veie meg, og da hadde jeg faktisk gått ned 2,5 kg siden forrige kontroll... To forskellige vekter jeg har veid meg på da, og i tillegg har jeg litt å ta av fra før. Men, så skulle han ta SF-målet, og da hadde det gått litt ned siden sist. Eller, sist så lå jeg over den røde streken, men innenfor det grønne. Nå lå jeg akkurat på den røde streken. Så innenfor normalen sånn sett, men selve kurven har jo da gått litt ned. Så pga min vektnedgang og SF-målet, henviste han meg til en ekstra ultralyd. Og nå kjenner jeg at jeg er VELDIG stressa og bekymret Noen som har opplevd dette, og at alt har vært i orden? Er 26+5.
Glajenta ♥ Skrevet 2. februar 2011 #2 Skrevet 2. februar 2011 Jeg gikk ned endel kilo i begynnelsen av svangerskapet. Mistet matlysten, og det eneste jeg hadde lyst på var frukt og vann - blir ikke feit av det;) Ikke før i uke 28/29 begynte jeg å gå opp igjen. Ingen som sa noe på det, men sf-målet gikk ikke ned da. Det eneste jeg vet er at det er mange som går ned i vekt mens de er gravide, uten at det er noe galt. Men, jeg er ingen lege. Veldig fint at du får ny ultralyd, da ser de jo mye mer! Lykke til - krysser fingrene:-)
Doula Guro Skrevet 2. februar 2011 #3 Skrevet 2. februar 2011 Hei! Så dumt at du blir så bekymret, er ikke noe lett svangerskap for deg dette? Jeg syns det er hårreisende at du ikke fikk noe som helst mer informasjon hos legen. Lavere SF-mål kan ha mange grunner. Legen kan begynne målingen et annet sted enn jordmor, morkaka kan ha ligget foran og flyttet seg opp eller ned eller bak, les gjerne her også: http://nhi.no/foreldre-og-barn/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/fostervekst-og-vekstavvik-2643.html Flott at du ble henvist til ekstra UL, håper du blir beroliget og at alt er i orden.
Honningmelon Skrevet 2. februar 2011 Forfatter #4 Skrevet 2. februar 2011 Ja, jeg blir veldig lett bekymret, desverre Kjenner liv hver dag da, så det er jo betryggende, men klarer likevel ikke legge bort tanken om at det kan være noe galt... Husker sist jeg var gravid, så var det også avvik fra da jordmor målte SF-mål og da legen målte. Men, fikk da bare beskjed om at det kunne skje når det var to forskjellige som måler. Nevnte ingenting om det nå. Jeg håper det er fordi de har målt litt forskjellig bare. Det var jo ikke for lavt SF-mål i dag, lå jo akkurat på gjennomsnittet, men altså gått ned i følge den forrige målingen. Skjønner ikke helt hvorfor jeg har gått ned i vekt da... men, har jo litt å ta av fra før. Tok lang tid før jeg la på meg de to andre gangene jeg var gravid også, og gikk vel litt ned da og, men ikke så mye, og ikke når jeg var så langt på vei. Veldig glad for at jeg får ekstra ultralyd, men kjenner tida blir lang til jeg skal dit...
ConsuelaBananaHammock Skrevet 2. februar 2011 #5 Skrevet 2. februar 2011 Jeg hadde alltid forskjellige mål når legen og jm målte. Legen målte meg til langt utenfor skjemaet, jm under den rød streken ^^ Hehe... Det kommer nok til å gå så fint så, men bra du får en ul slik at du kan slappe av )
Honningmelon Skrevet 2. februar 2011 Forfatter #6 Skrevet 2. februar 2011 Ja, de har nok en tendens til å måle litt forskjellig. Håper det er det som er greia nå. Lurer litt på hvorfor jeg går ned i vekt også...
Hanna30 Skrevet 2. februar 2011 #7 Skrevet 2. februar 2011 Ja, har opplevd dette! Gikk ned fem kilo i begynnelsen av svangerskapet. Men så begynte jeg å gå opp etter seks måneder. Men da gikk SF-målet plutselig kraftig ned + at fosteret hadde sett lite ut på forrige ultralyd (var på flere ultralyder av andre grunner). Var også kjempebekymra, fikk ikke sove og tenkte at nå var alt galt. Men så kom jeg på ultralyden og alt var heeeelt normalt! Forsteret var ikke spesielt lite engang. Håper det er slik hos deg også! Husk de sjekker alt hvis det er noe som helst som kanskje kan indikere noe (som at SF-målet ikke stemmer helt), det betyr ikke at det må være noe galt. Bare veldig bra at de sjekker sånn i tilfelle!
Gjest Skrevet 2. februar 2011 #8 Skrevet 2. februar 2011 Du, hvis det er to forskjellige som har målt, så hadde jeg ikke uroet meg så veldig mye altså! Jordmor på helsestasjonen og jordmor på ABC målte totalt forskjellig på meg, så hun på ABC ringet alltid rundt sitt mål, og da så man at jeg fulgte kurven likevel. Jeg gikk forresten ned 7 kilo de første 14 ukene, og la ikke på meg i hele svangerskapet. Tror jeg veide 10 kilo mindre da jeg var høygravid enn da jeg ble gravid. Fødte en stor og fin gutt på 3,890 kilo dagen før termin.
Stellaborealis Skrevet 2. februar 2011 #9 Skrevet 2. februar 2011 Hvis du er bekymret synes jeg du skal ta en kontroll til og snakke med lege/jordmor. Ingen grunn til å bekymre seg unødvendig:) Ellers; 2,5 kg i vektnedgang er ikke mye og kan være mange grunner til det; forskjellig vekt, inntaket ditt av mat den dagen, inntaket av salt i maten(binder vann). Sf-mål varierer veldig ifht hvem som måler fordi mange måler forskjellig:)
tìme'em Skrevet 2. februar 2011 #10 Skrevet 2. februar 2011 Ja. Jeg har opplevet det. Viste seg at mitt friske barn hadde lagt seg i tverrleie. Magen målte aldri mer enn 30 uker, selv om jeg gikk helt til uke 39. Fikk ekstra ultralyd for å måle blodgjennomstrømmingen i navlestrengen. Lykke til!
tìme'em Skrevet 2. februar 2011 #11 Skrevet 2. februar 2011 må legge til at barnet veide 3.5 kg. Til alles store overraskelse. De lurte på hvordan jeg hadde klart å gjemme så mye baby på så liten plass. Min totale vektoppgang i svangerskapet: 5 kg. (og jeg var undervektig fra før).
#Ariadne# Skrevet 3. februar 2011 #12 Skrevet 3. februar 2011 hei kjære deg! tror du kan ta det helt med ro! jeg gikk også ned når jeg var like langt som deg.. hadde også litt å ta av.. symfysemålet mitt var alltid mindre hos legen enn hos jordmor.. så symfysearket mitt var helt hakkete. meen jordmor laget ett som bare ble målt av henne, og den var rett og fin. er veldig forskjell hvor man begynner målingene, tror du kan ta det helt med ro!! men flott at du skal til ultralyd, så får du senket skuldrene.
Fantasiløs m/ 2 vakre gutter Skrevet 3. februar 2011 #13 Skrevet 3. februar 2011 Skjønner du blir bekymra,men det er helt sikkert ikek noe galt! Godt å få sjekket det Selv gikk jeg ned i begge mine svangerskap.. Med storebror gikk jeg opp totalt 6 kg (gikk først ned 3 og så de 3 opp igjen).. Med lillebror gikk jeg ned 4 kg og de opp igjen.. Begge var store gutter på ca 4 kg
Honningmelon Skrevet 3. februar 2011 Forfatter #14 Skrevet 3. februar 2011 Takk for gode og beroligende svar Trengte det nå kjenner jeg. Har hatt to helt ukompliserte svangerskap før dette, så det er liksom uvant at det skal være "noe". Håper jeg får innkalling til ultralyd fort. Greit å få det unna.
Berta_78 Skrevet 3. februar 2011 #15 Skrevet 3. februar 2011 I begge mine svangerskap har jeg lagt på meg mye raskt, og begynt å miste vekt igjen i uke 25-30. Tror det kommer av litt dårligere matlyst, det presser jo mye mer da! Så har jeg gått opp mer mot slutten igjen (mye vann). I det forrige svangerskapet mitt sank sf-kurven fra uke 28 til uke 32, og jeg ble henvist til ul på sykehuset der de konstaterte et ganske stort vekstavvik (lett foster). Men siden de ikke fant årsaken til avviket, og de konstaterte at fosteret fikk næring gjennom navlestrengen, skjedde det ikke noe annet enn at jeg ble sykemeldt og måtte ta det litt roligere enn jeg var vant til. Babyen min kom to uker på overtid, 3,2 kilo - en frisk og skjønn gutt. Antakelig var det ingenting galt med mitt barn på noe tidspunkt. De vokser i rykk og napp i magen, og noen barn er store mens noen er små. Det er veldig fint at man fanger opp avvik slik at disse kan følges opp. Men husk at et gjennomsnitt bare er nettopp dét - det aller aller meste er avvik :-) Jeg hadde ikke brukt ett sekund på å uroe meg hvis jeg var deg - så lenge du kjenner liv. De dagene frem til ul har absolutt ingenting å si. Hadde systemet vært dårligere, hadde du gått intetanende frem til fødsel!
Honningmelon Skrevet 3. februar 2011 Forfatter #16 Skrevet 3. februar 2011 Prøver og ikke uroe meg så fælt, men det dukker opp med jevne mellomrom. Svarene deres hjelper da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå