Anonym bruker Skrevet 2. februar 2011 #1 Skrevet 2. februar 2011 ..er i uke 34 og begynner å bli skikkelig nervøs for at lillemor i magen er stor. Har grunn til å tro at hun blir over gjennomsnittet; jeg var selv rundt 4000 gram da jeg ble født (og de fleste er vel rundt 3500?) og nå er jeg rundt 170 høy og ganske lubben. Barnefaren var vel helt gjennomsnittlig tror jeg, men min fødselsvekt har vel mer å si? Uansett er jeg lavere enn moren min (hun er vel nærmere 180 høy), og lillemor har holdt seg på eller under den røde linja ifølge symfysemål, men nå kjenner jeg bare at jeg begynner å stresse skikkelig altså! Tok glukosebelastning pga +27 i bmi før graviditet og litt diabetes i familien, men hadde helt fine verdier der, men samtidig greier jeg ikke falle til ro med å få en 4kg+ stor baby! Er det noen som har noen beroligende ord til meg? Er jo glad for at ungen vokser (har selv ikke hatt noe vektøkning, men hun hadde fine mål på UL i uke 19 og følger som sagt en vekstkurve i symfyse), men uff.. det å føde er skummelt nok i seg selv og nå ser for meg en gigantisk baby..
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2011 #2 Skrevet 2. februar 2011 Har forresten slitt med spiseforstyrrelser størstedelen av ungdomsårene mine, og har lite lyst til å la angsten overbevise meg om å slutte å spise, eller bare miste matlysten helt nå i sluttfasen, så det er vel derfor jeg bare ønsker litt oppmuntrende ord fra dere som har satt gode små plugger til verden..
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2011 #4 Skrevet 2. februar 2011 jeg var nesten 4 kilo, men fikk et barn på 3200:)
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2011 #5 Skrevet 2. februar 2011 Hei. Jeg var 44 kg da jeg ble gravid med min første. (er 158 cm høy). Ut kom en plugg på nesten 4,5 kg og 39 i hodeomkrets. Han var i tillegg stjernekikker... DET var det ingen som hadde trodd nei... Jeg var forresten ung og dum og røykte i graviditeten den gangen. Ikke så mye akkurat, men klarte ikke kutte den helt ut...Men, kanskje babyen hadde vært enda større hvis jeg ikke hadde røykt? Det sies jo at røykere får små babyer... Det var en tøff fødsel, men det gikk jo fint. Endte ikke med noe keisersnitt eller noe. Poenget mitt er vel at å slutte å spise osv har nok ikke så stor innvirkning på hvor stor barnet blir sånn sett. Det er nok mest genetisk betinget.. Og stort sett får man ikke større barn enn man klarer å føde. Jeg har venninner som har født 4-5 kg barn uten problemer, og noen har født knappe 3 kg barn og fått både totalruptur eller hastesnitt... Det kommer nok til å gå helt fint skal du se Og de fleste som får barn i 5kg kategorien har stort sett svangerskapsdiabetes.. Og det har jo ikke du. At du i utgangspunktet er litt lubben har ingen ting å si på hvor stort barn du får. Heller ikke om du drikker cola en gang i blant eller spiser en hamburger. De aller fleste gravide skeier ut med masse sukkerholdig og feit mat i perioder av graviditeten, men allikevel er gjennomsnittsvekten til babyene fremdeles 3,5-3,6 kg :) PS. hvis du tenker forferdelig mye på dette med fødselesvekt og sånn , eller angst for fødsel generelt anbefaler jeg deg å ta det opp med jordmor. Kanskje hun kan henvise deg til sykehuset slik at de får tatt en vekstestimering av babyen ?
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2011 #6 Skrevet 2. februar 2011 jeg la på meg 9 kg og fikk en unge på 4 kg.
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2011 #7 Skrevet 2. februar 2011 Tusen takk for et så positivt og gjennomtenkt svar! Du har nok rett, kroppen takler jo det meste og den styrer jo veksten sånn mest. Har tenkt litt på å kanskje få vekstestimering om de lar meg, men siden jeg enda går i minus i vekt (fra startvekt, da - hadde ekstrem kvalme i nesten 20 uker og gikk ned en god del) og hun er under den røde streken i symfysemål får vi se hva de gidder å gjøre for meg.. men om angsten begynner å ta over håper jeg de tar meg på alvor.
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2011 #8 Skrevet 2. februar 2011 Har du allerede angst for stor baby, så vil jeg fraråde deg vekstimering! Slet selv med samme angst med 1 barn, og fikk vekstimering for å roe meg, det påvirket meg motsatt! vekstimeringen ble på 4200, brukte siste 3 ukene på å engste meg til fødselen. Ut kom en liten pjokk på 3350! De kan ta rimelig feil på vekstimeringen!
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2011 #9 Skrevet 2. februar 2011 Tror nok kosthold spiller stor rolle her, i hvertfall hvis noen i familien har diabetes eller andre arvelige sykdommer. Det er nok å holde seg unna sukker, karbonhydratrik mat og fast og junk food. Bare prøve å spise mer sunt enn usunt:) Ei bekjent av meg la på sg over 17 kg.under graviditeten og fikk et veldig stort barn , tror han var over 4,3 kg. Godt over 4 kg.var han. Men det hadde ikke så mye å si. Nå er barnet helt normalt, helt gjennomsnittlig. Lykke til. Det var forresten en artikkel om på bim.com hvordan man kan unngå store barn...
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2011 #10 Skrevet 2. februar 2011 Jeg og hadde ANGST for stor baby. Jeg var 3,2kg da jeg ble født, men min bror var 5 kg. I tillegg fikk jeg stor mage tidlig, symfyse målene lå høyt hele veien og sprengte skjemaet så det ljomet 5 uker før termin - legen min var overbevist om at det måtte være tvillinger ut fra magestørrelse/symfyse-mål, og sendte meg på ekstra ulytralyd for å utelukke det (etter ordinær ul...). Jeg ble sendt til vekstestimering 3 uker før termin - da ble babyen målt til å være 4 kg. Jeg gikk 2 uker over termin - og var skrekkslagen. Det eneste jeg klarte å tenke på var monsterbabyen som jeg skulle klare å få ut. Fødselen startet, jeg fikk full åpning - men babyen ville ikke ut. Det varte og rakk og jordmor/lege mente at babyen var for stor - så det ble bestemt ks. Opp på brystet mitt ble det lagt en bitteliten baby - og jeg skjønte ingenting. "Så liten?!" var alt jeg klarte å si. 3100 gram veide den "store" babyen min!! Ville egentlig bare si at uansett hva målene eller legene eller hvem det nå er sier, så vet man ingenting sikkert før babyen er ute. Jeg vil råde deg til å prate med lege eller jordmor om bekymringene dine, jeg var livredd - og angrer i ettertid på at jeg ikke fikk pratet med noen om det.
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2011 #11 Skrevet 2. februar 2011 Jeg var godt overvektig da jeg ble gravid, er 180 høy . La i tillegg på meg 12 kilo, men fikk ett barn på 3 kilo
rosa og en blå Skrevet 2. februar 2011 #12 Skrevet 2. februar 2011 vi er småfolk. ingen i vår familer er over 175. og alle he født barn under 4kilo. mitt første barn var 3200 under mitt 2 svangerskap la jeg på meg 9 kilo. tar ul-lyd hver 8 uke for å se om barnet vokser (pga jeg har stoffskifte syk,dom) mitt andre barn skulle bli "stor" hele 3800. UT kom han, 4500 og et hode på 40cm. fødte han vaginalt. -det var ikke en god opplevelse. må nevne at hodet har mer å si en vekt Lykke til. det er umuli å vite med sikkert hvordan barnet blir
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå