Lykkelivet88 Skrevet 2. februar 2011 #1 Skrevet 2. februar 2011 Ble aleneforsørger i Mars 2010, men glemte å sette meg over i skatteklasse 2 helt frem til november 2010. Betalte da 36% skatt i klasse 1 hele tiden. Nesten 5000 i mnd. Er dette tapte penger eller vil jeg få det tilbake på skatten i år? Står nå i klasse 2 men fremdeles på 36%.. av en eller annen grunn blir det hvertfall trukket myye mindre. Noen som vet eller har gjort den sammen feilen? Prøvde ringe skatteetaten men det er jo bare en evig kø der..
¨¨¨~~~¨^^^**\\\\\]]][[[### Skrevet 2. februar 2011 #2 Skrevet 2. februar 2011 Såvidt jeg vet er det ikke skattebetaleren selv som "setter seg over" fra den ene skatteklassen til den andre. Dette gjøres av skatteetaten på grunnlag av de opplysningene du sender inn, kombinert med de opplysningene de får om familieforhold.
Gjest Skrevet 2. februar 2011 #3 Skrevet 2. februar 2011 Jeg fødte i april-2010 og skattet i skatteklasse 1, med 36%, ut året. Fikk nytt skattekort nå i januar og det var også i skatteklasse 1. Måtte endre det selv til skatteklasse 2. Det vi har betalt for mye etter at vi ble alene med barn, og skulle hatt skatteklasse 2, vil vi få tilbake. Men jeg er usikker på om dette regnes ut automatisk eller om vi må korrigere når selvangivelsen kommer. Det vil jo vise seg;)
Gjest Sekretøsa Skrevet 2. februar 2011 #4 Skrevet 2. februar 2011 Det er status ved årsskifte som gjelder, så du vil få det tilbake. Jeg ble alene i mai, og gjorde ikke noe med det, men fikk tilbake det jeg hadde betalt for mye året etter
Lykkelivet88 Skrevet 2. februar 2011 Forfatter #5 Skrevet 2. februar 2011 Okei! Takk for svar. Satser på noen gode kroner tilbake på skatten i år da!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå