Gjest Skrevet 1. februar 2011 #1 Skrevet 1. februar 2011 Nå som midt-østen står i flammer og folk krever demokrati spør jeg deg, synes du at arabere "fortjener" demokrati? Og i samme slengen, hva var ditt siste bidrag til vårt demokrati her til lands?
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2011 #2 Skrevet 1. februar 2011 Selvfølgelig fortjener arabere demokrati og for resten av verden vil det være langt bedre med demokrati enn med diktatur da demokrati også åpner for en helt ny verden via internett og sosiale medier der arabere kan lete informasjo, samtale med andre og kanskje ressonere seg frem til at vesten ikke er så ille som diktaturstaten skal ha det til. Mitt sista bidrag? At jeg sier nei til DDL og jobber aktivt med det.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2011 #3 Skrevet 1. februar 2011 DDL = DLD Hilsen 00:36, alias trøttesen.no
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2011 #5 Skrevet 1. februar 2011 Demokrati i Norge vi er jo den siste kommunistiske stat i Europa Vi for gjøre som egyptere og andre Da tenker jeg Hr Stoltenberg og co for noe å tenke på
Gjest Skrevet 1. februar 2011 #6 Skrevet 1. februar 2011 Hva ville du krevd hvis du skulle paralysert landet med massedemonstrasjoner? Og hvordan ville du overbevist andre om å bli med på streiken?
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 1. februar 2011 #7 Skrevet 1. februar 2011 ja, demokrati er for alle. jeg har mer tro på en lite utdannet befolkning en på at makt skal arves eller stjeles. sist gang jeg bidro var på lørdag. da var jeg på årskvinnekonferansen til AP og på torsdag var jeg på velferdskonferanse med AP
Gjest Skrevet 1. februar 2011 #8 Skrevet 1. februar 2011 Frøken Velferdsrett er virkelig engasjert. Personlig har jeg også god tro på en befolkning som makt gitt at det finnes strukturer i samfunnet som gjør at informasjon og påvirkningskraft fordeles utover. Da blir ikke samfunnet så sårbart for enkeltindividers merkelige innfall og påfunn.
Eleutheria Skrevet 1. februar 2011 #9 Skrevet 1. februar 2011 Fortjener demokrati? Demokrati = tilgang på internett sosiale medier? Prøver dere å være morsomme? Det er ikke snakk om å fortjene demokrati eller ikke, det er snakk om at mennesker som har blitt undertrykt over lengre tid reiser seg og slår tilbake mot landets eksisterende politiske system og ledere i håp om at noe skal endre seg til det bedre. Dermed eksisterer det allerede demokratiske krefter i folket i Egypt, selv om deres demokratiske rettigheter ikke er sikret enda. Problemet med Egypt er at det fins tre veldig adskilte grupper i samfunnet: De som leder, de intellektuelle, og massene. De intellektuelle har en god forståelse av og respekt for vestlige verdier, massene og lederne er drevet av en religiøs tilhørighet - ergo skiller de intellektuelle seg fra både massene og lederne. Det er liten kontakt mellom lederne og massene, ergo går det et klart skille der også. At massene nå protesterer mot den sittende styresmakten skyldes ikke en "vesternisering" av Egypt (selv om landet trolig går i den retningen lell); det skyldes at folket er frustrert. Problemet er at disse massene dessverre neppe har kunnskap nok om velfungerende demokratier til at de vil klare å nyttiggjøre seg fullt ut av mulighetene i et demokrati; de marsjerer med andre ord i gatene for å kreve en makt de ikke har kunnskap til å håndtere. OM den sittende presidenten skulle rømme landet og det vil bli avholdt et demokratisk valg, vil nok valget bli preget av mye propaganda, forvirring og frustrasjon ... Tilgang på internett og sosiale medier skyldes nok den teknologiske utviklingen, økonomien og kulturen blant "egyptere flest" mer enn det skyldes fraværet av et fungerende demokrati - se bare på Kina, hvor det er diktaturtilstander til tider, men hvor bruken av sosiale medier er stor og den digitale kompetansen høy
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2011 #10 Skrevet 1. februar 2011 ... Og sist jeg bidro til demokratiet var på demonstrasjonen mot DLD. Stilte som fotograf for en kompis som skrev en artikkel om demonstrasjonen. Har også vært på studentdemonstrasjon her i London (også da som fotograf), men det teller kanskje ikke? )
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2011 #11 Skrevet 1. februar 2011 Du er sikkert veldig klar over at både Kina, Iran, Egypt mfl. ikke har tilgang på Facebook, Twitter, utenlandske medier og at 80% av søkeordene på Google er sperret. Det er ikke pga. dårlig utbygd infrastruktur, men pga. myndighetenes ønske om å kontrollere innbyggerne og forhindre at de får informasjon utenfra som kanskje ikke er helt i samsvar med den informasjonen som myndighetene velger å presentere. Til eksempel: Jeg satte Egypt som land på min Twitterkonto i dag for å se hva som skjedde. Etter 10 min. var min konto blitt sperret. Hva forteller det deg?
Gjest Skrevet 2. februar 2011 #12 Skrevet 2. februar 2011 Tilgang på sosiale media bidrar til ytringsfrihet og demokratisering i sensurerte samfunn som det egyptiske. Jeg vil påstå at fri tilgang på den slags så avgjort er naturlig i et demokratisk samfunn. Ikke at jeg tror egyptere flest (som har tilgang på internett) tenker på demokrati når de logger seg på facebook. Det at folket ikke kan håndtere demokrati er de fleste diktatorers argument for å ta styringen for folket. Ikke at jeg er uenig i at folk flest ikke vil ha så mye å si for utfallet i framtidige valg i Egypt. Har ma n et evig slit med å skaffe mat på bordet hver dag har man ikke overskudd til politisk diskurs på noe særlig nivå. Men her til lands gidder da jammen ikke sååå mange å engasjere seg i politikk heller .... og de som ikke gidder å sette seg inn i politikken her kan ikke skylde på analfabetisme slik som 28% av egypterne.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 2. februar 2011 #13 Skrevet 2. februar 2011 nå er det jo ikke slik at den regjeringen som satt i egypt var valgt gjennom ærlige valg, og det er jo dems styre og undertrykkelse som har skapt opprør. en befolkning med 50 % arbeidsledighet skaper selvfølgelig frustrasjon. men jeg er enig i at egypt har en lang vei å gå, men dette er kanskje begynelsen på noe. og om folke velger noen som vil styre på en mindre vestlig måte en det de har i dag. så er det jo det folk velger. jeg kan ikke stoppe og tro på demokrati om FrP kommer til makten "fri valg så lenge flertalle vil det samme som meg" (uten at jeg sammenligner Frp og ikke vestlige verdier på noen måte)
Gjest Skrevet 2. februar 2011 #14 Skrevet 2. februar 2011 Jo, selvsagt teller "sivil ulydighet" også på vår kant av kloden. Men sannsynligvis har det lite å si sammenlignet med å arbeide mer strukturert gjennom politiske partier ol. Når egyptere strømmer til gata er det fordi de ikke kan melde seg inn i et parti og bidra til forandring på den måten - ikke fordi det er kult å være raddis en gang i blant.
Eleutheria Skrevet 2. februar 2011 #15 Skrevet 2. februar 2011 Selvfølgelig er jeg klar over dette. Jeg er også klar over at det fins andre sosiale medier enn facebook, twitter etc., og at til tross for bl.a. kinesiske myndigheters intense forsøk på å sensurere nettet fins det mennesker som finner måter å komme seg rundt disse blokkeringene på. Kina er et land hvor mange, nettopp på grunn av myndighetenes forsøk på sensur, har opparbeidet seg en digital kompetanse mange bare kan drømme om, og det fins internasjonale grupper som jobber for å bryte ned sensurveggene. AnonOps f.eks. bidrar mye. Poenget mitt var like fullt ikke hvorvidt det er demokratisk frihet i Kina; jeg påpekte at kineserne har tilgang til internett til tross for at det ikke er fullt demokrati der, ergo er ikke internett og sosiale medier synonymt med demokrati.
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 2. februar 2011 #16 Skrevet 2. februar 2011 Jeg var da titt og ofte på FB når jeg var i Egypt?
Gjest Skrevet 2. februar 2011 #17 Skrevet 2. februar 2011 Hvem har påstått at det er synonymt? Derimot er ytringsfrihet en vesentlig ingrediens i demokratiet. Et samfunn som blokkerer facebook eller søkeord er vel neppe videre demokratisk.
Gjest Skrevet 2. februar 2011 #18 Skrevet 2. februar 2011 Tirsdag forrige uke var det relativt store protester i Kairo mot det sittende regimet i Egypt. De som deltok på disse protestene var stort sett fra mer velstående samfunnslag og demonstrasjonen ble avtalt per fb og den slags. Onsdag blokkerte myndigheten fb, twitter ol. Hvem vet, men regjeringen trodde nok at kritikken ville dø hen med tilgangen på fb. Folk ble rasende og langt flere demonstrerete enn noen gang før. Egypere lagde hack så man kom seg på fb til tross for blokkeringer. Så ble like gjerne alt av bredbånd og mobilt nettverk stengt.
Eleutheria Skrevet 2. februar 2011 #19 Skrevet 2. februar 2011 Det var jo nettopp det jeg sa; massene mangler kunnskap, men vet at de vil ha noe annet enn det de har akkurat nå. Dessuten tror jeg ikke oppretting av andre partier hadde fungert - systemet er nok en anelse korrupt ... Jeg må ærlig innrømme at jeg tror massedemonstrasjoner er det eneste som kan gjøre en forskjell der nå. At USA skal legge press på situasjonen tror jeg vi kan se laaaangt etter ... Amerikanerne er ikke kjent for å gjøre mye konstruktivt hva situasjonen i Midtøsten angår.
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2011 #20 Skrevet 2. februar 2011 Som turist får man gjøre langt mer enn lokalbefolkningen for man vil jo fremstå som åpen og god, ikke som et lukket samfunn der det meste er forbudt
Eleutheria Skrevet 2. februar 2011 #21 Skrevet 2. februar 2011 "... det vil være langt bedre med demokrati enn med diktatur da demokrati også åpner for en helt ny verden via internett og sosiale medier der arabere kan lete informasjon, samtale med andre og kanskje ressonere seg frem til at vesten ikke er så ille som diktaturstaten skal ha det til." Denne tolker jeg dithen at demokrati leder til internettilgang, sosiale medier og fri informasjonsstrøm. Som sagt; det ene følger ikke nødvendigvis det andre. At mange egyptere ikke har internettilgang skyldes ikke styreformen, men teknologien, økonomien og kulturen. Tviler på at en ny statsleder vil bety teknologisk revolusjon i Egypt ...
Eleutheria Skrevet 2. februar 2011 #22 Skrevet 2. februar 2011 ... Og for å svare på spørsmålet ditt: JA, jeg mener alle tenkende, reflekterte mennesker har rett på et demokrati - uansett hvor i verden disse befinner seg. Jeg legger vekt på tenkende og reflektert fordi det er skremmende mange som benytter seg av stemmeretten som rett og slett ikke aner hva de driver med, hva de stemmer på og hva de dermed velger å støtte. Jeg har ingenting imot at folk har andre meninger enn meg, så lenge de har gjort et bevisst valg. Om egypterne er klare for å gjøre bevisste valg hva deres egen fremtid angår er selvfølgelig et demokrati på sin plass. At det for tiden er opptøyer er irrelevant; man blir ikke noe dummere av å kaste stein, og jeg tipper mange av de som demonstrerer ville valgt å gå fredelig til valgurnene og si sin mening - om de hadde muligheten.
Gjest Skrevet 2. februar 2011 #24 Skrevet 2. februar 2011 Nei, men mange håper på bedre økonomi. Mindre korrupsjon og mer effektivt og rettferdig byråkrati tror mange egyptere vil bidra til mer jobb og bedre økonomi for folk flest. Bedre økonomi vil gjøre at flere har råd til internett. Dermed vil kanskje mer enn 25% av befolkningen få tilgang til nett hjemme.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå