Gå til innhold

Siden dere er eksperter... Er det normalt at ettåringen

Anbefalte innlegg

Skrevet

...ikke sier spesielt mange ord enda? 14 mnd.

Han sier "Mamma", "Pappa", "Ja", "Nei", "Nam" og noe som jeg tror er et forsøk på å si navnet sitt.

I tilegg kan han "alle" dyrelyder. Han vet hva katten, hunden, fuglene, musene, fiskene, kuene, sauene, grisen, hesten og geita sier. Med en gang han ser eller vi nevner ett av de nevnte dyrene lager han lyden dem lager. Dette har han gjort i flere mnd. Men han prøver ikke si pusi f.eks. Lager bare lydene. I tilegg lager han tegn for lys, drikke og noen ting til...

Han forstår forresten også alt vi sier til han. Får med seg absolutt alt.

Hva tror dere? Høres det normalt ut eller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel, han kan mer enn min sønn som er 14 mnd. Han gir ikke tegn og lager ikke dyrelyder.

Tror egentlig du vet selv at han er normal? Hvis ikke så vet du det nå.

Skrevet

Høres veldig normalt ut:)

Skrevet

Helt normalt.....!

Min er lik din, spesielt når det kommer til lyder på dyr og biler;)

Ellers så sier hun mamma, pappa, der, sko, yoghurt (høres ut som gurt.. det beste hun vet), dokka. Har heldigvis ikke lært seg å si nei enda, men rister på hodet i stedet...*s*

Skrevet

Jeg hadde vært litt bekymret om han får med seg absolutt alt. Det er ikke normalt.

Skrevet

Min er 18 mnd, han sier ikke så mye han heller, og alle jeg møter har det på samme måten. Min lille sier mamma, pappa, tippen, bø, der og mø. Så ikke det store vokabularet der heller!

Skrevet

Okei, dette høres jo bra ut. Synes alle på barsel er kommet så mye lengre enn han språklig.

Nå skal det sies at han er ikke i barnehage. De er de andre på gruppa. Han har gått siden han var 10 mnd. Han er stor, nesten 90 cm. Ser ut som han er ca 2 år. De andre ser ut som mini-babyer i forhold. Så det er mulig at siden han har brukt tiden å utvikle det motoriske at det har gått på bekostning av det språklige...? Bare en ide jeg plutselig fikk ;)

HI

Skrevet

Min jente er 14 mnd og hun kan ingen dyrelyder.

Hun sier mamma, pappa, papp (som betyr pupp.. :))), der, nei (ne-ne-ne), essedeise (hopsideisi)

Skrevet

Min ser mye mer enn det...

Skrevet

in på 19 mnd sier ikke så mye, hade, takk, ja, nei og rister på hodet samtidig, dyrelyder når han får høre dem men han er ikke så veldig god på å herme, og så en snodig versjon av navnet sitt hehe ;)

Men han ligger veldig godt ann motorisk så jeg er ikke noe bekymret for at han ikke lærer det han skal.. Regner med at det kommer etterhvert.. Han skjønner mye av det vi sier, men ikke alt.. Det skal sies at det går fortere fremover nå da, så han skjønner stadig mer.. Merker fremgang nesten fra dag til dag :)

Skrevet

Hehe.. Glemte skåååååååll som er stoor slager ved middagsbordet. Nesten ikke tid til å spise innimellom all skålinga.. ;)

Skrevet

Det høres helt normalt ut, syns jeg :)

Det var vel rundt den tiden det "eksploderte" hos min sønn, da lærte han plutselig maaange ord. Da han var 13 mnd kunne han bare si tre-fire ord og ingen dyrelyder e.l. Nå er han 15 mnd og kan en hel haug med ord, selv om han ikke snakker særlig rent ;)

Slapp av, det kommer etter hvert!

Skrevet

Helt normalt og så lenge han skjønner det som blir sagt så er det ikke noe i veien med ham.

Jeg vil tro at han er en "lagrer". Han lagrer ordene og så når han begynner å prate så kommer nok alt han har lagret på en gang. Mange gutter er slik og det er ingenting å bekymre seg for.

Skrevet

Det er så og si det samme min guttunge kunne si når han var rundt 14 måneder. Nå er han 20 måneder og det kommer nye ord hver dag! Han hermer plutselig masse og teller til og med til tre og har begynt å forsøke seg på å synge. Bl.a. starten av bæ bæ lille lam. Dette har kommet etter nyttår.

Skrevet

Han gjør mye mer enn min på 16 mnd... :P

Skrevet

helt normalt :) Min var helt lik, og jeg fikk litt panikk, slik som du har fått, fordi vi hadde venner med barn (jente) som var noe mndr eldre og snakket som en foss i forhold til vår tause gutt :P

Men nå er han 2,5 år, og snakker laaange setninger, kan "alle" ord (hermer og forstår meningen bak ordet når han får det forklart og vist, og bruker deretter ordet aktivt selv) og synger og "lyver" (dikter opp ting).

HS sa at han mest sannsynlig var en av samlergutta, for gutter har en tendens til å samle ord og heler vente med å snakke til de kan mye mer enn de trenger, menn er perfeksjonister når de skal overkomme det kvinnelige kjønn, så når gutta gjør noe, gjør de det skikkelig! Ikke noe tulleord og feilgrep nei, her skal det være perfekt når man først begynner :P

Bare vent, snart kommer det lange avhandliger om TV programmer, leker og hva som er rett og galt. Og da skulle man fort ønske de ikke kunne snakke til tider ;)

Skrevet

Med eldste løsnet det da han var ca 18 mnd gammel. Da plutselig begynte han å prate som en foss og lære nye ord hele tiden.

Skrevet

Høres greit ut, synes jeg...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...