superhygge Skrevet 1. februar 2011 #1 Skrevet 1. februar 2011 Jeg lurer på om man blir kalt inn til noen form for omvisning eller samtale med jordmor i forkant av termin på Ullevål? Har de noen prosedyre på dette? Sist fødte jeg på et annet sykehus, og der fikk jeg komme og se hvor jeg skulle møte opp, hvordan en fødestue så ut, litt om rutiner og smertelindring, ønsker etc. Noen som vet??
vilja80 Skrevet 1. februar 2011 #2 Skrevet 1. februar 2011 Nei, dette er ikke vanlig på Ullevål. Da jeg var på ordinær UL, fikk jeg bare med et skriv der det stod et telefonnr jeg skulle ringe når fødselen var i gang. Ellers vet jeg at de kjører noen fødselsforberedende kurs, og at det kan være mulighet for omvisning da, men dette koster penger. Jeg synes egentlig tilbudet er ganske dårlig, jeg er førstegangs, og kunne gjerne tenke meg å få vite litt mer før jeg skal inn, men jeg synes prisen på kursene er litt for drøy
superhygge Skrevet 1. februar 2011 Forfatter #3 Skrevet 1. februar 2011 Ja, det er dårlig. Selv om jeg har født før, har jeg jo behov for litt forberedelse. Hadde hjulpet litt på angsten/spenningen om jeg visste litt om rutiner, fikk hilse på litt personale etc. Og enig i at kursene er dyre. Spesielt dette med alt som har vært i media i det siste, om at det er dårlig kapasitet, at man blir sendt i hui og hast (og egen bil!!) til et annet sykehus etc. kunne jeg tenke meg å pratet med noen om. For min del var min første fødsel veldig rask, og antar at denne blir det også...min store skrekk er jo å bli sendt hjem eller til et annet sykehus og ikke rekke frem... Jeg får snakke med venninner som har født der før, og lese her inne på fødselsdebatten, hjelper vel litt. Lykke til til deg!
Gjest Skrevet 1. februar 2011 #4 Skrevet 1. februar 2011 Det er så mye personale på Ullevål - til tross for tidvise bemanningsproblemer, så hvorfor vil du hilse på mennesker som med 98 % sikkerhet ikke kommer til å være med på fødselen din? Når du kommer inn, blir du tatt i mot, geleidet til føderommet, presentert for jordmoren din som vil følge deg helt til baby er ute eller vakten er slutt. Hvis første fødsel var en styrtfødsel, vil det taes hensyn til det, det er tross alt en risiko, så ta det med ro - eller benytt deg av friheten til å velge et annet sykehus.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå