Anonym bruker Skrevet 1. februar 2011 #1 Skrevet 1. februar 2011 Altså, hva gjør man når en nabo sin katt bæsjer i hagen til en annen nabo? Ingen som vet om alt bæsjen kommer fra akkurat denne katten, da man ikke tar den på fersk gjerning hver gang, men har sett den gjøre det ved noen anledninger. Kan man kreve at de kvitter seg med katten eller noe annet? Hva gjør man?
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2011 #2 Skrevet 1. februar 2011 Det er faktisk sånt man må tåle når man har naboer. Har samme "problemet" selv her vi bor (i byggefelt), men vi kan jo ikke akkurat si noe på det selv om det er ekkelt med kattelort på plenen og i blomsterbed. Men om man ikke tåler det så får man flytte langt utpå landet, langt fra naboer
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2011 #3 Skrevet 1. februar 2011 Nei, ærlig talt. Katter er "fritt vilt" og kan ikke kontrolleres på den måten. Her er det mange katter i nabolaget, inkludert våre 2. Våre bæsjer aldri i vår hage, men naboene sine gjør det. De bæsjer ikke på egen jord, vet du Man gjør ikke noe, det brytes ned
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2011 #4 Skrevet 1. februar 2011 Nei, det er en del av prisen man betaler når man bosetter seg i nærheten av andre boliger. Tåler man ikke kattebæsj får man bo i blokk eller flytte langt unna andre mennesker.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2011 #5 Skrevet 1. februar 2011 Nei du kan ikke kreve de kvitter seg med katten. Men du kan prøve å gjøre blomsterbeddene dine uintresange for katten, legg appelsinskall, sitronskall i jorden. På dyrebutikken har de slike sprayer som gjør at katter skyr unna. Husk, de kan heller ikke kontrolere hvor katten gjør fra seg.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2011 #6 Skrevet 1. februar 2011 Det er du som skal ta hensyn til at naboen har en katt som vil drite i din hage, slik at dine unger kan bli syke. Og det er selvfølgelig du som skal ha utgifter med å skaffe diverser remedier om du ikke ønsker at andres dyr skal henge i ditt hus/hage.... Jepp! Katteeiere er vanvittig egoistiske!
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2011 #7 Skrevet 1. februar 2011 Du må nok bare godta den. Naboen kan ikke ha kontroll på hvor katten gjør fra seg...
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2011 #8 Skrevet 1. februar 2011 Enig med 12:15!! sliter ikke med det selv, men min mor gjør. stakkars dame. hagen er full av både kattebæsj og hundebæsj etter nabohunden/kattene. hun som bor vegg i vegg med min mor har 1 hund og 3 katter og alle bæsjer i hagen hennes. syns det er helt tragisk at hun bare skal måtte finne seg i at sånn er det. hadde min mor ønsket å bruke dagene på å plukke bæsj hadde hun skaffet seg dyr selv.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2011 #9 Skrevet 1. februar 2011 Strø pepper rundt huset ditt,i hagen og rundt blomsterene. Det finnes også noe som heter Katt deg vekk du kan få kjøpt. Hater katter som tisser og bæsjer over alt..
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2011 #10 Skrevet 1. februar 2011 pepper er fint helt til det begynner å regne/snø.. chilikrydder kan og fungere i tørt vær.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2011 #11 Skrevet 1. februar 2011 Var egentlig det jeg tenkte! I dette tilfellet er JEG som eier katten og får stadig spydige kommentarer på at jeg må gjøre noe med dette... De hinter til at jeg må kvitte meg med katten... Jeg mener også at man må tåle kattebæsj her og der om man bor i et tettbygd strøk, akkurat som jeg må tåle naboens gressklipper, mopeder på rus, barneskrik og annet. Jeg kan seriøst ikke kontrollere katten til alle døgnets tider og be den pent om å drite et annet sted enn i naboens bed! Bare lurer på om de med loven i hånd kan tvinge meg til å kvitte meg med den...?
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2011 #13 Skrevet 1. februar 2011 men for å vise velvilje kan du jo iallefall gi de råd om pepper og situsskall? Evt kjøpe ting på dyrebutikker de kan bruke... Katter er selvstendige dyr, og de nyter antakeligvis godene av den også, med færre mus enn uten katten. Hundebæsj, som en annen over her nevnte, er noe helt annet. Hunder skal i bånd, og man skal plukke opp etterlatenskapene.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2011 #14 Skrevet 1. februar 2011 Ingene av disse tingene du nevner her, er ting de dytter over i din hage/hus som gjør at DU får økte utgifter eller problemer med din hage... Men du synes det er helt greit at naboene dine får økte utgifter på grunn av ditt husdyr?
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2011 #15 Skrevet 1. februar 2011 Det må nok bare aksepteres. Når man kjøper bolig kjøper man ikke rett til å bestemme over egen eiendom. Man kjøper kattedo med rett til å bo der selv. Katter og katteiere er øverst på rangstigen, og under det kommer oss vanlige mennesker med ingen styrerett over egen tomt.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2011 #16 Skrevet 1. februar 2011 Men er jo derfor jeg spør, for å finne ut hva jeg burde gjøre. Greit jeg eier katten og har ansvaret for den, men igjen; jeg og andre katteeiere kan ikke styre kattene som man kan med en hund. Skulle jo ønske at den heller gjorde fra seg i vår hage for å unngå konflikter, men det har jeg ingen råderett over. Hadde ikke jeg eller andre eid kattene hadde det garantert vært andre løskatter som gjorde ugjerningen, og hvem klager man til da? Og til deg som sier at ting som irriterende, høye lyder fra naboen ikke kan sammenlignes med kattedriten, så kan den det til en viss grad. Hvertfall når jeg må sitte inne flotte sommerdager pga. naboens guttunge står og ruser mopeden eller at de hopper og skriker på trampolinen 24/7! Det går rett og slett på under det samme som kattedriten for det bare er noe en må tåle når man bor vegg i vegg med andre mennesker. Uansett, noen som har selv har vært borti lignende og har konkrete tips til hva som kan gjøres? Å strø skall rundt om ser jo like stygt ut som kattedrit omtrent og de "Katt deg vekk"-produktene har jeg prøvd uten noen effekt
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2011 #17 Skrevet 1. februar 2011 kjøp store poser hel piri-piri i innvandrerbutikk, knus dem i alle blomsterbedd, bland det godt rundt i jorden. veldig effektivt. men pass på at du ikke får det i øynene, og for all del ikke gjør det hvis det er en sjanse fr at barna kan få det i seg.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2011 #18 Skrevet 1. februar 2011 Her i nabolaget er vi plaget av naboens katter + løskatter. Vi syns det hjalp å strø chillipulver rundt garasjen. Da går de iallefall ikke inn der. Ellers vet jeg at enkelte mener at å henge møllkuler rundt omkring veranda, blomsterbed o.l. holder katter unna. Katter er noe skikkelig irriterende dyr fordi de kommer seg inn i garasjer, hopper på biler, driter overalt osv. Løskatter forsvinne fra nabolaget vårt..... Men så lenge du er katteeier må du nok bare venne deg til at naboene irriterer seg over katten din. Skal love deg at naboene snakker om den jæ.. katta di..
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2011 #19 Skrevet 1. februar 2011 Hmmm.... Er jo et bedd der barn har full tilgang til det. Skal jeg putte de nedi jorden eller strø de som krydder? Er piri piri farlig for kattene? hi
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2011 #20 Skrevet 1. februar 2011 Det gir jeg faktisk en god f... i! Vi har barn på samme alder og ting ligger til rette for at vi kunne hatt et flott naboskap, men om de skal henge seg så vannvittig opp i den katten (og alle andre katter for den saks skyld) så synes jeg mer synd i dem! INGEN andre naboer har klaget... Takk for de konkrete tipsene jeg har fått de skal prøves! hi
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2011 #21 Skrevet 1. februar 2011 Ifølge "Naboloven" eller Lov om rettshøve mellom grannar (grannelova) som den egentlig heter, så forstår jeg det slik at praksis er slik at du som katteeier må ta alle utgifter og ulemper med katten. Det er særlig paragraf 2, som er relevant. Så da er det opp til deg hvordan du velger å gjøre opp for deg....
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2011 #22 Skrevet 1. februar 2011 http://www.advokatenhjelperdeg.no/spor_advokaten/60725/61165 "Båndtvang gjelder ikke for katter, slik at katter kan i prinsippet "gå løs". Derimot har ikke katter rett til å ferdes fritt. Eier av kattene har ansvaret for at eget husdyrhold ikke blir en ulempe for naboer. " Utdrag fra teksten i linken.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå