Gå til innhold

Hva ville du gjort?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter her og er veldig bekymret. En tenåringsjente og gutt er sammen, begge sliter psykisk og det er selvskading inne i bildet. Jeg mener de ikke burde omgås da jeg ser en ringeffekt, men får beskjed av andre at jeg krisemaksimerer situasjonen?. 2 wrongs doesnt make 1 right mener nå jeg, og er redd for at det vil komme ut av kontroll. Selvskading er jo veldig alvorlig, og det virker ikke ut som (utifra svar) om de forstår alvoret av det selv, og hva som kan gå galt.

Noen som vil komme med noen innspill?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å fysisk hindre dem fra å være sammen, tror jeg bare gjør vondt værre, uansett.

 

Hva med å ta en prat med begge to, sammen?

 

...min mann og jeg har begge to slitt psykisk opp igjennom årene, men vi finner en enorm trøst i hverandre. Han hadde selvmords"tendenser" en stund tilbake, spesielt i fylla, så vi har hatt våre runder. Men selv om han har hatt "ønsker" om og skade segselv, og faktisk tanker om å ta sitt eget liv, og jeg har vært dypt deprimert på samme tid, så har ikke det dytta oss over kanten. Vi har vel heller opplevd at vi endelig har en nær oss som forstår, og vet hvordan det er.... Men, nå er vi voksne.

 

Hadde prata med dem, eller bedt den som sto dem begge nærest, tatt en prat. Det er lov å snakke om vanskelige ting, selv om de aller fleste skyr det som pesten.

 

Det er ikke sånn at en automatisk river med seg den andre, hvis begge sliter psykisk. Du har rett i at "two wrongs don't make a right", men det er litt mere nyansert enn som så.

 

...men det er ingen enkel problemstilling du kommer med....

 

Ber du dem ikke omgås hverandre, da vil du nok se eskalering av symptomer og problemene KAN øke i omfang. De føler nok at de bare har hverandre, og tar du det bort, så kan de sitte og føle de ikke har noen ting..

Skrevet

Jeg har selv hatt samme tankegang, at jeg ikke syntes det var riktig å dra dem fra hverandre, men ting har bare eskalert så utrolig mye den siste tiden.

Nei det er ingen lett situasjon, og en føler seg ganske hjelpesløs til tider.

 

Skrevet

Hei.

 

Jeg har selv vært selvskader, og mener derfor at jeg har noe innsikt, har jo ikke full innsikt, da alle har sine egene problemer.

 

Men, jeg var selv sammen med en selvskader når jeg hadde det som verst. Og man skule tro det fører til at det hele topper seg og blir værre, men det er ikke altid slik. Han jeg var sammen med reddet meg på mange måter, jeg følte meg trygg hos han, for han forsto hva jeg slet med, han forsto hvodan selvskadingen kontrolerte hverdagen min. Og vi var altid der for å passe på hverandre. Han var ike bare en jeg elsket, han var min beste venn og livredder.

Det er vanskerlig å prate med utforstående når man er selvskader, enda man prater med psykolog, så er det likesinnede det er lettest å prate med.

Men klart, om de sitter og skader seg sammen, er forholdet farlig! Det kan trigge til værre skader og etter lengre tid, værre handlinger. Men så lenge de ikke skader seg i fellesskap, så ville jeg gitt dem litt pusterom.

Selv ble jeg 40% skadefri med hjelp av min kjæreste. Resten kom først når jeg følte meg trygg og slo meg til ro med min nåværende samboer.

Maser man for mye på selvskadere ang slikt, så kan man trigge til mer skading, så jeg ville nok sett ann forholdet, om jeg var deg.

 

Hilsen skadefri etter 11 år i helvete.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...