Anonym bruker Skrevet 1. februar 2011 #1 Skrevet 1. februar 2011 Han droppet av skolen i fjor og fant seg en type som heller ikke gjør en drit om dagene. Han bor i underetasjen hos besteforeldrene sine. Da hun sluttet på skolen så kom hun på at hun ville melde seg opp som privatist.. det ble det aldri noe av. Så hun fant seg en deltidsjobb på en bensinstasjon, der sluttet hun etter 1 mnd for i følge henne så var det umennesklige tider å jobbe på (netter å slik) og ingen kunne klare en slik jobb mente hun. Nå er hun hos typer hver dag og snylter av besteforeldrene til typen. De er ikke begeistret for henne. Men nå skal altså de to finne seg en leilighet å leie sammen. Typen fikk dagpenger av Nav, men siden han ikke gadd å ta i mot tilbuder om jobb de gav han men heller sitte å spille dataspill hele dagen, så mistet han dette. De har altså ingen inntekt, men skal på visning nå i dag. De sier at de tror de kommer til å få denne siden leiligheten ligger på en ganske øde plass. Jeg spurte henne nettopp om hvorfor de ikke skaffer seg jobb FØR de flytter ut, hvis de ikke har fått seg jobb de siste 8 mnd så er det liten sjanse for at de får jobb med en gang de flytter. Da sier hun bare at hun skal gå til Nav å få penger. Jeg prøver å si til henne at det ikke er så enkelt, for da hadde jo ingen trengt å jobbe. Men hun mener bestemt at hun og typen får dekket leien, og penger utenom til mat og slik av Nav, fordi Nav er pliktet til å gi penger til de som ikke får jobb og har 0 i inntekt. Er det noe jeg ikke har fått med meg, eller er det hun som er helt på tur her?
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2011 #2 Skrevet 1. februar 2011 Dessverre er det nok mer venninnen din som har rett...det er kjempelett å snylte på staten. Forhåpentligvis får hun seg en vekker før hun står der, 35 år gammel med tre barn og en inntekt som bare dekker det mest nødvendige, uten mulighet til å begynne skole pga småbarna og økonomien, og hun plutselig ser hvilken feil hun gjorde.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2011 #3 Skrevet 1. februar 2011 Sosialstønad er jo absolutt siste utvei for de som ikke har noen annen mulighet, DET har jo dette paret og spesielt mannen som jo hadde vedtak om dagpenger men takket nei til jobb. Det ser jo nav i sine systemer og jeg kan aldri tenke meg til at disse to får dekket så veldig mye - og det er jo heller ikke en inntekt som er "fast" og man kan basere seg på.. De får forhåpentligvis en beskjed om å skaffe seg jobb, eller må evt jobbe via nav for å kunne få sosialstønad.. Er sånn det skal og BURDE være iallefall....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå